Pulsating/evolving soundscapes

drock

Stamgast
Hoi,

na wat gespeeld te hebben met Absynth 5, Stylus RMX en Nexus, ben ik op zoek naar een manier om op HW wijze fijne, bewegende soundscapes/pads te maken. Ik heb een beetje zitten kijken naar mijn KORG M3 (waar ik met Karma wel iets gedaan kan krijgen) maar vraag me af of een RADIAS (of nog iets anders) niet beter is voor dit type van sound. Wie weet is er een andere module die dit beter kan?

Thx

Dave

In principe maakt het bijna niet uit met welke synthesizers je soundscapes maakt.
Probeer eens te layeren , wat reverb erachter , laat de ene synth in de andere overvloeien.
Speel wat met delay's , en doe af en toe wat sound effectjes er tussen door.

succes.

Ben het maar voor de helft met hilltree eens...
hhm ik doe veel van mn soundscapes helemaal niet met een synth :P nou ja vaak ook wel maar dan ook in combinatie met effecten... een microfoon, een delay, een reverb, een pitchshifter, liefst nog even koppelen aan een paar langzame lfo's en dat weer mixen met het geluid uit een zelfresonerende delay...
ok en nu met een enkel instrument: ik ben erg gefreaked aan mn dx200, kan daar uren soundscapes uit halen zonder te vervelen.
ik heb ook een ms2000r ooit aangeschaft met dit doel maar die was weer een stuk minder geschikt hiervoor, kortom het maarkt wel degelijk uit welke synth je kiest!

ja dat kan zijn, heb om me heen ook mensen die verschillen van mening over verschillende synths, maar het is zeker niet zo dat je iedere synth kunt gebruiken, simpele reden hiervoor is dat het heel persoonlijk is. ik doe zelfs ook veel met een goedkope casio keyboardjes in layers. en ja dan heb je wel weer gelijk dat je met iedere synth soundscapes kunt maken maar je moet voor jezelf uitzoeken welke daar het beste geschikt voor is, en dan kun je dus echt niet zomaar iedere synth gebruiken. ik zou zeggen tegen drock: zoek het lekker uit.

(klinkt ook weer zo lullig, maar ik bedoel t goed :) )

kijk in ieder geval ook eens naar een synth met een combi van een ((virtueel-)analoge) sequencer met meer dan een laag, dus dat je kunt morphen doormiddel van een sequencer
(edit: een sequencer in zo'n geval niet gebruiken om melodielijntjes te maken maar kan wel af en toe leuk zijn om van die "piereltjes" ertussen door te laten komen. maar vooral leuk om over 16 stappen een filter of amp simulator te veranderen)
dit zit idd ook in een ms2000...
dan is de volgende stap een delay, dit is misschien wel een van de belangrijkste onderdelen van soundscapes. maar ook daar kun je weer helemaal gek worden van wat je moet hebben :P. een digitale delay kan je gebruiken om scherpe klikjes (klik-ik-ik-ik-ik-ik) in combi van een tape (simulatie) delay (whoes-shh-shhhh-shhhhhh-sssssssss). eehm tja ik ga nu wat te ver denk ik.

Laatst gewijzigd:
oh ja, ook leuk om een filter open en dicht te draaien voor een analoge delay met lange delaytijd. en dan heb je ook nog eens delays met modulatie mogelijkheden. een langzame phaser kan ook nog wel eens iets toevoegen, ik gebruik hier vaak een ehx smallstone voor. een volume pedaal (of volumeknop op je synth) ook niet vergeten :P soms iets helemaal weg draaien maar een heel klein beetje overhouden terwijl je een ander geluid langzaam erin draait maakt het ook spannend.

nu kom ik via een andere thread weer op het idee dat het toevoegen noise ook een heel belangrijk onderdeel van soundscape kan zijn. en dat weer te sidechainen in een compressor met een beat zonder dat je die beat hoort... nog niet geprobeert maar ga ik gelijk even doen!

Mijn Premonition Factory project is helemaal gericht op soundscapes. Ik heb net een 2-tal nieuwe demo tracks ge-upload, zie deze thread:

https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?p=1204864

Persoonlijk vind ik de effecten het belangrijkste en de volgorde waarin je ze gebruikt. Ik probeer altijd beweging in de track te creeren. Dat kan op verschillende manieren: heel subtiel mbv modulatie van je synth patches, of door gebruik te maken van loopers of lange delay tijden. Ik zal eens kijken of ik een plaatje kan uploaden van mijn live setup, is misschien wel interessant

de Kawai K1 en een delay. lekker met dat pookje door de wavetables heen bewegen. de envelopes van dat ding zijn zeer uitgebreid (dat is dan ook het enige dat uitgebreid is maar toch..)
voor wazige meuk in ieder geval erg geschikt en niet duur.

maar vraag me af of een RADIAS (of nog iets anders) niet beter is voor dit type van sound. Wie weet is er een andere module die dit beter kan?

