CPU temperatuur

coltivatore

PUNCH
Als ik een project in Cubase inlaad loopt het in het begin heel soepel, maar na een minuut of 5 loopt de CPU vol en begint alles te kraken. Op een gegeven moment kwam ik erachter dat de temperatuur van de CPU ook stijgt als hij onder stress staat, en na een minuut of 5 bereikt hij al de TJmax (dit is de maximaal toegestane temperatuur voor mijn processor en deze ligt op 95-100 graden). Dit heb ik getest met het programma Primetest, toen hij de TJmax bereikte heb ik de test maar gestopt want de temperatuur bleef maar stijgen en ik wil niet de CPU slopen. In idle is de temperatuur overigens rond de 65 graden.

Nu mijn vraag voor de PC-kenners op het forum:

Kan de performance van de PC beginnen te haperen doordat de temperatuur van de CPU enorm hoog wordt, of kan dit NIET aangezien de performance niet beinvloed zou moeten worden maar je simpelweg een BSOD krijgt op het moment dat de temperatuur te hoog is?

Ik weet helemaal niks van computers maar al eens je koeling schoon gemaakt? Is niet zo moeilijk dat kan ik zelfs nog. :p

Ik weet helemaal niks van computers maar al eens je koeling schoon gemaakt? Is niet zo moeilijk dat kan ik zelfs nog. :p

thnx voor je reactie :)

ik heb bij wijze van spreken nog nooit een pc kast van binnen gezien maar het is de moeite waard om te proberen, ik ben nu even aan het uitzoeken hoe dit werkt. En met schoonmaken bedoel je de koelpasta verwijderen met terpentine en nieuwe koelpasta erop? Of de fan schoonmaken?

Het lijkt mij ook dat ie normaal blijft presteren totdat een te hoog hitteniveau bereikt is en de computer zichzelf afsluit (of minstens een BSOD). Hoor je wel je fan aanslaan op het moment dat je de cpu flink belast?
En wat voor specs heb je?

Voor een moderne cpu is 95-100 graden ERG hoog.
Met een test als Prime95 op alle cores wil je dat je cpu temp onder een graadje of 60-65 blijft.

Is het een boxed koeler van de cpu fabrikant? Heb je de cpu overklokt?

Het is mogelijk dat je koelblok vol met stof zit. Dit kan je gemakkelijk schoonblazen met een bus perslucht.
Tevens is het mogelijk dat je fan van je cpu versleten is, dit kan je vrij gemakkelijk vervangen dan wel laten vervangen.
Ook is het mogelijk, als je een pentuim 4 of pentuim D hebt dat de koeler los zit. Deze zit namelijk vast met een viertal plastic pinnen, welke kunnen losschieten.

Omdat je aan hebt gegeven dat je nog nooit in een pc kast hebt gekeken, kan je bij de 2 laatste mogelijkheden dit beter door iemand laten repareren welke meer ervarnig met dergelijke dingen heeft.

Wat voor cpu is het eigenlijk?
Stof is inderdaad een grote vijand van de computer. Koop een busje lucht bij de handyman bijvoorbeeld en blaas er je voeding mee schoon (als ie uit staat natuurlijk en stofzuiger erbij houden), koelvinnen van je cpu enz enz.
Als het dan nog aanhoudt, kun je wellicht je koelpasta vervangen, maar dan zou je het al heel bont moeten hebben gemaakt, of het zit er al die tijd al niet goed op.

Al tips genoeg. Maar de bottomline is: in een fatsoenlijke PC moet afdoende koeling aanwezig zijn om "eeuwig" op 100% systeembelasting te kunnen draaien. Waarschijnlijk dus iets met viezigheid, versleten koeler of verkeerd aangebrachte koelpasta. Ook zou het kunnen dat je CPU-koeler op zich goed werkt maar de ventilatie van je kast (middels de voeding-fan en vaak nog met extra fans) niet goed werkt. Of wellicht wordt een ander onderdeel veel te warm.

Maargoed. Zoals de rest al zegt: begin eerst eens met stof verwijderen. En kijk eens of ie ook te heet wordt als je de kast open laat staan; dan kun je ook meteen goed zien of alles fatsoenlijk draait en er geen kabels of andere dingen zijn die de luchtstroom in de weg zitten. Als dat allemaal niet helpt, zou je een nieuwe koeler met nieuwe koelpasta kunnen plaatsen, maar zolang je fan goed ronddraait en geen herrie maakt, kan ik me haast niet voorstellen dat het daaraan ligt tenzij het al vanaf het begin niet goed heeft gezeten.

Overigens heb ik bij gewone PCs nog nooit meegemaakt dat stofophoping de koeling zo erg beinvloed als bij jou zonder dat de fan ontzettend veel herrie maakt.

