Tekst op zelfbouwgear zetten

orson.wouters

Voltage Controlled Lid
Hey

Ik vind het leuk zelf dingen te maken en die er dan ook zo 'echt' mogelijk uit te laten zien als je weet wat ik bedoel :)
Maar nu zou ik wel eens graag willen weten hoe je lettertjes, streepjes, cijfers etc op je layout krijgt en of je dat zelf kan doen.
Ik heb al geprobeert met zo'n ouderwetse kalkpapiertjes waar lettertjes op staan om door te krabben, maar dat leek toch niet zo'n succes, ze vallen eraf als je er een paar keer over wrijft.

Bij dit project (zie bijlage) moet ik er een paar aanduidingen enz in het wit zien op te krijgen (op metaal).

Attachments

• DSCN6377.JPG
    DSCN6377.JPG
    286,5 KB · Bekeken: 81
Bij schaeffer (www.schaeffer-ag.de) kan je alu frontplaten met kleur laten graveren. Eea kan je zelf thuis ontwerpen met hun software pakket Frontplatte Designer, waarna je dit online kan bestellen. Geen gerotzooi en geplak, altijd strak, maar redelijk aan de prijs.

als het echt simpel moet.............

gewoon op papier printen, dubbelzijdig tape erachter plakken, en folie over de tekst plakken en dan de tekst netjes recht uitsnijden ( knippen geeft rafels), dan op het front plakken.

:koffie:

Oh ja, vergeten...
Er bestaat ook de mogelijkheid om op dunne aluminium platen te etsen.
Zo'n plaat is ongeveer 0.3 mm dik en heeft een zelfklevende achterzijde.
Werkt meestal enkel in één kleur samen met de (wegge-etste) alu-kleur.
(die platen worden gebruikt in drukkerijen en zijn bestemd als filmplaat
voor het drukken van een krant o.i.d.). Je moet dan wel nog de gaten
boren enz.

hhhm hoe duur gaat dat worden? lijkt me wel echt interessant maar ook prijzig. ben zelf van plan om een plaat te bedrukken met van dat papier waarmee je ook plaatjes op stof kunt drukken. het schijnt te werken. papier door de printer halen en met een strijkbout overzetten op het aluminium. dan wel even wat blanke lak erover spuiten.

weet iemand wat een frontplaatje van schaeffer kost?

Dat is heel erg afhankelijk hoeveel erop staat. De kosten gaan per gat, per boorwisseling, per kleur, etc.

Wat je misschien kunt doen is even hun software installeren en dan een front-ontwerp ergens vandaan te halen wat ongeveer even groot is. De software geeft je namelijk meteen een prijs.

hhhm hoe duur gaat dat worden? lijkt me wel echt interessant maar ook prijzig. ben zelf van plan om een plaat te bedrukken met van dat papier waarmee je ook plaatjes op stof kunt drukken. het schijnt te werken. papier door de printer halen en met een strijkbout overzetten op het aluminium. dan wel even wat blanke lak erover spuiten.

zo zou ik het ook doen. daarna met dd lak er over die niet vergeeld dat is twee componenten lak. met een roller van mohair of hoedat spul ook mag heten. niet te heet anders gaat het borrellen.

je kan ook naar een zaak gaan die auto letters plakt alleen nu moet je de letters er uit halen met een pincet, na het laken de folie er afhalen, en heb je de letters. daarna nog met kras vaste lak over lakken.

weet iemand wat een frontplaatje van schaeffer kost?

sheafer ist duurst
af hankelijk wat je wil
denkik
kan geen prijs noemen is voor pro looks
wordt erop gebrand
denk aan bv de letterts op een nord modulair

Vroeger deden ze dit met de zeefdruk techniek, tegenwoordig met een soort inktjet printer.

Maar, ik weet dat er vinyl vellen te koop zijn en dat je met software als Adobe Photoshop of Corel zelf "professionele" stickers kan maken op een goede inktjet of nog mooier, een laser printer.

Ik heb diverse 19" apperaten in de studio waarbij de voorkant helemaal uit een "sticker vel" bestaat. Onder andere de Symmetrix 511, maar ook de Ensoniq ESQ-1 synthesizer heeft zo'n "sticker vel" als bedienings front. Dit lijkt mij op het eerste gezicht vinyl toe. Volgens mij hebben de Yamaha DX-7 en de Roland @-Juno 2 dit ook.

Zou er mogelijk een oplossing zijn in deze richting?

Ik zal er zelf ook wat onderzoek naar doen. Ik heb een oude Siel staan (DK-70 geloof ik, klein, analoog klinkend, 4 octaafs klavier) met een flink beschadigde bak. Sommigen maken kennelijk alles schoon met nagellak remover, of-te-wel aceton met een lekker geurtje. En een plastiek bak kan dat niet echt waarderen.

Ik wil er nu een houten "vintage" kast omheen bouwen, maar ook ik kom dan voor het beletteringprobleem te staan. Ik probeer om wat zelf-stickers-maken info te krijgen.

Dank Pas ! Ik heb gister dan maar gelijk de website geupgrade. (Had ik al een tijd geleden moeten doen)...Er is nu een knopje dat je brengt naar een fotopagina met veel voorbeelden, materialen ideeen.. doe er je voordeel mee..

Dank Pas ! Ik heb gister dan maar gelijk de website geupgrade. (Had ik al een tijd geleden moeten doen)...Er is nu een knopje dat je brengt naar een fotopagina met veel voorbeelden, materialen ideeen.. doe er je voordeel mee..

mooi werk!

Back