Vertraagde LFO

renepela

Ouwe rot
Op mijn Juno 60 zit een mogelijkheid om de LFO vertraagd te laten starten.
Het heet daar geloof ik LFO delay.
In de fabriekspatches merk je dat bijvoorbeeld goed in patch 41.
Eerst zit er geen vibrato in een toon en dan na een halve seconde of zo zorgt de LFO voor de vibrato.
De LFO wordt dus een halve seconde later getriggerd.

Nou heb ik naast mijn Juno 60 ook een modulaire synth en ik probeer zoiets ook te patchen op mijn modular. Ik kom er alleen niet uit hoe ik dat dan moet dan. Hoe kan ik een LFO vertraagd laten starten op mijn modular? M.a.w. hoe kan ik de LFO later laten triggeren dan de oscilators?

Dat kan met een zgn. Gate Delay module / functie.
Verder zal je dan wat moeten spelen met een Envelope Generator die door deze Gate Delay wordt getriggerd. Envelope Generator voltage controleert een VCA die het amount van je LFO (die de VCO moduleert) bestuurt. Zoiets, even uit m'n hoofd.

Pfoe, best nog complex voor zoiets ogenschijnlijks eenvoudigs! Maar ja, dat is vaker met modulaire synths; sommige moeilijke / onmogeljke dingen doe je in een handomdraai, andere dingen patch je je suf... ;)

Het signaal van je LFO door een amp patchen, en die amp stuur je aan met een envelope waar een delay op zit. Zo kun je zelfs kiezen of de LFO na de vertraging gelijk op volle sterkte ingrijpt, of dat je hem er langzaam laat inkomen met behulp van je attack instelling.

Dit kan zelfs met de MS-20 :)

DAt is inderdaad een manier. Had ik nog niet aangedacht. Alleen jammer dat ik daar dan dus een Envelope voor moet opofferen. 'k Heb er maar twee in m'n modular. Eentje voor het volume en eentje voor het filter. Dan zou ik dus een derde Envelope moeten hebben speciaal voor de LFO. Toch maar eens een extra Envelope module bouwen dus.

Nog even gezocht op zo'n gate delay. Ik ga deze maar bouwen: http://www.oakleysound.com/comp.htm
Wist niet dat zoiets een gate delay heet, anders had ik hem wel eerder gegoogled.

Ik zat effe te denken, het kan ook nog wat 'eenvoudiger' als je geen Gate Delay etc. hebt.
Patch de LFO gewoon aan de VCO, zoals normaal.
Echter, moduleer deze LFO nu met een 2e LFO met golfvorm square wave. Stel deze LFO zo langzaam dat de 'hoge flank' pas na je gewenste tijd komt.
Daarvoor zal het wel nodig zijn dat je 2e LFO ook key retrigger heeft, dus wordt herstart bij het spelen van iedere nieuwe noot.
En ik weet niet of de tuning van je VCO eronder lijdt, dat er nu heel langzame modulatie plaatsvindt...?
Is dat wat?

@ Hooihuis; voor jouw oplossing heb je dus wel een DADSR / DADS envelope generator nodig (dus met 1e delay stage). Dat heeft een MS20 nou inderdaad, maar zo heel erg standaard is dat ook weer niet... ik heb er zelfs bijv. geenéén (snif...)

Mijn LFO's hebben een sync ingang. Ik weet (nog) niet precies hoe die werkt, maar ik neem aan dat wanneer ik daar mijn trigger signaal in stop de LFO elke keer opnieuw begint. Ik heb overigens twee van deze LFO's: http://www.oakleysound.com/vclfo.htm

Dat idee van Hanz had ik ook al uitgeprobeerd, maar heeft als nadeel dat bij lange noten de LFO steeds sneller gaat lopen. Ik wil juist een constante snelheid, die er vertraagd in komt. Eigenlijk precies zoals op de Juno 60.

Wel even een andere vraag. Het nut van veel LFO's snap ik. Ik heb er nu twee, maar ben er 3 bij aan het bouwen zodat ik op 5 uitkom.
Het nut van meerdere VCA's ontgaat me. De VCA gebruik ik vooral voor het eindsignaal en n.a.v. deze thread zou ik hem dus ook kunnen gebruiken om de LFO later te laten horen.
Maar wat zouden nog meer redenen/toepassingen kunnen zijn om er meerdere VCA's in te bouwen?

Edit: Niet goed gelezen. Met Een square wave om de LFO te moduleren zou het inderdaad wel gaan, mits de toon niet te lang is, anders verdwijnt de LFO weer na een tijdje. Volgens mij is het dan zo, dat wanneer het een halve seconde zou duren voor ik de LFO ga horen, hij na een seconde dus weer weg is, omdat de square dan weer laag wordt.

extra vca´s..........
stereo of meerkanaals panning, fm,, .

vco´s een afzonderlijke vca geven voordat het maar het filter gaat, ...

kortom, de mogelijkheden om een modular te gebruiken worden enorn meer uitgebreid.

een paar extra summing of mixer moules is dan wel handig.

:koffie:

Mijn LFO's hebben een sync ingang. Ik weet (nog) niet precies hoe die werkt, maar ik neem aan dat wanneer ik daar mijn trigger signaal in stop de LFO elke keer opnieuw begint.
Dat idee van Hanz had ik ook al uitgeprobeerd, maar heeft als nadeel dat bij lange noten de LFO steeds sneller gaat lopen. Ik wil juist een constante snelheid, die er vertraagd in komt. Eigenlijk precies zoals op de Juno 60.

