[DRINGEND] cubase 4 + 5 - keyboard kan niks spelen ?

Niel

OPEN DIE GAIN & EQ !!!
hey, even een zeer dringende vraag:

Ik heb zowel cubase 4 essential als cubase 5 essential (2 dongles) en heb na installatie bij beiden hetzelfde probleem:

Systeem is een quadcore pc (intel cpu + asus board) win xp sp3.
Midex 3 werkt prima, nieuwste drivers, reason 4 werkt prima met midex 3, geen problemen.

Als ik in cubase zit en iets wil spelen met een vst (maakt niet uit welke) reageert de vsti niet op mijn toestaanslagen. Dit terwijl ik netjes de midex3 (waar mijn keyboard signaal naartoe gaat, uit een an1x) overal zijn signaal zie binnen komen.

Ga ik in de key edit, en druk met de muis op de keys die links staan langs de zijkant reageert de vsti ook nergens op. Pas als ik een noot teken en daarop druk met het luidsprekerdje aan (staat linksbovenin), krijg ik pas geluid. Ook spelen cuabse en de vsti netjes de noten af die ik inteken in de part. Maar realtime pingelen en met de muis klikken op de keyedit toesten pakt ie niet, ondanks dat alles goed staat naar mijn weten.

Er wordt niks aan midi data weggefilterd, ik zie alle midi bars uitslaan als ik wat speel, van de transport bar, tot de midilevels naast de midi track en de levels in de midi track properties. Ik snap er echt niks van, handleiding zegt niks erover en google (incl steinberg user forum) vind ook niks. Ik heb geen tijd om nog dagenlang het internet af te struibnen dus misschien dat iemand het hier weet, anders bel ik morgenochtend de steinberg hotline.

Wie heeft een idee ?

Nog even opgesomd:

- midex3 werkt goed, laatste drivers en werkt met reason 4 probleemloos
- cubase essential 4 en 5 spelen alles goed af wat staat ingetekend en de noten die je met de muis klikt.
- er wordt geen midi data gefilterd, alle midi kanalen staan goed (any)
- midi inputs en doorlinken naar de vsti's kloppen, ik krijg op 4 plaatsen midi levels te zien.
- zelfde probleem bij alle vsti's die ik test (sylenth1, bdx, drumazon, synth1, massive etc etc, allemaal gekochte pluggins.)
- massive en absynth werken stand alone wel probleemloos met het keyboard bespeelbaar, via cubase dus niet.
- realtime spelen en klikken op de toetsen in de cubase key edit zorgen niet voor geluid ?

Heb je in vst connections uitbussen gedefinieerd? Dat zou kunnen verklaren dat je geen geluid hoort.

Attachments

• cubees.jpg
    cubees.jpg
    46,9 KB · Bekeken: 229
Laatst gewijzigd:
Klinkt heel erg hetzelfde als een probleem wat ik ruim 5 jaar geleden had met SX3 icm. Win XP. Dagen lopen kloten, kwaad geworden, geen oorzaak kunnen vinden.
Uiteindelijk kwam het tot een complete herinstallatie van PC.

5,5 jaar oude thread

Succes! :bekdicht:

Heb je in vst connections uitbussen gedefinieerd? Dat zou kunnen verklaren dat je geen geluid hoort.

vergeten te melden, als ik op het ingebouwde toestenbord muisklik van de sylenth1 hoor ik gewoon geluid ...... die connecties kloppen allemaal (anders zou ik ook geen gelkuid horen als ik op de getekende noten in de key editor klik)

Welk besturingssysteem gebruik je? En werk je 32-bits of 64-bits?

Klinkt heel erg hetzelfde als een probleem wat ik ruim 5 jaar geleden had met SX3 icm. Win XP. Dagen lopen kloten, kwaad geworden, geen oorzaak kunnen vinden.
Uiteindelijk kwam het tot een complete herinstallatie van PC.

5,5 jaar oude thread

Succes! :bekdicht:

idd exact hetzelfde ...... foktop ... straks om 10:00 ff steinberg bellen, kijken wat die zeggen.
Zit echt niet te wachten op een herinstall (wie wel).

ik gebruik 32 bit xp sp3

idd exact hetzelfde ...... foktop ... straks om 10:00 ff steinberg bellen, kijken wat die zeggen.
Zit echt niet te wachten op een herinstall (wie wel).

ik gebruik 32 bit xp sp3

Dat zou geen probleem moeten zijn......

Nou Arno, ik denk dat Niel wel enige basiskennis van Cubase heeft. Maar het zou idd wel een giller zijn als de oorzaak is dat 'midi thru active' niet aanstaat in de preferences.

Nou Arno, ik denk dat Niel wel enige basiskennis van Cubase heeft. Maar het zou idd wel een giller zijn als de oorzaak is dat 'midi thru active' niet aanstaat in de preferences.

