Processor upgrade..heeft het nut ?

Prowler

Stamgast
Hallo beste forum medemensen :D

Ik heb een probleempje.
Ik ben nu in het bezit van een AMD Athlon 800 TB, Asus A7V MB en 512MB geheugen.
Nu is het geval als ik met Cubase SX wat audio tracks ga gebruiken met de Audiowerk8 kaart, dat het hele geheel
niet meer synchroon loopt.
Nu heb ik Cubase SX al naar de laatste versie geupdate en is het al een stuk beter.
Ik heb de buffers al hoger gezet en de latency hoger, maar nog loopt het niet lekker.
Nu wil ik hopelijk van het zomer een nieuwe PC aanschaffen, maar voorlopig heb ik daar nog geen geld voor.
Nu zag ik voor 60 euro een Athlon 1,33GB processor voor mijn type mainboard.
Heeft het denken jullie nut om voorlopig een nieuwe processor erin te bouwen, of moet ik gewoon doorsparen voor een hele nieuwe pc ?

Mijn dank is groot :halleluja

Grtx,
Martijn

Hoi,

Ik vermoed echt dat een nieuwe geluidskaart plaatsen echt vele malen meer nut heeft dan een processor-upgrade in jouw geval. Een echte expert ben ik helaas niet, maar is het mogelijk dat jouw moederbord nog werkt met een oudere VIA chipset trouwens? Die willen volgens mij ook nog wel eens problemen geven met juist audio-applicaties, maar daar weet ik het fijne niet echt van. Wellicht dat andere leden je daar meer over kunnen vertellen.

Je zou eens kunnen kijken of een andere geluidskaart wel of geen verschil maakt. Ik zou er een kiezen van een wat bekender merk. Ikzelf ben voor Terratec gegaan (EWX2496), maar ik geloof dat er hier ook nogal wat mensen zijn die alleen al walgen bij het horen van de naam Terratec. Ben zelf best wel tevreden over die kaart trouwens. Maar die discussie wil ik hier niet voeren, daar zijn vast genoeg andere threats over geweest :D

Succes iig!

Mzl,
Vincent

Re: Processor upgrade..heeft het nut ?

Origineel geplaatst door Triple Six
Hallo beste forum medemensen :D

Heeft het denken jullie nut om voorlopig een nieuwe processor erin te bouwen, of moet ik gewoon doorsparen voor een hele nieuwe pc ?

Je schrijft dat je veel met audio werkt.
In principe is het dan wel handig als je een rappe CPU onder de kap heb zitten. Zeker als je met veel plug-ins werkt.
Wat ook een vereiste is, is een snelle harddisk.
Een harddisk met 5400 rpm is minimaal dus je komt al gauw op een HD met 7200rpm.
Waar je naar moet kijken is naar je harddiskcontroller en ook naar de doorvoersnelheid van je harddisks.
Dit laatste wordt volgens mij aangegegeven door de zgn. PIO (Programmed I/O). Hoe hoger die PIO des te sneller de doorvoersnelheid.

Kortom, je moet zelf even goed nagaan wat je met audio doet.
Veel met softsynths? Een snelle cpu
Veel audio editen? Een snelle harddisk
Of natuurlijk een combinatie...

Ik las net dat iemand aanraadde om je geluidskaart te vervangen. Volgens mij is die Audiowerk8 best wel een puike kaart, toch?! :confused:

R.

Oh jah...

Oh jah...

Audiowerk8... is die kaart niet van Emagic (of vergis ik me nu?). Ik meen me te herinneren dat ik wel eens gelezen heb dat die kaart eigenlijk alleen fatsoenlijk met Logic te draaien is, omdat de algemene drivers niet echt geweldig zouden zijn.

jongens, audiotracks die niet synchroon lopen ligt echt niet aan je processor hoor. Een Athlon 800 is dan misschien niet meer helemaal je-van-het, maar toch zeker wel genoeg om een behoorlijk stel audiotracks op te laten lopen. Dan zou ik die gewoon blijven gebruiken en lekker doorsparen en over een half jaar een hele pc-upgrade doen (processor + moederbord) Ik denk dan toch eerder aan een probleem met je geluidskaart of met Cubase. Misschien een idee om even op het Cubase forum te vragen (www.cubase.net).

