Tribute To Dx-7!

Toch maar handig dat ze de LFO meegenomen in de typeaanduiding
want anders was het een DX 6 geworden :D
je kan de LFO(s) losschakelen van een overall sync, dus dat elke individuele LFO start qua phase op het moment een toets voor de desbetreffende stem word ingedrukt... vandaar dat elke stem nog ff een extra oscilator heeft in de vorm van een LFO dus...

de 7 is nu duidelijk... maar een verklaring voor die andere DXen.. :? reken daar maar niet op :D

mja, de JX-1 is ook geen echte JX maar een rompler met een filter en wat fx er overheen...

dx1gal1.jpg

Deze!

de 1 is 1 jaar jonger dan de 7... misschien dat de 1 daar voor staat :D

Heb tussen de 7 en alle andere DXen nooit iets als een structuur proberen te ondekken.. pastte wel beetje bij het onvoorspelbare klankgedrag van FM synthese...
De meeste analoge polys uit die tijd hadden vaak een getal in de typeaanduiding dat matchte met het aantal stemmen... FM was compleet iets anders in de 80's... zoveel instellingen en nieuwe termen..

Heb tussen de 7 en alle andere DXen nooit iets als een structuur proberen te ondekken..
idd, ik ook niet echt...
pastte wel beetje bij het onvoorspelbare klankgedrag van FM synthese...
onvoorspelbaar is het zeker niet maar je bedoeld waarschijnlijk dat je er weinig van snapt?
De meeste analoge polys uit die tijd hadden vaak een getal in de typeaanduiding dat matchte met het aantal stemmen... FM was compleet iets anders in de 80's... zoveel instellingen en nieuwe termen..
mwhoaa ook niet altijd, ja goed een poly six of juno-6 wel idd...
maar een SH-101 of een juno-106 dan? ...of een S-10, D-50, TB-303, de hele TR reeks?

onvoorspelbaar is het zeker niet maar je bedoeld waarschijnlijk dat je er weinig van snapt?

FM was back in the 80's nieuw qua geluid.. maar vooral qua synthese..
FM toverde geluiden tevoorschijn die je nog nooit had gehoord.. maar het was nu niet bepaald gemakkelijk die vanaf nul in elkaar te zetten.. en helemaal niet vanuit een substractieve benadering..

De 7 heb ik nooit kunnen kopen in die tijd.. te duur voor mij toen nog..
Mijn eerste FM bakkie was 'n 100 en in 94 ergens een tweedehands SY99 wat 'n feest:halleluja

Ah de walgelijk wit met gouden Centennial edition! Ik heb een TX81z maar beken eerlijk dat ik alleen presets gebruik, ik snap echt geen hol van FM synthese.

dat is juist het leuke, ik pak vaak een preset van mn DX7 en begin parameters te veranderen zoals algorithm, feedback, output level per operator enz enz, zo kun je van een piano een dikke FM bass maken :)

dat is juist het leuke, ik pak vaak een preset van mn DX7 en begin parameters te veranderen zoals algorithm, feedback, output level per operator enz enz, zo kun je van een piano een dikke FM bass maken :)
je bedoeld 'kan' als in 'het zou een FM bass kunnen gaan worden zonder dat ik daar vooraf weet van heb'?

want op het moment dat je wel pcies weet wat de uitkomst van een bepaalde verandering zal zijn dan is het dus ook niet meer onvoorspelbaar...

Back