batterij FS1R

Hooihuis

Acta est fabula
Sinds kort geeft mijn Yamaha FS1R aan dat de batterij aan vervanging toe is. Nu is dat een klusje dat je prima zelf kunt doen, maar ik heb er toch een vraagje over. Kan je de batterij er zonder problemen uit halen als de synth aan staat? Dit uiteraard in verband met het verdwijnen van de patches, als hij uit zou staan EN er zit geen batterij in.

Wat ik dus van plan ben is: FS1R openmaken, spanning erop + aanzetten, batterij er uitwippen en naar de electronicazaak op de hoek om een nieuwe te halen. Daarna natuurlijk weer alles in omgekeerde volgorde :)

Voor het gemak hier even een foto van het main board + batterij (niet zelf gemaakt; komt van het net).

fs1r-mainboard-3.jpg

Is het niet slimmer om eerst een uitgebreide Sysex dump te maken van je patches? MIDI-OX aanzetten en dan moet dat toch wel gaan, of niet, of anders de FS1R editor gebruiken. Toch?

Het kan wel,, Wat Yoozer aangeeft is wel veel slimmer
Waarom het risico nemen om sluiting te maken en de fs1r te verzieken ?
Een sysex dumpje en terug laden duurt een paar minuten :geslaagd:

De sysex dump is sowieso aan te raden (mocht het fout gaan) maar meestal zit er in de buurt van de batterij een elco die 'tijdelijk' even de stroom voorziening is voor het geheugen. Deze loopt langzaam leeg en zal uiteindelijk te weinig spanning leveren voor het geheugen. Meestal zijn deze wel zo groot qua capaciteit om rustig de batterij te verwisselen met behoudt van patches.

ps haal eerst de batterij en ga dan de synth openschroeven,

Je heb een CR2032 nodig. Zie foto. :)

Bedankt voor de tips!

Die dump wilde ik inderdaad uitvoeren van tevoren. Maar helaas blijkt het al niet meer nodig.....had hem vanavond aan gezet om even mee te spelen, en hij bleek al helemaal van slag. Heb dat moeten oplossen met een factory reset, dus mijn sounds ben ik sowieso kwijt ;{

Dit had ik niet verwacht, zo snel na de eerste melding.

Zonde Hooihuis, ik heb met mijn fs1r nog week gedaan met die melding voordat ik de batterij verving, na vervangen was wel de Internal bank pleite maar goed, ik had geen zelfgemaakte patches erin staan.

De nieuwe batterij zit er al weer een weekje in, en ik heb de FS1R nog even in de woonkamer op tafel staan om wat mee te pielen. Heb al weer wat nieuwe patches gemaakt. Op zich kan ik er in de studio ook wel goed bij, maar ik zit er zo net even beter voor (ik programmeer niet met een editor maar gewoon op de module zelf).

Het valt me nu toch weer op wat een fantastische synth het is, vooral voor warme, diepe pads etc. Inderdaad kan je met programmeren op Performance-niveau gewoon al heel veel doen; voices layeren etc. Het is ook leuk om met de voices zelf te stoeien maar uiteraard een stuk ingewikkelder en je moet eigenlijk wel ervaring hebben met FM, om er iets mee te maken wat ook je bedoeling was :D Gelukkig hou ik wel van aparte noises, bleeps etc., dus wat dat betreft kan je ook met de voices experimenteren tot je een ons weegt. Het hoeft niet allemaal even glad en lief te klinken.

De verschillende filters klinken ook erg natuurlijk en zijn eventueel bij de input te oversturen. Sowieso natuurlijk al een bonus om een FM-bak met filters te hebben; het vergroot je mogelijkheden nog eens flink. En de effects maken het tenslotte af, deze bak. Ook hier erg veel mogelijkheden en een goede kwaliteit; als je op de Lo-Fi of de distorted toer wil is dat geen enkel probleem, maar er zijn ook bijvoorbeeld erg lekkere reverbs aan boord met een hoeveelheid parameters waar een dedicated efectsunit zich niet voor hoeft te schamen.

Schamen zou ik me misschien wel een beetje moeten :o: Ik heb deze synth nu al een paar jaar in huis en besef hoe weinig ik er eigenlijk nog mee gedaan heb, en hoeveel er nog te leren valt. Dat moest maar eens veranderen :)

Tja, ik zou deze synth toch wel willen nomineren voor de 'te weinig mee gedaan' award 2010 (en 2009 en voorgaande jaren ook maar meteen...)
Maar ooit, ja ooit!

Back