new version of DJFANATIC - WHATHEFUNK!!!

Mooi voorbeeld van hoe attack bij een compressor werkt. De eerste golf is helemaal digitaal distorted. En de tweede al veel minder omdat de compressor echt aan het werk gaat.

Ga je met een sonogram kijken zie je waar die kick helemaal over de .... gaat je een opleving in het 18-22khz gebied (en dat op een mp3!). Maw allemaal hogere harmonischen die je erbij krijgt door die distortion. En dat schopt je hele mix in de war. Dan krijgen die stemmetjes een naar digitaal schel karakter. En als je hier lang naar luisterd dan lijkt me dat minder voor je oren.

Attachments

• distortion.gif
    distortion.gif
    21,1 KB · Bekeken: 92
weet je wat het rare van alles is..

ik leg dit soort dingen ook altijd voor aan dj misjah.. hij is degene die mij altijd adviseert en leert hoe ik moet afmixen..
maar als ik kjik naar hoe hij in logic met zijn volumes e.d. omgaat.. tss.. 0db? fuck it.. dit en dat over de rode clipper..
zonder schaamte.. .. alleen zijn eind mix gaat over een DAT en daar zit ie ver onder de 0db.. maar dit soort distortions komen bij hem misschien wel 100x voor en bij mij een enkele keer.. en nog nooit heb ik iemand horen klagen over zijn sound..!! het mag dan technische misschien ruk zijn.. maar zolang het klinkt klinkt het.. en ik krijg echt geen TE schel gevoel bij deze track..

Tsja logic is qua audio wel goed. Misschien toch een soft clipping algoritme in het programma. Als het goed klinkt dan is het gewoon goed.

En toch is het eigenlijk zo inconsequent als de neten. Aan de ene kant bits wegmieteren door clipping (zo kun je het nl ook zien) en dan nog een keer om op DAT ver onder de 0dB te blijven. Nu zijn bits niet heilig, maar als je er 'maar' 16 hebt dan moet je er wel 'zuinig' op zijn. Ik weet niet wat er verder met het resultaat gebeurt maar kan me voorstellen dat de masteringengineer even een keer diep adem haalt en dan maar gewoon begint aan de klus.

Maar goed, ik vind het dus te schel en de compressie is ook zwaar overdreven. Dat klinkt niet natuurlijk en ook al is het een electronische muziekstijl dan nog zou ik het zelf wat temperen.

ik snap je standpunt wel.. maar als je luistert naar

daft punk
sebastian leger
da goose
dis-funktional records

dan hoor je dat ze de compressor zo hard hebben staan dat alles juist zuigt en bij sommige hoor je zelfs de clap of snare helemaal weg gezogen worden en hoor je alleen een tik.. een hele scherpe.. wat zeg je tegen hun dan?

die gasten hebben hun threshold op -30 ofzo staan..

ik denk ook inderdaad dat de snijder/engineer het juiste ballans weg zal snijden.. alles bijv onder de 40Hz weg halen..
etc.. het is denk ik ook een smaak? als ik draai als dj zijnde, dan heb ik de mid ook altijd vrij open, omdat ik wel van dat gememe houdt, het hoeft voor mij niet altijd zo saai warm te zijn.. ik maak als dj altijd de contrasten tussen de 3 EQs altijd heel sterk door er vaak mee te spelen.. = climaxj zelf bouwen door midden in een track de bass weg te halen de mids zieklijk hoor te zetten.. het hoog op het ritme te pieken (tik tik tik tiiiiiiik) en dan alles terug en de bass erin.. BOEM... klinkt irritant schel maar je krijgt dan wel dat rauwe.. dat AAARRRHHHH what the fuk..!!!

en ik vraag me af of het wel echt door de compressor komt want zoveel is er niet weg gecompressed, misschien lijkt dat door de samples en of het afmixen zelf.. maar ja is dat niet altijd al smaak afhankelijk?

ps: misjah heeft altijd maar 1 regel.. : kijk nooit naar hoe het technisch in elkaar zit en of het klopt, zorg er gewoon voor dat het klinkt.. en als het klinkt .. dan afblijven.. simpel

Ik vind um nog steeds lekker hoor.
Hey ik weet niet, maar ik zou het nog toffer vinden als er ergens na bv 3/4 van het nummer een zeeer diepe bassline (een heel simpele, 2 noten ofzo) erbij komt.. Dan wordt iedereen op de dansvloer GEK! :D

A.R.V.

Dj Misjah staat daar ook om bekend, Knallenheid en al zijn producties klinken zo rauw. Moet je van houden. Ik hoorde eerder van iemand die hem kende dat hij zijn tracks bijna niet eens masterde (4 à 5 jaar terug).

Je hoort het bijna niet. Maar, jah.. ik ben ook geen audiofiel.

Origineel geplaatst door fuse
Mooi voorbeeld van hoe attack bij een compressor werkt. De eerste golf is helemaal digitaal distorted. En de tweede al veel minder omdat de compressor echt aan het werk gaat.