Persoonlijk update ik nooit mijn PC als 'ie er niet minstens twee keer zo snel van wordt :)

Kee dan, bedankt voor de snell reacties :D
Nou ja het mainboard heeft de oude KT133 chipset.
Hiervoor werkte ik met Logic, en daar draaide de kaart slechter op dan in Cubase.
Wat ik heb gehoord is dat die AW8 kaart al wel een oudtje is en niet zo veel zelf verwerkt, maar dat de CPU dat eigenlijk allemaal moet doen.
Maar als ik ipv van de AW8 een M-Audio Delta kaartje haal met 8 out/2 in, moet het dan al een stuk beter zijn ?
Mijn HD is 7200rpm, dus dat is wel goed.
Kijk een nieuwe PC moet er toch gewoon komen, misschien is het dan wel beter om ff door te sparen voor een nieuwe pc + nieuwe soundcard met min. 8 outputs.
Ik gebruik niet zo veel audio, meestal 1/2 VST's en gewone WAV files vocals enzo, met Cubae effecten eroverheen.
Het is gewoon erg vervelend, want je hoord dat soms de bassdrum iets te laat komt, gewoon geen strakke timing :(

Even een toevoeging, ik maak ook gebruik van MIDI he, ik heb een MidiSport 4x4 USB.
Dus als ik een drumpattern gemaakt hem met mijn sampler, en daar bv. een audio track onder zet, of 2 dan gaat die de boot in.

is het dan je midi- of je audio timing die niet klopt? Kloppen de audiofiles wel als je ze afzonderlijk speelt? Waarvan zijn de audiofiles opgenomen? Als je naar de waveform inzoomt in Cubase, ligt 'ie dan wel gewoon op de tel? Heb je de goede ASIO drivers geselecteerd?

Uiteindelijk is de CPU altijd verantwoordelijk voor het spelen van je audio, een betere geluidskaart betekent niet dat je ook meer audio sporen kan draaien. Maar als de drivers niet goed zijn kun je natuurlijk problemen krijgen.

Volgens mij komt er binnenkort een hele nieuwe generatie processoren aan waarbij niet alleen de snelheid is verhoogd maar de processor ook veel efficienter gebruikt maakt van zijn capaciteit. Ik weet niet of deze informatie invloed kan hebben op je beslissing?

Origineel geplaatst door olaf
Volgens mij komt er binnenkort een hele nieuwe generatie processoren aan waarbij niet alleen de snelheid is verhoogd maar de processor ook veel efficienter gebruikt maakt van zijn capaciteit. Ik weet niet of deze informatie invloed kan hebben op je beslissing?

Je bedoelt de Intel P4 processoren met Hyper Threading?
Die zijn er al.
Ze zijn nu alleen verkrijgbaar in de 3,06 GHz modellen maar Intel gaat ze ook introduceren in de langszamere modellen.

Staat wel stoer hoor... 2 CPU's (want zo ziet Windoos het) in je system properties :)

R.

Ja, het heeft nut. Koop zo snel mogelijk een genuine P4, want alles loopt sneller, soepeler en vlot. Cubase draait als een tiet [vingers crossed....] en met lekker veel geheugen gaat het super. na ja, ' had eerst een Celeron 700.

Origineel geplaatst door funxiun
Je bedoelt de Intel P4 processoren met Hyper Threading?
ja, die inderdaad! lijkt me heerlijk om niet meer zo gestressed te hoeven omgaan met beperkte cpu ruimte. onbeperkt plug ins e.d. kunnen proberen zonder dat de hele zooi begint te kraken...

Hmmm..... onze duivelse DSF'er heeft dus geen directe problemen met z'n CPU maar meer met z'n systeem en jullie gaan lopen geilen op de nieuwste en duurste CPU's?

Wellicht dat het euvel toch die VIA chipset op het Asus mobo is die de bron van het kwaad is. Dus weer dat gedoe met IRQ's/busmasters en die ellende.

Dus toch een nieuw mobo en dan een nieuwe CPU erbij? ;)

Zelfs als je van een Athlon XP1800 naar een XP2500 over wil moet je (#@$*#$) al een nieuw mobo kopen. Dat terwijl hij er wel zo in zou passen.
Zo komen die 64 bitters in de herfst op de markt. Dan zijn ze nog lekker laag geklokt en dan weet je vrijwel zeker dat over een half jaar daarna de snelheid van die krengen verdubbeld is. En dan nog steeds de nieuwste software nog niet compatible is of zo buggy dat het niet leuk meer is.

En als je een keer aan die computerellende begint blijf je kopen/updaten want tsja je moet toch bijblijven.

