Aux Send

Stabby

Ouwe rot
Vreemd dat ik het niet meteen vind, zelfs niet in de handleiding van mijn mixer.

Moet je op de aux send van een mixer een monokabel aansluiten? Ik probeerde een stereokabel, dus de ene kant is een phone type jack, de andere kant 2 jacks (een rode en witte). Ik steek de witte (links dus) in de L/mono en de rode in de R input van de effectendoos. Vervolgens de outputs van de effects naar de stereo return met een kabel met aan elke kant 2x jack.

Ik merk dan dat het linkse signaal is veel sterker dan het rechtse. De pan knoppen zijn overal op het midden ingesteld.

Ik heb dit probleem niet als ik de effectendoos rechtstreeks op een synth aansluit.

Ik kan dus enkel de aux send en effectendoos verbinden met een monosignaal?

Dat hangt natuurlijk wel van je mixer af...

Maar in het algemeen is de Output van de Aux Send mono, terwijl de Aux Return (een input) meestal twee kanalen heeft, die stereo zijn.

Let wel, meestal kan je met die Send en Return dingen veel meer doen, bijvoorbeeld Send kan ook gebruikt worden voor monitor op het podium en Return werkt uitstekend als extra line ingang, bijvoorbeeld om een ander 'uitbreidings' mixertje op aan te sluiten. Hoewel het vaak voor effecten wordt gebruikt kan het ook een andere functie hebben.

Wout

PS Jij gebruikt een insert kabel, die je ook wel voor stereo aansluitingen kunt gebruiken. Ik weet echt niet welke mixer je gebruikt en hoewel niet erg gebruikelijk, maar als de Send gebalanceerd is, dan kan het zijn dat je naar het +e signaal zit te luisteren...

Wout

Wat is het +e signaal?

Dit is het enige over aux send dat in de handleiding van de Yamaha MG102C staat:

SEND EFFECT (AUX) Jack
This is an impedance balanced* phone-jack type output that
outputs the signal from the EFFECT (AUX) bus. You can use
this jack, for example, to connect to an external effect unit.

De Send is dus gebalanceerd.

Zie deze foto van mijn mixer. Ik sluit alles aan zoals in de beginpost beschreven, dan draai ik de AUX-knop van kanaal (7/8 ) open (daaraan is de synth aangesloten) en uiteindelijk draai ik de return open. Met die stereo kabel (1 phone jack naar 2x jack) krijg ik een sterker signaal links dan rechts. Draai ik de Return weer toe, dan zijn links en rechts even luid, dus het heeft zeker iets met de aansluiting te maken.

Steek ik echter de effectendoos tussen de synth en de mixer, dan is er geen probleem, maar zo wil ik het niet.

Of -e of 'hot' of 'cold' whatever...

Je weet wat gebalanceerde en ongebalanceerde aansluitingen zijn?
Je Aux uitgang is dus wel degelijk mono al gaat er een stereoplug in. Die wordt gebruikt voor de balancering en niet voor een stereo signaal. Ring en tip geven hetzelfde signaal door, maar die worden gebruikt, via een schakeling in de mixer EN de FX box, om storingen in de kabel, in een studio niet denkbeeldig, weg te poetsen. Hier kan synth wiki misschien wat betekenen? Nu ga je dat speciale signaal verdelen over twee mono inputs, misschien zelfs gebalanceerde, want dat weet ik niet... Dahwilnielukke! Tenminste... Dahganiegoe! Ut gawel, maarniegoe...

Gewoon een mono kabel gebruiken en alles is opgelost.

Synths zijn zeer zelden gebalanceerd, dus als je hier je insert kabel, of splitter, whatever, gebruikt, dan is er geen 'hot' en 'cold' en gaat alles gewoon goed bij het direct inpluggen.

Is er ooit iemand geweest die je verteld heeft dat apparaatjes aan elkaar pluggen eenvoudig is? 'Kboelmah!

Wout

Verkeerde kabel die je gebruikt. Pak gewoon een mono jack kabel en sluit alleen de L (mono)input van je FX aan van de aux send. L en R out van je FX naar return. Dan gaat het prima. Je FX heeft een stereo input die je nu aan hebt gesloten op een gebalanceerde mono send. En dat gaat niet werken je rechterinput van de FX krijgt geen signaal en dat is de verklaring dat je rechter kanaal weinig signaal krijgt.

Sorry Wout was een paar minuten eerder.

Back