RADIAS vind ik niet echt geschikt hiervoor. De Korg M3 kan dit wel redelijk goed, mits je veel gebruik maakt van de Waveshaping GE's en CC GE's.

pulsating en modulation soundscapes maak je met name door het gebruik van envelopes, LFO's en routing matrixen. Ik vind zelf Absynth hier heel geschikt voor.

Als je naar alternatieven kijkt is Omnisphere de absolute top hiervoor. Deze zit stampvol envelopes, lfo's en routing modulation mogelijkheden met een 30+ gig Sound library als soundsources erbij.

Ik maak zelf vooral gebruik van midi synced LFO's en midi synced Envelopes voor pulsating sounds in mijn ambient producties in Omnipshere. Hierdoor leven de soundscapes op een manier die compleet lijkt op te gaan met de bijbehorende drum / percussies die ik er in programmeer.

Absynth kan dit idd goed, en tis dat wat ik in HW vorm zoek :-)
Dus omnisphere kan wel goed zijn, het is geen HW

Absynth kan dit idd goed, en tis dat wat ik in HW vorm zoek :-)
Dus omnisphere kan wel goed zijn, het is geen HW

ah, dat had ik niet gelezen in je post, dat het per se hardware moet zijn. In dat geval zou ik gaan kijken naar de VSynth GT. Die lijkt erg op absynth kwa mogelijkheden voor sounddesign. Een virus TI is er ook zeer geschikt voor, deze heeft ook een zeer uitgebreide modulation matrix aan boord.

owww ik zie nu pas de nick van quifster...
vst member :D

dat doet er me aan denken, iets dat ik me al afvroeg (quifster) hoe zit het nu met de belasting van omnisphere op je cpu?

heb quadcore (4 keer 2.7 GHz dacht ik) die draait op xp dus ik kan maar 3gig ram aanspreken
update naar 64bit is voorlopig niet aan de orde

hoe draait dat omnisphere? beetje stabieL,?

idd
Hardware delay, kun je toffe zaken mee doen met veel feedback.
korg wavestation
Yamaha tg33/sy22
waldorf microwave
yamaha dx7 + ex5 + sy99
roland D50(joystick)
hartmann neuron
Om zo maar wat te noemen.........

ah, dat had ik niet gelezen in je post, dat het per se hardware moet zijn. .. Een virus TI is er ook zeer geschikt voor, deze heeft ook een zeer uitgebreide modulation matrix aan boord.

Heb me net een Ti2 desktop aangekocht ...:engel:

dat doet er me aan denken, iets dat ik me al afvroeg (quifster) hoe zit het nu met de belasting van omnisphere op je cpu?

heb quadcore (4 keer 2.7 GHz dacht ik) die draait op xp dus ik kan maar 3gig ram aanspreken
update naar 64bit is voorlopig niet aan de orde

hoe draait dat omnisphere? beetje stabieL,?

megastabiel. Omnisphere op 64 bits werkt een beetje anders kwa cpu load dan op 32 bits viel me op. De eerste keer dat je de vst inlaadt komt je op mijn configuratie tot 20 procent asio belasting met 4 midi channels (presets) erin. De 2e vsti die je inlaadt neemt dan slechts heel weinig asio extra. Zelfs zo weinig dat bij mijn laatste test had ik 16 keer omnisphere in een vsti slot geladen. Overal 4 channels in, en op alle vsti's en channels tegelijk een akkoord van 4 noten gespeeld. Kwam op 44 procent asio uit in deze uitzonderlijke situatie.

ik draai alles op 64 bits, heb nooit problemen en het is megastabiel. Wat wel zo is, dat zodra je ook maar 1 32 bits plugin laadt in cubase via de vst bridge dat de asio belasting gigantisch omhoog gaat en de stabiliteit een lucky shot wordt, maar goed, dat is algemeen bekend inmiddels over de vst bridge. Ik moet nog eens gaan testen met J-bridge, maar tot nu toe heb ik alles wat ik echt gebruik in 64 bits tot mijn beschikking, dus het is meer een theorie test dan dat ik het echt gebruik.

Wel belangrijk voor omnisphere is de hoeveelheid memory, 8 gig is geen overbodige luxe voor je pc wil je een beetje marge houden.

Back