Ga je met een sonogram kijken zie je waar die kick helemaal over de .... gaat je een opleving in het 18-22khz gebied (en dat op een mp3!). Maw allemaal hogere harmonischen die je erbij krijgt door die distortion. En dat schopt je hele mix in de war. Dan krijgen die stemmetjes een naar digitaal schel karakter. En als je hier lang naar luisterd dan lijkt me dat minder voor je oren.

cool ! Geef je met de attack als het ware de factor aan? Of het grensgebied?

Attack geeft aan wanneer de compressor moet beginnen met compressie. Dat kan van 0 ms (bij digitale look ahead compressors) tot over de 100ms gaan. Gewoon zelf uitproberen hoe het werkt als je wilt weten wat voor effect het heeft. ;)

En wat je smaak is lijkt me wel duidelijk. Zelf ben ik daar niet zo'n fan van (maar dat was ook wel duidelijk). En ach ja als ik in een zaal kom waar voor m'n gevoel het bloed uit m'n oren druipt dan ben ik daar niet meer lang binnen hoor. Misschien dat deze 'kinderen van de digitale revolutie' lekker hun eigen gang gaan, maar als ze bejaard zijn dan hebben ze allemaal een gehoorapparaat nodig.

En wat ARV zegt over die diepe bassline. Dat gaat je nooit lukken in deze mix. ;)

Origineel geplaatst door AOR
cool ! Geef je met de attack als het ware de factor aan? Of het grensgebied?

De tijd tussen het ontdekken van de piek en het moment dat de compressor zijn volledig compressie toepast. Als dit te kort is dan krijg je een te snelle daling in volume, en als dit te langzaam is dan clipt de waveform omdat ie niet snel genoeg volledig gecompressed wordt.

Sommige problemen zijn alleen op te lossen door softwarematige read-ahead compressors. Die de pieken dus al zien aankomen.

meestal doe je dat toch gewoon op gevoel?

Ik althans wel, ik probeer een balans te vinden tussen het zuigeffect en dat de geluiden nog wel los van elkaar klinken, dat het niet een zuigende SPONS wordt.

Het werkt voor mij prima, als je track maar niet clipt.

Over de track: Lekker, maar op het einde een beetje rommelig, alhoewel dit ook zijn charmes heeft zou ik persoonlijk hier wat meer harmony en eenheid proberen te creeeren.

Een tipje voor 't compressen:
Om het gehreel lekker te laten pompen zou zet ik op het Master kanaal altijd eerst een Equalizer en daarna een compressor. Op die equalizer zet ik de lage frequencies altijd lekker hoog zodat de bass lekker door pompt.
Ik gebruik altijd de compressor van ultrafunk, en dan voor de "drum destroyer" preset

Kweet niet of je er iets aan heb, maar ja... That's my way to make pumpin' techno!

Origineel geplaatst door forcesupreme
Over de track: Lekker, maar op het einde een beetje rommelig, alhoewel dit ook zijn charmes heeft zou ik persoonlijk hier wat meer harmony en eenheid proberen te creeeren.

Een tipje voor 't compressen:
Om het gehreel lekker te laten pompen zou zet ik op het Master kanaal altijd eerst een Equalizer en daarna een compressor. Op die equalizer zet ik de lage frequencies altijd lekker hoog zodat de bass lekker door pompt.
Ik gebruik altijd de compressor van ultrafunk, en dan voor de "drum destroyer" preset

Kweet niet of je er iets aan heb, maar ja... That's my way to make pumpin' techno!

KIJK!!! dat is een goeie tip!! dat ga ik eens proberen!!!

en voor OAR.. dj misjah mastert NOOIT .. heeft ie nooit gedaan ook.. ik heb mijn afmixen van hem geleerd.. dus gewoon de volumes en EQ op de kanalen in Logic correct zetten en geen EQ ofzo op de master.. alleen een compressor..

ik vind het een zwaar lekker trackje...

super groovey, het mag van mij altijd wel een beetje swingen.

:okdan:

Als alle kanalen clippen, maar de master niet, heb je in het eindresultaat toch ook geen clipping? Iig niet zoals Fuse het laat zien... toch? :) :)

In de wijze woorden van Joe Meek: If it sounds good, it is good ;)

Aldus de bouwer van retegave optische compressors. :)

Maar digitaal clippen en dan weer verz88 maakt weinig uit. Dan is het nog net zo vernaggeld, maar dan minder hard. Daarom dat het mij ook niet gelukt is om deze track zo te masteren dat hij (voor mij) 'normaal' klinkt.

DJMisjah van het label GestureMusic? ;) enne, volgens mij moet je juist na het compressen eq'en om bij te voegen wat je zojuist hebt weggehaald. (vitalizen) Maarja, het ligt er ook maar aan in welke fase je zit; opnemen van de individuele geluiden, of het afmixen van je song :confused:

Origineel geplaatst door Sander02
DJMisjah van het label GestureMusic? ;) enne, volgens mij moet je juist na het compressen eq'en om bij te voegen wat je zojuist hebt weggehaald. (vitalizen) Maarja, het ligt er ook maar aan in welke fase je zit; opnemen van de individuele geluiden, of het afmixen van je song :confused:

misjah van gesture? dat is wel een HELE andere misjah ... :gaap:

Back