Wat trouwens ook nog kan, maar dat heb ik nog nooit gezien, is dat de thermometer van je CPU een beetje van het padje is:-)

Klinkt als 2 problemen:
1. Je CPU vliegt naar 100% en je krijgt een stotterende Cubase.
2. Je CPU wordt onvoldoende gekoeld waardoor de temperatuur bij stress te hoog wordt.

Nou kan het zijn dat als je probleem 1 oplost je meteen geen last meer hebt van probleem 2.:D

enigzins regelmatig schoonmaken van het koelsysteem & de ventilatoren is idd een hele goede tip, met name voor de rokers onder ons. ik heb ooit een PC helemaal tot gort gedraaid; eerst viel hij af & toe opeens vast of uit en op een zeker moment (warme dag!) was het gewoon einde verhaal. Het apparaat bleek helemaal dichtgeslibd met een bijzonder goor mengsel van stof en teer.

Bedankt voor alle reacties iedereen! :)

Heb inmiddels de behuizing en fans stofvrij gemaakt en de CPU temperatuur is nu een stuk lager! Nu echter een ander probleem.

Na het opnieuw inbouwen van het moederbord en de andere hardware (deze moest ik eruit halen om nieuwe koelpasta op de cpu koeler te doen) wilde windows niet opstarten. Na een aantal pogingen lukte dat alsnog, vandaar dat ik nu dit kan delen ;) De pc loopt erg snel maar reageert heel raar op de muis. Muisklikken werken soms niet, terwijl een enkele muisklik een andere keer een dubbelklik wordt. Daarnaast zie ik dat mn GPU temperatuur 79 graden is, eerder was hij volgens mij altijd lager.. Ik heb dus het idee dat het iets grafisch kan zijn, maar heb nog nooit eerder gehoord dat de muis hierdoor raar gaat doen. Ik heb toch het idee dat het opnieuw inbouwen van alles iets heeft veroorzaakt waardoor de PC nu vreemd doet..

Voor de mensen die zeggen dat deze vraag op een computerforum thuishoort; dat klopt, daarom heb ik de vraag ook op tweakers gezet, maar de vorige antwoorden in dit topic hebben me ook geholpen bij de oplossing dus wie weet dat iemand dit nieuwe probleem kan verklaren ;) En bedankt weerr

Fijn te horen dat het inderdaad een stof probleempje was.
Is de temperatuur van je cpu nu wel goed?
Koelpasta aanbrengen blijft namelijk een secuur werkje.
Ik strijk het zelf meestal af met een oude creditcard of iets soortgelijks.

Je gpu temperatuur is wel wat aan de hoge kant, maar niet direct zorgwekkend.
Ik zou wel even kijken hoe het met het stof zit in de koeler van je grafische kaart.

De reactie van je muis staat los van je grafische kaart, dus het dubbelklik verhaal komt ergens anders vandaan.

Laat nog een keertje een half uurtje Primetest lopen, en kijk hoe de pc zich houdt tijdens de test.

Het kan best zijn dat de temperatuur in de kast ietsje hoger is geworden omdat de CPU-koeler beter werkt, waardoor je GPU wat heter zou kunnen worden.

Dat met die muis zou ik ergens anders zoeken. Misschien is het stof uit de CPU-koeler in je muis gekomen?:P

Is het een usb muis en heb je die weer op dezelfde poort teruggestoken?

Is je videokaart actief gekoeld? Draait de fan wel vrij?
Als er veel stofontwikkeling is, kan het zijn dat er ergens een stofpluis is gekomen waar die niet hoort.
Waren de connectors op het moederbord ook weer stofvrij?

Als ik het goed begrijp heb je een nieuwe hardware er in gezet.
Echter windows niet opnieuw geinstaleerd, dit gaat op de lange termijn problemen geven. Dus zou ik je aanraden windows even opnieuw te instaleren, mocht je dan nog problemen hebben, ligt het misschien aan je muis danwel je usb controller.

Mocht je een Ati kaart hebben, zijn dit standaard temperaturen.
Dan raad ik aan Ati Tray Tools te gebruiken en de koeling (fan) in te stellen om de kaart koeler te houden.
Het enige probleem wat betreft GPU & muis dat ik kan bedenken, is dat de muis traag beweegt, doordat de GPU dit grafisch niet aankan.
Wat eventueel best kan gebeuren als je kaart wel erg heet wordt. Dan bedoel ik 100 graden en meer.
(Dat moet dus niet gebeuren)
Een pc kan best even kuurtjes hebben, na het erin stoppen van een cpu.
Ook na een overclock & save in de bios, valt je pc ineens heel stil en valt uit, alsof het verkeerd ging.

Back