platendeal

Hm, ik zou me muziek zelf uitbrengen.
Er zijn sites waar je je album voor zoveel euro kwijt kan en dan komt die op vele 'marktplaatsen' terecht, zoals iTunes.

http://www.imusiciandigital.com ?
  • Price per album (once-off) 29 EUR
  • Commission on sales 15%
  • Barcodes/ISRC (if required) 10 EUR
  • Yearly fees none
  • Hidden costs
    none
Zou nog moeten uitzoeken hoe dit in de werkelijkheid uitpakt. Naar mijn weten ben je dan onafhankelijk.
Je kunt je muziek mixen en masteren of laten doen, toch?
Zelf promotie doen en alles, geweldig.

Dit is de opzet van platenmaatschappijen en platenbazen: de artiest moet een compleet album afleveren met daarop de hit. De rechten van het complete album moet je vervolgens afstaan. Van het album verkopen ze 100 stuks. 5 procent van de winst voor de artiest. De vette winst komt pas bij "Jumpstyle Greatest hits" ofzo. De artiesten krijgen dan verder geen cent.

Ah, dus daarmee verkoop je wel je rechten of is als reactie op diegene voor me?

Dit is de opzet van platenmaatschappijen en platenbazen: de artiest moet een compleet album afleveren met daarop de hit. De rechten van het complete album moet je vervolgens afstaan. Van het album verkopen ze 100 stuks. 5 procent van de winst voor de artiest. De vette winst komt pas bij "Jumpstyle Greatest hits" ofzo. De artiesten krijgen dan verder geen cent.

Hier werk ik absoluut niet aan mee. Goed dat je dit meldt.

@hostage: heeft de hele discussie je nou meer afgeschrikt of juist beter laten nadenken? In het laatste geval is het een pluspunt natuurlijk. Maar je moet nu eenmaal ergens beginnen en op je bek gaan hoort daar ook bij.
Wel nog een vraagje: hoe ver ben je gegaan met het contact naar dat label? In hoeverre zijn andere artiesten al aan hun verbonden en had je hun ook al benaderd evt.?

Het heeft hem niet afgeschrikt, het was slechts een heeeeel algemene hypothetische 'stel-je-eens-voor-dat-ik' situatie.

Je plaatje in eigen beheer uitgeven? Kun je de airplay bij radio of tv ook wel vergeten. De DJ's gaan echt geen kleine lettertjes lezen ofzo en draaien alleen officieel spul van grote platenmaatschappijen. Je plaatje pluggen als kleine zelfstandige kun je ook vergeten. Voor een muzikale loopbaan moet je verder mooi en jong zijn en niet te veel brains hebben. Zo werkt het toch?

@hostage: heeft de hele discussie je nou meer afgeschrikt of juist beter laten nadenken? In het laatste geval is het een pluspunt natuurlijk. Maar je moet nu eenmaal ergens beginnen en op je bek gaan hoort daar ook bij.
Wel nog een vraagje: hoe ver ben je gegaan met het contact naar dat label? In hoeverre zijn andere artiesten al aan hun verbonden en had je hun ook al benaderd evt.?

Wat bedoel je precies met "op je bek gaan", heb ik me "weer" te kakken gezet ofzo? Het heeft me overigens wel laten nadenken over het fenomeen "label", ik ben nu van mening dat het geen vereiste is.

En het contact met het label was zeer oppervlakkig, ze vroegen enkel om meer luistermatriaal. Ik ben daar voorderest niet meer op ingegaan.

Je plaatje in eigen beheer uitgeven? Kun je de airplay bij radio of tv ook wel vergeten. De DJ's gaan echt geen kleine lettertjes lezen ofzo en draaien alleen officieel spul van grote platenmaatschappijen. Je plaatje pluggen als kleine zelfstandige kun je ook vergeten. Voor een muzikale loopbaan moet je verder mooi en jong zijn en niet te veel brains hebben. Zo werkt het toch?

