Soldeerbout kaduuk

vinnieq

Lidl
Godver, hoe kan dat nou weer? Weller bout, paar keer gebruikt, nu alweer kaduuk (inderdaad, wordt niet heet). Wat kan er nou kapot aan een @#$! soldeerbout!!

Nee, gewoon een bout. Stekker, snoer, verwarmingselement, punt. Ik heb 'm opengehaald en zie geen losse contacten, geen rare knikken in het netsnoer. Na ja, dan maar een nieuwe. Is bedoeld voor simpele klusjes zoals repararen van kabels, batterij loshalen/vervangen, draadjes vastzetten. Een weller van 15 a 20 watt is dan toch gebruikelijk?

Misschien zit er gewoon een zekering in die de geest heeft gegeven?

Volgens mij gebruikt Weller in sommige (of alle?) soldeerbouten een temperatuur regulatie mechanisme dat wordt "aangestuurd" door de tip. In de tip zit dan een onderdeel dat afhankelijk van de temperatuur magnetisch is en een magnetische schakelaar in de soldeerbout aan of uit zet. Dat zou stuk kunnen zijn of vast kunnen zitten.

Maar ik heb het nog nooit "van dichtbij" gezien. Als ie toch stuk is en je geen garantie meer hebt, zou je hem open kunnen halen. Misschien ontdek je iets.

EDIT: Oh dat heb je al gedaan:-)

Dank je, maar het is vooral de ergernis waar ik last van heb. Die goedkope troep ook. Van de week is ook m'n TV overleden. Na 16 jaar trouwe dienst dus daar heb ik vrede mee. En ik hoef ook een tijdje al die meuk niet aan te zien. Op naar de studio!

Van Weller zou je wel beter verwachten. Ik heb een antex soldeerboutje van inmiddels 17 jaar oud ofzo (ik word oud ;{), ook 15 watt en die doet het nogsteeds.
Hoe die zijn warmte regelt, weet ik niet. Volgens mij issie gewoon altijd aan.

Als je m al open hebt gemaakt en niets raars kunt vinden, weet ik het ook niet. Zat geen garantie meer op??

Geen garansie meer?

Vermoed het niet, bon heb ik natuurlijk ook niet meer. Na ja, laat maar jongens, bedankt in ieder geval. Ik ben er alweer overheen. M'n zaklamp gaf ook al geen licht meer, wat een dag. Ga van het weekend wel weer verder.

Het zal inderdaad zo'n "altijd aan" type zijn waarbij "gewoon" het verwarmingselement is overleden.

Ik heb eventueel nog wel een 15 watt Weller liggen die je zo mag komen ophalen. Heb er zelfs nog een splinternieuwe punt bij. Ligt al jaren niks te doen in een la sinds ik een WS-81 heb. Doet het zover ik weet nog prima, maar ga ik dan wel voor zekerheid eerst even checken.

Mischien is het een keramische bout?
Ik had vroeger altijd de gewoon overtollig tin van de bout af te slaan door tegen de rand van een asbak aan te tikken. Dan viel de tin er mooi vanaf.
Maar met een keramische bout (met keramiek in de kern dus) moet je dat niet doen.
Want dat kan breken.
En dan issie in 1 keer stuk.

En ja...ik spreek uit ervaring ;)

Mischien is het een keramische bout?
Ik had vroeger altijd de gewoon overtollig tin van de bout af te slaan door tegen de rand van een asbak aan te tikken. Dan viel de tin er mooi vanaf.
Maar met een keramische bout (met keramiek in de kern dus) moet je dat niet doen.
Want dat kan breken.
En dan issie in 1 keer stuk.

En ja...ik spreek uit ervaring ;)

Voor 14 euro zal het geen keramische zijn toch?

Nee, het ziet er allemaal heel metalig uit van binnen. Ook heel vroeger verwijderde ik overtollig tin door de punt over een nat schuursponsje te halen, meen ik me te herinneren.

@etaion: tof! Ik neem binnenkort contact op.

Die antex boutjes zijn top. Ik heb er ook 1 al een jaar of 20 in gebruik. Werkt altijd. Daarvoor ook weller gebruikt en ging op de een of andere manier altijd stuk. Daarnaast gebruik ik nog een boutje op aansteker gas. Erg makkelijk op locatie.

Ik zou echt lichtelijk gestoord worden als m'n Weller het zou begeven. Maar die van mij is dan ook zo'n €235... en ik hoor jullie zu zeggen/denk... WTF!!! DUDE!!!!!

weller.jpg

Maar geloof me, ik heb op m'n werk 'n Solomon van €60.. je merkt het verschil ENORM in solderen. Alles wat je met die Weller doet ziet er netjes uit, tin vloeit mooi, noem maar op.
14503377.jpg

Die Solomon is ook de temp van te regelen, maar is wel echt stukken minder fijn boutje dan de Weller.

Heb ool 'n 48 Volt bout van Weller.. vooral voor telecom werk.. dikke trafo er tussen... ook NOOIT problemen mee gehad. Er is er ooit eentje stuk gegaan ja, maar die was ik vergeten uit te zetten. En dan stopt ie er wel mee na 'n weekend aan te staan. Dat was trouwens wel zo'n 48 Volts ding. Dus zonder temp. regeling.

Ik weet niet zeker of ik een Weller had. Het was een gelen. Die ging 3 keer achter elkaar defect. Zelfs laten afkoelen zonder te stoten etc. De derde keer kon ik hem zo om ruilen voor een Antex. Met een hogere aanschaf prijs. Ik gebruik hem zelden en dan zo vlug defect gaan. Ik zou er mee terug gaan ;). Heb er nu een met te grote punt dat is een beetje jammer. Maar hij doet :D

Back