Maar eh, ga maar lekker verder met geilen. ;)

Origineel geplaatst door fuse
Maar eh, ga maar lekker verder met geilen. ;)

Ik heb zo'n PC met een 3,06 GHz P4 :P
Lang leve het PC Privé project...
Ik geil op dit moment op mijn 808 (misschien niet geheel ontgaan vandaag ;) )
Maar inderdaad, het begint nu wel een beetje af te wijken van de originele vraag.

Resumé, het PCtje wat hij heeft voldoet eigenlijk nog wel want het audio sync probleem schijnt dus ergens anders vandaan te komen.

R.

Het wil soms ook wel eens voorkomen dat de midi timing ook niet lekker loopt, maar dat snap ik gewoon niet, alles zit op de MidiSport.
Niets is doorgelust via de MIDI-Thru.
Allemaal apart.
Hoe kan ik de MIDI timing beter zetten dan ? :confused:
Waaa ik word gek, die nieuwe PC moet er gewoon komen :frons:

Hey Triple Six ik woon ook in Enschede en loop al tijdje mee in computer & muziek. Misschien kan ik je helpen? Wil best bij je langskomen, wellicht komen we er dan samen uit. msn of e-mail even naar kasteleijn@hotmail.com
Eventueel kunnen we dan samen gelijk je upgrade eisen doornemen.

Tis altijd leuk om medemuzikanten te helpen tenslotte ;)

Origineel geplaatst door oOAIOo
KT133 chipset?

Das vragen om problemen.

hP

:smeris: Kun je dat motiveren? Geschreeuw zonder onderbouwing voegt niets toe aan dit forum :smeris:

Bedankt nogmaals voor het replyen :)
Zo uit de berichten te lezen is het het beste om van het zomer gewoon maar een goede snelle machine aan te schaffen.

Thx everybody !

HMm dacht dat dit onderhand wel helemaal uitgekouwd was maar ok:

http://www.tecchannel.de/hardware/817/8.html

Diverse fabrikanten van audiokaarten (waaronder o.a. RME en Creamware) raden het gebruik van deze chipset sterk af. Dit valt te lezen op hun website. Ook een zoekactie voor KT133 op het cubase.net forum geeft overduidelijk deze problemen weer.

Voor onze duits sprekende vrienden : http://www.hilmi.de/themen/audio_via.shtml

Ik heb zelf ook een KT133 MSI board gehad, en heb niets als problemen ondervonden met mijn Creamware setup.

hP

Om nog even te benadrukken: het ligt idd aan je chipset, de KT133 is bagger voor een beetje goeie audio, evenals een aantal opvolgers hiervan.

Over het upgraden van processoren:
Upgraden is eigenlijk pas interessant als je kloksnelheid significant toeneemt, en dan heb ik het over 400-500 MHz extra. Hoe hoger je kloksnelheid is, hoe minder groot het verschil wordt, aangezien de bottleneck dan vaak ergens anders zit, bijvoorbeeld de chipset.

Het wordt pas echt leuk als je een processor hebt die op een hogere Front Side Bus (FSB) draait, dit is kortweg gezegd de eigenlijke snelheid waarmee de processor communiceert met de chipset. Als je kunt upgraden naar een processor met een hogere FSB dan neemt je snelheid vaak significant toe, zeker als de kloksnelheid ook nog een stuk hoger ligt. Helaas heb je tegenwoordig dan al gelijk weer een nieuwe chipset nodig, tenzij je een processor draait met een lagere FSB dan de chipset ondersteund. Dit kan nog wel eens voordelig uitpakken, maar eigenlijk alleen als je binnen 1-1,5 jaar upgrade.

Voorbeeld: ik heb nog een Abit BE6 mobo met i440BX chipset, officieel geschikt tot Intel P3-850 (FSB 100 MHz). Daarop had ik eerst een celeron 466 draaien (FSB 66 MHz), die ik (1,5 jaar) later heb vervangen door een celeron 1,0 GHz (FSB 100 MHz). Deze processor wordt officieel niet ondersteund door het moederbord, echter met een biosflash en een speciaal converterkaartje en wat handige instellingen kan ik hem gewoon draaien. Door de verdubbeling van de kloksnelheid en vooral de verhoging van de FSB zijn m'n prestaties met 80-100% toegenomen, verhoging van de FSB zorgt o.a. voor een verbreding van de geheugenbus.
=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=

In jouw geval zou ik proberen een andere moederbord+processor aan te schaffen, aangezien de KT133 een probleemchipset is.

Back