Ja, ik geloof ook wel dat Niel die heeft, maar het zit 'em vaak in de kleinste dingetjes.....die je dan over het hoofd ziet omdat ze 'te' logisch zijn.

Speakertjes aan of uit naast de midi track maakt niet uit. Ik zie dan wel verschil in het aantal uitslaande midilevelmeters. En ik sta standaard op het kanaal wat ik wil bespelen (zo werkte dat ook al met de atari ST vroeger :D).
Midi thru heb ik nog niet gechecked, ga ik maandag als eerste doen als ik er weer achter zit.
Echter lijkt dit mij niks uitmaken omdat ik mij niet kan voorstellen dat je de interne toetsenbord van de key editor ermee uit kan schakelen, dat zou ook onlogisch zijn, omdat ik wel geluid hoort als je de ingetekende noten muisklikt (met het speakertje aan uiteraard).

Steinberg hotline had een redelijke goed idee, dat mijn midex3 drivers niet goed over de andere drivers heen waren gescheven en ik de exacte route kreeg uitgelegd waar in de registry de midi drivers staan. Ik heb er 4 verwijdert, opnieuw opgstart, midex3 weer opnieuw geinstalled maar alles bleef hetzelfde. Registry check stonden er nu idd minder drivers maar dat ws het dus niet.
Als dit het probleem op zou lossen zou dat dus betekenen dat de key editor toestenbord van cubase ook een eigen driver heeft, wat mij niet logisch lijkt omdat alles inthebox zit, zelfs in het programma. Het heeft dus niks met mijn midi drivers te maken imo.
Daarmee sluit ik ook het midi thru verhaal kort, maar ik ga het zo even dubbelchecken op mijn laptop, wat wel goed draait. Als ik het probleem kan hercreeren en direct daarmee kan oplossen zijn we er.

record button moet wel aanstaan op je track hè? dit is een standaard settings van cubase3 die volgens mij sinds v4 niet meer standaard is. je kunt dit vinden in de preferences, of ff de record button aanklikken.

Record hoeft niet aan. Of 't speakertje OF record.
@Niel: klinkt als een heel vaag probleem. Kan trouwens niets met je midex drivers te maken hebben als je midi-signaal ziet. Dan heeft de driver namelijk al gewerkt en worden er data ontvangen. Ik zou zelf Cubase helemaal proberen te verwijderen (ook de registry helemaal opschonen).
Wellicht dat Steinberg daar een tooltje voor heeft ?

ligt idd niet aan de drivers aangezien ik met reason en record gewoon alles kan doen met ieder keyboard/controller wat ik aansluit.

Ik registreer mij nu ook even op het cubase forum, kijken of iemand daar meer weet, zonder dat ik een nieuwe xp install hoef toe te passen.
Cubase opnieuw installeren ga ik even checken, volgens mij had ik hetzelfde probleem ook al met essential 4, en heeft de install van 5 niks opgeleverd.
Register opschonen heb ik al gedaan, maar specifiek cubase opschoner niet, moet even kijken of dat bestaat of dat er een lijstje is waar ik moet zoeken.

Hoi Niel,

Kijk ook eens onder File -> Preferences en dan MIDI -> MIDI Filter.

Vandaag was ik bij iemand waarbij alle knopjes 1 t/m 16 aan stonden, en daardoor exact hetzelfde probleem als jij hebt (ik herinnerde me jouw issue meteen). Knopjes uitgeklikt (van blauw naar grijs) en alles werkte weer als vanouds!

Misschien kun jij het hiermee ook oplossen?

Veel succes iig, want het is 'very anoying' als het niet werkt zoals het hoort/gewenst is.

thnxs ! ga ik checken, alleen heb ik vlak voordat je dit zei cubase uninstalled ....... :D

edit:
Re-install maakte niks uit in ieder geval. Alles blijft hetzelfde.
Midi filters staan allemaal uitgevinkt en de kanalen staan grijs, dus er wordt niks tegengehouden.

Ik snap er echt geen reet van.
Even de update proberen: http://www.steinberg.net/index.php?id=2621&L=1

edit2: maakt niet uit. Enige verschil is dat m'n powercore pluggins nu disabled zijn ....... joepie

Laatst gewijzigd:
pfff :D gevonden .....

In preferences, menu MIDI (niet filter, niet file maar de eerste) MIDI thru active aanvinken en alles werkt weer.

Inderdaad zo simpel dat je het over het hoofd ziet, bedankt arnomusicman en vooral fles die het noemde!

Het is dus een giller.

Na herstart doet de powercore het weer :mega:
Eindelijk weer eens met cubase muziek maken nadat ik met mijn hoofd op de muur heb gebonkt \:D/

Back