Akoestiek voor newbies

divinio

Starting Up...
Naar aanleiding van deze thread ( https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?t=119278 ) ben ik toch wat meer gaan opzoeken over akoestiek.

Zowel op het internet als in boeken alsook hier op het forum.

Het probleem waar ik tegenaan loop is dat het wel lijkt alsof je een halve wetenschapper moet zijn om je akoestiek wat onder handen te nemen. Genoeg info over de "ideale" ruimte maar zover ga ik in eerste instantie niet gaan. De kamer is ook mijn leefruimte dus dat is onbegonnen werk.

Misschien dat er hier wat basis dingen zijn die kunnen vermeld worden voor newbies zonder dat ze meteen moeten gaan frequenties opmeten en grote verbouwingen verrichten?

Zijn er dingen die je algemeen gezien al kan doen die de akoestiek bevorderen? Dan hoor ik het graag.

Voorlopig denk ik aan de volgende dingen:

Monitors op stands plaatsen zodat ze op luisterhoogte staan ipv gewoon op bureaublad.

Monitors ook wat verder van de muur plaatsen en zien dat ze in hoek van 60 graden staan t.o.v. de luisterpositie.

Ik wil wel in panelen investeren (achter monitors en desnoods op muur aan de overkant).

Basstraps zou ik nog graag even mee wachten.

Ik zit in een kamer die tevens werkkamer is voor als mijn vriendin thuis werkt, dus ik kan ook niet te veel doen. Maar er moet wat gebeuren want frequenties zingen rond als een gek. Wat ik ga doen:

- Dikke gordijnen ophangen (hangt nu luxaflex, dus dat absorbeert niet echt).
- Steenwol. Ik heb platen steenwol gehaald en die ga ik met stof bekleden (het oog wil ook wat). Ik hang een deel achter mijn monitors, en ik ga wat vierkanten van beklede steenwol op de muren en plafond plaatsen.
- Monitors heb ik nu al omhoog staan door ze op 2 identieke kastjes op mijn bureau te plaatsen.
- Verder heb ik voor mijn microfoonstandaard een reflectiescherm gehaald.

Ik hoop dat ik daarmee al voldoende winst heb behaald om voorlopig verder te kunnen. De aparte studioruimte komt later wel.

Ik heb hier een tijd geleden ook een topic over geopend. Het valt verdomme nog niet mee nee.

Ik ga het volgende doen met een volkomen lege kamer.

1) Tapijt leggen
2) Zware gordijnen voor het raam
3) Deur verzwaren (nieuwe deur)
4) Gootjes voor kabels en shit aanleggen ( werd eens tijd)

5) Workstation zo handig mogelijk plaatsen en monitoren plaatsen en schuinzetten. (helpt al dat ik een heel fijn en goedkoop workstataion heb van musicstore.de ... een aanrader)
6) Sinustoon, luisteren en spiegelen

7) Roomset akoestiek aanschaffen ( iets auralexígs ofzo, zie mezelf niet zelf basstraps maken enzo')

8 ) Basstraps installeren en panelen ophangen tegen flutterecho's

9) Genieten!

.... dat het wel lijkt alsof je een halve wetenschapper moet zijn om je akoestiek wat onder handen te nemen.

Het klopt IDD, je moet je grondig verdiepen in de materie. Tapijten en gordijnen gaan NIETS doen voor de lage frequenties en dat zijn nu JUIST de probleem frequenties in "home studio's" oftewel: te kleine vierkant/rechthoekige kamertjes met lage plafonds etc. etc.
Hieronder wat links met goede en veel info. Ik zou het eerst allemaal lezen en daarna pas dingen gaan aanschaffen / klussen.

http://www.ethanwiner.com/acoustics.html

http://www.ethanwiner.com/basstrap.html

Ik zit er ook aan te denken om de akoestiek in mijn kamer te verbeteren. Het nadeel is alleen dat ik bij mijn ouders woon en van plan ben om over een jaar op mezelf te gaan. Dit betekent dat ik het mee moet kunnen nemen, waardoor tegen de muur plakken afvalt.

Kan iemand mij uitleggen waarom basstraps zo belangrijk zijn? Het enige wat ik wil bereiken is een mindere galm.

Basstraps zijn belangrijk om de reden die radiance al aangeeft. Voornamelijk zijn het bassproblemen in kleine (vierkante) kamertjes. Ook mijn toekomstige kamer is (bijna) vierkant. Ik ga echter pas basstraps aanbrengen als ik eerst goed heb geluisterd waar de bass zich ophoopt. Het is dus een kwestie van rustig aan verbeteren wat mij betreft en niet lukraak hele zooi op gaan hangen.

Probeer in een huis met schuine kap vooral de zolder te veroveren!
Ik heb ook jaren in een rechthoekige ruimte gewerkt en had daar zoals velen last van staande golven.
Op zolder met schuine kap heb ik geen last van staande golven en was alleen wat noppenschuim voldoende om reflecties te dempen; ideaal!

Back