Dat ligt, denk ik, nogal aan de golfvorm die je kiest voor die 2e LFO. Pak je een square wave danwel een puls met variabele breedte, dan heb je dat probleem toch niet?

Wel even een andere vraag. Het nut van veel LFO's snap ik. Ik heb er nu twee, maar ben er 3 bij aan het bouwen zodat ik op 5 uitkom.
Het nut van meerdere VCA's ontgaat me. De VCA gebruik ik vooral voor het eindsignaal en n.a.v. deze thread zou ik hem dus ook kunnen gebruiken om de LFO later te laten horen.
Maar wat zouden nog meer redenen/toepassingen kunnen zijn om er meerdere VCA's in te bouwen?

VCA's zijn erg handig voor alles wat je letterlijk voltage gestuurd 'autmatisch' wilt controleren. Dus niet alleen het volume van oscillators, maar met name de mate van modulatie van de ene module op de andere (kwestie van een VCA ertussen en een controlerende module, bijv. een LFO of een EG).

Het is dan wel zo dat je al gauw extra (voltage) mixers nodig zult hebben, afhankelijk van de precieze modular die je gebruikt moet je die er los bij kopen/bouwen of zit het al in modules ingebouwd. Roland 100M bijv. barst van de standaard voltage mixers op allerlei modules, wat bijzonder handig is voor het 'compact' houden van je patch.

Ik ga het eens overwegen. Bedankt Jeroen. Zoals je merkt ben ik redelijk "groen" in de wereld van modulars. Vragen te over. Zo heb ik ook nog geen muzikale toepassing gevonden voor FM. De output van een oscilator stop ik in een andere oscilator en dan heb ik volgens mij FM. In feite wat ik ook met een LFO doe, alleen dan veel sneller. Het klinkt dan alleen niet echt mooi. Beetje metalige herrie en ik kan er geen fatsoenlijke toonladder meer mee spelen. Ik weet dat ik wat offtopic ga nu, maar wat tips voor bruikbare FM geluiden zouden ook wel welkom zijn.

een van mijn favoriete patches........

vco1 saw >> vcf (adsr) > vca ( adsr) > mixer
vco2 sin +2okt >> vca (adsr of lfo) > mixer mixer out > output
mixer out >> vca (adsr of lfo) > vco 1 FM

Ik heb weer e.e.a. uit te proberen dit weekend. Bedankt !
Ben ontzettend benieuwd hoe dit klinkt en of het muzikaal ook bruikbaar is.

Wat ik niet snap in deze patch is waarom er een VCA voor de mixer zit. Waarom niet rechtstreeks de mixer in?

Omdat de individuele kanalen van de mixer niet voltage aanstuurbaar zijn. Daarom zet je er een VCA voor, die wordt gecontroleerd door LFO of ADSR (zoals er staat).
Daarmee krijg je dus een bewegend geluidsbeeld ipv een statische sound.

of een lfo module met delay bouwen.
je kan nooit genoeg lfo´s en vca´s hebben..............:D

Ik heb nu 15 LFO's. :P En zo uit het hoofdje 3 VCA's. Dat laatste is op zich geen overkill, maar ook niet meteen meer een beperkende hoeveelheid.

Als je geen gate delay hebt en toch een beetje een delayed LFO wilt, kan je gewoon de LFO envelope een lange attack geven, dan komt hij er langzaam steeds sterker bij.

"De LFO Envelope"? Volgens mij hoor ik nu een nieuw begrip... :D
Wat bedoel je precies, Nicolaas? Ik denk als je het even 'uitschrijft' als patch, dat je ziet dat je al snel een VCA nodig zult hebben.
Misschien is dat ook wel de verwarring, er zijn een aantal envelope generators met ingebouwde VCA.

Je begrijpt me verkeerd. Ik bedoelde gewoon de envelope die de VCA van de LFO stuurt in de patch die in dit draadje beschreven staat (post van Hooihuis: LFO-gate deay-envelope-vca-> naar te moduleren module)...Als je geen gate delay hebt kan je attack van de "envelope die de vca waardoor de lfo gaat bestuurt" (de lfo envelope dus in het kort :)) lang zetten, dan heb je toch nog een gelijkaardig effect.

Ik heb een oermodular, niks te "met een ingebouwde" :D

@ Hooihuis; voor jouw oplossing heb je dus wel een DADSR / DADS envelope generator nodig (dus met 1e delay stage). Dat heeft een MS20 nou inderdaad, maar zo heel erg standaard is dat ook weer niet... ik heb er zelfs bijv. geenéén (snif...)

Helemaal gelijk in...weer een reden om de MS-20 / 50 er gewoon bij te houden :)

Zo heb ik ook nog geen muzikale toepassing gevonden voor FM. De output van een oscilator stop ik in een andere oscilator en dan heb ik volgens mij FM..

dat is wel de manier, het basisprincipe van FM.

je moet wel beide oscillators met het keyboard aansturen, anders krijg je ietwat vreemde toonladders ( ook leuk)

maar al met al, gewoon lekker van alles aan mekaar patchen, en lekker klooien.
dat ik de beste manier om een modulair onder de knie ( knie???, wat maf eigenlijk...)
te krijgen.

:mega:

Back