Praat-frequentie welke ?

dvdyck1

Stamgast
Ik heb nog verschillende tapes van vroeger met muziek op de voorgrond en gepraat van mensen op de achtergrond.
Nu wil ik graag het geluid van deze mensen op de voorgrond plaatsen.

Vraagje:
----------

- welk frequentie moet ik verhogen en welke moet ik verlagen
- gaat dit met cool edit ?

Groeten,
dvdyck1

Probeer de 300Hz - 3kHz band maar eens (spraakgebied).
In cool edit zit vast wel een graphic equalizer

Para

Para

Ik zou zeggen.. pak een parametrisch filter.. zet dat op 1/3 octaaf breedte.. en een flankstijlheid van veul dB, en sweep daarmee eens door zo'n file heen.. dan merk je vanzelf welk gebied je ongeveer moet hebben. Het breder of smaller maken van je filter kan dan later handig zijn om je werk "af" te maken.

Een cooledit (1.1) truukje wat ik nog wel eens toepas:

Open je bestand in cooledit.
selecteer een stuf van de sample waarin geen gepraat zit. Ga naar noise reduction en laat hem dit stuk analyzen als noise.
Sluit dit window met close, niet met cancel, of save je ruisprofiel voor de zekerheid.

Selecteer nu het stuk muziek met stemmen.

Door wat te experimenteren met noise-reduction (met name hoeveel gereduceerd wordt) kun je de stemmen behoorlijk goed eruit filteren. Als je hierna nog eens met een equalizer erover gaat, en misschien een gate, dan kun je behoorlijk cleane samples maken.

Laat je teveel noise weghalen door noise reduciton, dan loop je het risico dat je er van die 'tinkelgeluidjes' inkrijgt, zoals lofi realaudio en mp3 bestanden wel eens klinken.

Ik heb deze methode een paar keer toegepast, met redelijk succes.

-Robin-

Origineel geplaatst door metatron
Spraak zit tussen de 1500 hz en de 2000hz

nietes :doei:

Spraak zit tussen de 1500 hz en de 2000hz

Dan praat jij zeker heel erg monotoon met maar 1/3 octaaf. ;)

300Hz to 3000Hz komt dichter in de buurt. Ligt een beetje af van leeftijd/geslacht.

de echte frequenties waar het om gaat zitten doorgaans tussen 500 en 2000 Hz, maar dan kap je wel alle bijgeluiden en harmonischen weg.
voor de originele vraagstelling is het antwoord van Craz het beste om toe te passen.

Sorry dat ik je verkeert geinformeert heb, heb het ook aleen maar gehoord van iemand die er ingestudeerd heeft:okdan:

ik heb er ook "in" gestudeerd, daarom weet ik dat het niet zo is... :W

Origineel geplaatst door cyan_circle
ik heb er ook "in" gestudeerd, daarom weet ik dat het niet zo is... :W

En dan zit je er nog naast!

Mannelijke stem begint rond de 150-200 Hz, vrouwen vanaf de 250-300 Hz

Die gast die zegt dat hij ervoor heeft gestudeerd moet maar eens terug naar school dan.

:geslaagd:

Origineel geplaatst door Mostatic
En dan zit je er nog naast!

Mannelijke stem begint rond de 150-200 Hz, vrouwen vanaf de 250-300 Hz

nee.
-zucht-

we hebben het hier over de gemiddelde frequentie, niet waar een frequentiespectrum begint.
uit de sound on sound dan, als je me niet gelooft...
for the human voice the most critical frequency range is between 500Hz and 2kHz (SOS speech therapy Jan 1997)

onze oren pikken niet voor niets de meeste details op tussen 1KHz en 2KHz...

Back