Strings Roland, Yamaha en Korg.....

robbie50

ferkeert lit
Wat is jullie ervaring?

Ik gebruik regelmatig de strings uit mijn Roland Fanton, mijn Yamaha Motif, maar maar zelden van mijn Korg M50!
Ik geef er gewoon geen voorkeur aan.....vind ze wat "mager" klinken (ja hoe omschrijf je dat nu....??)
De Roland vind ik Vet, Motif vind ik "echt".........
Zijn er merken welke mooiere strings hebben?:okdan:

En hoe is jullie ervaring met Korg?:eureka:

groet,

robbie

Ga eens experimenteren met layers maken van de verschillende merken en een beetje met je eq spelen daarin om een mooie balans te krijgen. De EMU Virtuoso (een module), en afhankelijk van het type Fantom kan je kijken naar een van hun expansionboards

Ga eens experimenteren met layers maken van de verschillende merken en een beetje met je eq spelen daarin om een mooie balans te krijgen. De EMU Virtuoso (een module), en afhankelijk van het type Fantom kan je kijken naar een van hun expansionboards

Bij de Fantom maak ik gebruik van een SRX (strings) bordje......:okdan::okdan:

robbie

En hoe is jullie ervaring met Korg

Is een kwestie van smaak, korg heeft mijn absolute voorkeur, de andere uit je rijtje volgen er kort op.Als je een leuk patsje hebt die wat mager klinkt bij de korg ga dan even in de effecten rommelen, het gaat al snel een stuk voller en vetter klinken.

'k Zou ook zeggen wat layeren en wat met effecten rommelen en je bakt al hou de super-string-patch waar je al jaren van droomt 8D*D:D

Wat voor soort strings zoek je?
Jaren 70 orgelachtige strings: Solina, Korg, Crumar en Elka zijn het beste.
Jaren 80 strings: Oberheim is de mooiste. In de 70/80's werden er veel mooie (de beste eigenlijk) synth-strings gemaakt.
Voor synth-strings kun je het beste gewoon voor de echt gaan.
Echte strings (samples) is inderdaad afhankelijk van smaak.
Zelf ben ik van mening dat je best mag horen dat het geen echt orkest is en een beetje ranzig mag het best klinken toch? Kun je net zo goed voor een goedkoop keyboardje gaan is mijn mening.

Dit is mijn setup:
Voor uit de pc: M-Tron (mellotron) en Dyad (Elka/Solina-samples) van Edirol gebruik ik vaak.
Jaren 70 strings: Crumar Trilogy
Jaren 80 strings: PPG Wave 2 (klinken lekker digitaal/ranzig/analoog en heel apart)
Akai AX-80: lekker schel, agressief en recht voor je bek.
Yamaha YS200: lekker FM en cello-sound is vet.
Orkest samples: Yamaha PSR E-313: met volwaardige Midi en lekker "je kunt het horen" orkest-samples.

Zelf zou ik nooit een Motif, Fantom of M50 nemen dus. Kwestie van smaak. Bovendien zijn ze mij te duur ook en je zit vast aan wat samples en die verpruts je dan met het synth-gedeelte.

Ik gebruik een juno stage/Roland sonic cell... icm met roland SRX04 symph strings en SRX06 complete orchestra

Heb nog geen synth bespeeld die deze sounds evenaren (vooral naar kompleetheid tov expressiemogelijkheden).

Juist mijn EWQL Gold klinkt nog lekkerder. De vraag rijst dan of ik niet beter deze samples inlaad in mijn Korg M3 :frons:

Ja een sampler kun je gebruiken voor op het podium en dan alles inladen.
Maar de expressie van het originele instrument is dan weg.
Live aan de knopjes tweaken is er niet bij en mis je het origineel.
Bij oude synths zit het filter vaak vol op het modulatiewiel en hoef je bij samplers niet te doen.

Mijn voorkeur gaat naar Yamaha, wat je zegt die klinken "echt" qua geluid. en dat is bij mij toch het voornaamste punt bij strings.
andere hebben weer liever meer dynamiek, en dat heeft Kurzweil bijvoorbeeld beter dan yamaha.
Het zal dus echt een kwestie van smaak zijn en persoonlijke voorkeur wat je belangrijk vind in een dergelijk geluid.

De presets van yamaha zijn alleen niet erg goed in vergelijking met de rest.
Zelf ben ik 2 jaar bezig geweest voor ik mijn strings perfect had in mn yamaha ;)

Back