Hoezo moet het een loopbaan zijn.
In eerste instantie gaat het om de lol niet?
Dan nog kun je connectie opdoen en laten horen wat je kan.
Kijken wat de ervaring van andere artiesten is en wie weet dan via een platenmaatschappij uitbrengen.
Je kunt toch zeker wel je eigen tracks / album laten masteren om naar bv. die site te uploaden zodat mensen je tracks luisteren?
Wie weet wordt je eigen site wel bekend om de goede muziek die je erop plaatst en dat ze je tracks / albums gaan kopen?
Ik heb mensen gezien, ook echt mensen die heel lelijk zijn en voor grotere artiesten bv mixen en masteren.
Ik weet niet hoe je het allemaal voor je ziet, maar ik zie mooi, jong en niet veel brains echt niet iets als een vereist voor een muzikale loopbaan.
Naja, zal wel stereotype bedoeld zijn denk ik.
Als ik mocht kiezen hoef ik niet met me hoofd op de tv om wat voor te stellen.
Liever dat mensen je muziek luisteren en er blij mee zijn.
Over die site, dat is juist om zelfstandig een album op te zetten die daarmee op veel plekken als aankoop beschikbaar wordt gesteld.
Als datgene wat ik gequote heb waar is, zou ik daarmee tevreden zijn.
Ik ben liever underground bekend dan in de commerciële wereld, maar wie weet dat dat veranderd..
In ieder geval kun je dan op gemak muziek maken die je wil en experimenteren en is het niet dat je eisen en deadlines opgelegd krijgt.
Maar geld kan natuurlijk veel veranderen in levens..

Laatst gewijzigd:
Erg vreemd dat labels nu afgeschilderd worden als 666....
Rianne, waarom deze negatieve houding? Ik heb zelf 2 labels en ik maak zelf muziek voor op deze labels. Zo nu en dan kom ik mooie muziek van anderen tegen en dan release ik die ook. Een artiest ontvangt dan 500 euro per kant en de muziek blijft van de artiest. Als ik ooit bij zal persen krijgt de artiest 1 euro per plaat.
Ik hou aan het einde van de rit zo goed als weinig over, maar dat is niet waar het om gaat.

Het gaat erom dat er "mooie" muziek de wereld in gaat op vinyl.

grtzels Bruce

Rianne, waarom deze negatieve houding? Ik heb zelf 2 labels en ik maak zelf muziek voor op deze labels. Zo nu en dan kom ik mooie muziek van anderen tegen en dan release ik die ook. Een artiest ontvangt dan 500 euro per kant en de muziek blijft van de artiest. Als ik ooit bij zal persen krijgt de artiest 1 euro per plaat.
Ik hou aan het einde van de rit zo goed als weinig over, maar dat is niet waar het om gaat.

grtzels Bruce

:okdan:

Op zich is het heel gezond om wantrouwig te zijn tegenover platenbazen of hen die zich daarvoor uitgeven. Die lui willen alleen maar geld verdienen en het uiteindelijke doel is om artiesten te naaien. Veel bekende zangers/zangeressen/groepen hebben ooit enorme wereldhits gehad. Meestal komt er dan een Best Of of Greatest Hits uit of een verzamel cd met alleen maar hits. Van dat soort verzamelplaten krijgt de artiest GEEN CENT dus. Echt waar: de rechten van hun muziek hebben ze ooit onder dwang per album verkocht. De grote namen van vroeger moeten allemaal blijven optreden omdat er anders geen brood op de plank komt. De tijden zijn veranderd: in de jaren 70 en 80 kon je nog multimiljonair worden met 1 wereldhit. Tegenwoordig downloaden de meeste mensen hun muziekje gewoon. Een glansrijke loopbaan in de muziek is tegenwoordig keihard werken en veel optreden. Van plaatjes uitgeven alleen kun je echt niet meer leven.

wantrouwen hebben is gezond hmmm... Als jij verder wil in de muziek zal je dat wantrouwen toch echt vaarwel moeten zeggen...

Wat je zegt met verzamelcd's etc. daar worden contracten voor opgesteld. Als jij deze zonder te lezen en te begrijpen wat er staat gewoon ondertekend tja... dat is je eigen fout dan toch... hoezo wantrouwen?! zolang je maar jezelf in de ogen kan kijken. En om nu muziek te gaan maken om rijk te worden, dat is een andere discussie. Maar de meeste hier maken muziek omdat ze het leuk vinden. En als er een track uitgebracht wordt is dat een stukje erkenning. Een glansrijke loopbaan in de muziek industrie is vooral veel konten likken en de begin principes van muziek maken opzij zetten...

grtzels Bruce

Thats the spirit :okdan:

Ach ja niet alle kleine zelfstandige platenbazen zijn ploerten maar ik wilde deze kant van de MySpace headhunters ook even onder de aandacht brengen. Bij de grote jongens (Sony enzo) is het wel zo dat artiesten geen cent van hun Greatest Hits-platen krijgen.
Van iemand als Gary Numan bijvoorbeeld bestaan meer verzamelplaten dan reguliere albums. En van al die verzamelplaten en zelfs DVD's (onder zijn naam uitgegeven) krijgt hij geen cent. Staat/ stond op zijn website te lezen. Zo zijn er heel veel grote popidolen van vroeger die zich over hetzelfde beklagen.

Back