DJ Setup in Ableton

The Untitled

Ouwe rot
Vraagje DJ setup in Live, of ist dat verboten op synthforum?

Naar een lange tijd van live sets in Ableton gemaakt te hebben heb ik nu eens een DJ setup er ingemaakt.
Allemaal leuk en wel maar het ingooien van tracks is soms een probleem.

Bij erg duidelijke track qua arrangement is het niet zo'n probleem maar sommige tracks die iets minder dj-vriendelijk zijn lukt het vaak erg moeizaam om ze sync met de lopende track te krijgen.
Als hulp middel heb ik er al een cymbaltrack bij gegooid zodat je beter kunt horen dat ie sync loopt.

Vraag nu heeft iemand tips om die tracks sync te krijgen?
Door bijv de playmode op 1/2, 1/4, 1/8 etc te zetten?

Ik werk op 200bpm en sneller.

Gegroet

Ik warp al mijn gekochte tracks in ableton in de complex modus. Dat is een kleine inspanning, maar dan kun je live wel heel comfortabel aan de slag en je concentreren op leukere zaken dan beatmatchen.

Mijn ervaring is dat de geluidskwaliteit in de beat mode flink afneemt als je nummers sneller of langzamer afspeelt dan het origineel. In complexmode is die kwaliteitsafname veel minder en klinken nummers het best naar mijn smaak. De beat mode gebruik ik alleen voor tracks met louter percussie. Ableton geeft overigens aan dat de beat mode geschikt is voor"rhythmic audio (dance loops, dance music)" en de complex mode voor "whole songs and complex audio".

Het warpen heb ik altijd op Pitch staan zoals echte draaitafels.
Het gaat om eigen tracks die ik wil mixen.
Ik zal 1/16 eens proberen, maar Synnys wat bedoel je precies met shiften?
Ik maak geen grote verschillen in bpm, alleen gaat het gestaagd sneller.

voor beste kwaliteit idd gewoon repitch gebruiken. Maar ja als je echt gekke dingen met het tempo of de pitch wilt doen is complex misschien beter. Maar dat maakt de sound idd wel behoorlijk soft en "digitaal".

Qua sync lopen... de enige manier is om alles zo goed mogelijk te warpen. Nou draai ik zelf eigenlijk alleen maar simpele 4/4 dance muziekjes dus dat warpt lekker makkelijk. Als je andere, minder strak getimede muziek wilt mixen wordt het toch een ander verhaal en zul je per track een stuk meer tijd (en warp markers) nodig hebben om het strak te krijgen.

Ik weet niet wat je bedoelt met de playmode.... heb je het over de launch quantise? Dat heeft alleen invloed op het instarten van je tracks, maar hoe het daarna verder loopt wordt volledig bepaald door de warp markers in je clip.

Ik warp ook zoveel mogelijk in repitch mode, dan blijft de kwaliteit het beste! Dit doe ik bijvoorbeeld niet bij nummers waar het tempo steeds wat verandert want dan krijg je een gejengel (steeds hogere/lagere pitch) Maar ik draai in principe vooral met muziek die al strak loopt. :)

BTW: je werkt op 200bpm en sneller? De jeukende tering dat is snel hehe.. Is de originele muziek ook zo snel dan? Zo niet, als het veel bpm's scheelt, kan ik het me ook voorstellen dat je liever geen repitch gebruikt (smurfen enzo)

Ik weet niet wat je bedoelt met de playmode.... heb je het over de launch quantise? Dat heeft alleen invloed op het instarten van je tracks, maar hoe het daarna verder loopt wordt volledig bepaald door de warp markers in je clip.
Ja precies dat bedoelde ik, was op school en had Ableton Live zo niet bij de hand.
Hier ligt het probleem ook, het instarten van bepaalde tracks.
Als ik ze naastelkaar zet en als Scene samen in 1x afspeel zijn ze wel sync, maar als er 1 speelt en ik wil daar 1 bij gooien wordt het vaak een brijpot.
En de Nudge knopjes helpen daar eigenlijk niet bij...

BTW: je werkt op 200bpm en sneller? De jeukende tering dat is snel hehe.. Is de originele muziek ook zo snel dan? Zo niet, als het veel bpm's scheelt, kan ik het me ook voorstellen dat je liever geen repitch gebruikt (smurfen enzo)

Ja, de tracks zijn vanaf 175 tot 800, maar bij 800 werk ik weer met een onderliggend tempo van 200.
Nu zullen de meesten wel denken, ''waar kan dat nog over gaan?'' :D.
Maar dat gaat nog wel degelijk ergens over ;).

Ja, de tracks zijn vanaf 175 tot 800, maar bij 800 werk ik weer met een onderliggend tempo van 200.
Nu zullen de meesten wel denken, ''waar kan dat nog over gaan?'' :D.
Maar dat gaat nog wel degelijk ergens over ;).

Terreeeeeeeur ;)

Ik ga ook eens kijken in Ableton, ben ook bezig een liveset/dj set op te zetten in Ableton.

Wellicht helpen deze tips...

Ennuh... ik beperk het tot max 220 :P hehehe

Back