Underruns voorkomen door betere geluidskaart of nieuwe pc?

Tinskey

Letsgetstarted
Hallo,

Misschien is deze vraag al vaak bij jullie komen langsfietsen, maar eerlijk gezegd weinig zin om heel het forum af te sporen ;)

Ik heb opzich geen geweldig snelle pc. Er zit ook nog gewoon de standaard geluidskaart in... Als ik bepaalde VST's gebruik in Ableton live 7, dan maakt ie nogal veel underruns. Kan ik dit voorkomen door alleen simpelweg een nieuwe, betere geluidskaart te kopen, of kan dit alleen opgelost worden door een nieuwe, snellere pc te kopen?

Of als jullie nog betere adviezen hebben om dit op te lossen, hoor ik het graag!

Dat ligt naar mijn inziens vooral aan 2 resultaten:
Komen de underruns voor terwijl je muziek afspeelt? (cpu > betere pc)
Komen de underruns voor terwijl je muziek inspeelt? (latency > interface)

Voorbeeld: Ik werk met onboard, zonder midi controller, maar wel zware belasting voor de cpu door plugins / effecten.
Werkt prima, zolang er tijdens het afspelen niet 100 % gebruik wordt gemaakt van de cpu.
MAAR.. als ik met ditzelfde ga inspelen - en hiermee latency om de hoek komt kijken - is de cpu gelijk volledig belast en wordt het opgelost met een interface.
Een super uber pc kan het ook oplossen, maar in dit geval is een interface een veel goedkopere oplossing en tevens hogere kwaliteit opnamen.

Mocht je geen gebruik maken van inspeel apparatuur, iets dat om zo laag mogelijk latency wenst, raad ik aan de buffer te verhogen om cpu te besparen.
Hoe hoog de latency in dit geval staat, maakt geen verschil, omdat je realtime via de pc werkt.

Ik neig naar de CPU. Zelfs de goedkoopste geluidskaart kan prima met een latency van 1 sample werken en lager wordt de latency toch niet. Het zou kunnen dat je net pech hebt en een geluidskaart met een slechte driver hebt; dan zou een betere geluidskaart met betere drivers kunnen helpen, maar ik denk dat je cpu niet snel genoeg is.

Je zou eens moeten kijken hoeveel % cpu ie gebruikt als je underruns hebt.

Maar probeer het eerst maar eens met een grotere buffer. Misschien kun je de drivers van je geluidskaart ook upgraden of zijn er ASIO-drivers voor je geluidskaart.

Ik heb geen verstand van de software die je gebruikt, maar daar is vrijwel zeker een instelling te vinden waarmee je de grootte van je audiobuffer in kunt stellen. Meestal iets met een aantal "milliseconden" of "samples" bij "settings" of "preferences" ofzoiets. Als je dat hoger zet, wordt de kans op underruns lager.

Nou kijk, als dit gebeurt, terwijl je de boel afspeelt, komt het door een langzame cpu.
Waarschijnlijk gebruik je aardig zware plugins / effecten, die je cpu vol belast en daardoor underruns krijgt.
Ik kan niet opmaken dat je inspeelt via een controller (keyboard enzo), waardoor je sowieso al een audio interface nodig hebt, ivm latency.
Dan krijg je dus geheid underruns, wanneer je gebruik maakt van een standaard geluidskaart.
Je kunt inderdaad de buffer proberen te verhogen & anders proberen over te gaan op Asio4All.
Het lijkt mij dat dit probleem niet speelt, wanneer je minder plugins gebruikt?

Mijnen Asus L3 PIV 2.4 is ook te traag geworden voor vst's...

Vorig jaar een witte macbook erbij genomen, met XP, en die is snel genoeg...

De interne audio is wel niet te betrouwen (toshlink signaal viel soms weg)
(en geen asio driver dacht 'k) ( of tja asio4all)

maar ik had nog een transit,
en die is nu digitaal aangsloten op m'n mixboards, en dat werkt perfect

Ik zou zeker voor Asio4All gaan.

ben ikt niet helemaal mee eens
maar voor iemand die bv een 10 jaar oude kaart gebruik[te ] bv soon yamaha xg chipie erop ...zijn de asio 4 all driver voldoende
one in al pakket zeg maar

maar asje een beetje betere
terratec/ m audio 200+ budget kaart hebt moet je egt wel de org driver blijven gebruiken zoveel rondersteunt / beter gezegd upgrade dei asio 4 al niet

lees maar op .div sites

in de topicstarter geval zou t ok zijn

en wat voor pc heeftie eigenlijk maak eesn een taak beheer run

hoeveel processen ermee draaien
bv ask internet aanzet
myspace [flash chennels aanzet] dan slpit mn pc ook dicht
ik heb 1.4 gihz en 1 g werk geheugen allemaal bere oud dus
werkt perfect ask aleen maar cubase aanzet
mt bv 6 vst en 10 x fx ofso

Mijnen Asus L3 PIV 2.4 is ook te traag geworden voor vst's...

Vorig jaar een witte macbook erbij genomen, met XP, en die is snel genoeg...

De interne audio is wel niet te betrouwen (toshlink signaal viel soms weg)
(en geen asio driver dacht 'k) ( of tja asio4all)

maar ik had nog een transit,
en die is nu digitaal aangsloten op m'n mixboards, en dat werkt perfect

huh
een p4 met 2.4 processor
en niet vst kunne draaien hoe deden ze dat 5 jaar terug dan
ik doet nu ook mn pc das de helf van jouw pc ?????????
weird hoor ! soms he

mn vriend zn laptop die is dus ...ook vaak ...ziek
een dual core [1.8 x2]met 1g mb en emu 02/02 kaart maar die kraakte en viel vaak uit

nu niet meer waarom ???????????????????????????????????????????

ik denk combi ilegal software begint met windows

maar dats een keuze
kheb jaren veeeeeel plezier gehad met vissen/kutten/tsjekken van vst shit en all free
ik koop gewoon weg geen paar duizend eu aan software

huh
een p4 met 2.4 processor
en niet vst kunne draaien hoe deden ze dat 5 jaar terug dan
ik doet nu ook mn pc das de helf van jouw pc ?????????
weird hoor ! soms he

Tja, okey, 'k gebruik 'm al jaren, en 't meeste gaat wel,idd,
int theorie, tot een bepaalde polyfonie...

de genesis vst ging er wel niet mee, of slechts één of twee noten..
en de dcam demo helemaal al niet....

m'n witte macbook 2.0 is ongeveer 4x sneller dan m'n Asus PIV 2.4...

Of als jullie nog betere adviezen hebben om dit op te lossen, hoor ik het graag!

Niet of/of maar en/en.

Met een oude PC en/of standaard soundcard kom je niet ver.
Het heeft vast met budget te maken, maar wat dacht je van een snellere PC én een betere geluidskaart?

Een snellere PC moet niet zo heel veel kosten, en een betere geluidskaart ook niet. Voor zeg € 150 heb je al meer dan prima geluidskaarten van een gerenomeerd merk als Lexicon. En een snellere PC moet je ook al voor € 400 kunnen krijgen. Dan weet je in ieder geval dat het aan die 2 niet kan liggen.

Back