Tribute To Dx-7!

Bullshit. Als je met af en toe wat presets (nu gebruik k die over het algemeen niet, tenzij op mn TX81z) dikke muziek maakt, who cares?

bass zei 'als je alleen presets gebruikt'... heel klein miniscuul verschil toch nog...
maar hier en daar een presetje usen is niets verkeerds aan (lichtelijk aanpassen is nutuulk weer iets leuker)
Mooi gezegd! Ik wilde aan diegene die daarmee bezig is dit ook zeggen om de oefeningstijd voor vreemde experimenten te besparen
nou ja pcies, je kan beter eerst je tijd steken in het snappen van de synth en dan opzoek gaan naar vreemde sounds (bewust of niet)...

ach ja
bass wil natuurlijk weer zeggen hoe ontzettend UNIEK en BIJZONDER hij is
dat is heel voorspelbaar eigenlijk :D

Hehe!

nou ja pcies, je kan beter eerst je tijd steken in het snappen van de synth en dan opzoek gaan naar vreemde sounds (bewust of niet)...

maar echt nodig is het niet "de meeste hebben een 10.000 preset database waar in ze zoeken naar de juiste klank onder de soundsoort". maar een beetje drukken op knopjes is altijd leerzaamer dan scrollen door je database.

maar echt nodig is het niet "de meeste hebben een 10.000 preset database waar in ze zoeken naar de juiste klank onder de soundsoort". maar een beetje drukken op knopjes is altijd leerzaamer dan scrollen door je database.

Het ging om de opvolger van dit topic, die wil z.s.m. liedjes gaan imiteren maar snapt de basis nog niet. Het kan zus en zo gedaan worden maar tot nu toe is er weinig tastbaar materiaal van gekomen. Het is geen kwestie van A of B maar just de zoektocht naar de geluiden die mensen willen produceren.

Als ik een bijzonder geluid van mijn softsynths wil proberen maar snap de interface van het DAW nog niet (om een voorbeeld van te noemen), en start taalloze threads om te vragen naar wie of wat of hoe moet ik dit zus en zo maken, is er weinig aan te doen. Én, het kost tijd en geduld.

Ik ontstem mijn piano en gitaar altijd op z'n minst een beetje, anders is mijn muziek niet tof, omdat ik presets gebruik..

Ik ontstem mijn piano en gitaar altijd op z'n minst een beetje, anders is mijn muziek niet tof, omdat ik presets gebruik..
hehe :D

een gitaar is min of meer ook een preset en daar is niets mis mee verder
het kan overigens wel de meest complexe modulators hebben... je weet wel, human feel enzo

ff kort door de bocht dan maar:

- bij een synth zit het hem vooral in het vooraf geprogrammeerde geluid...
- bij een gitaar toch voornamelijk in het spel dat het bijzonder maakt...

Zou dat intro geluid weleens willen proberen na te maken van "Dirty Diana" (uiteraard van MJ).. zo'n heerlijk duister FM geluid; hoogstwaarschijnlijk gelayered met meerdere dx'en, maar dat maakt niet uit..

Zou dat intro geluid weleens willen proberen na te maken van "Dirty Diana" (uiteraard van MJ).. zo'n heerlijk duister FM geluid; hoogstwaarschijnlijk gelayered met meerdere dx'en, maar dat maakt niet uit..

dat is volgens mij een getweakte preset Digital Native Dance van de D50

Oh echt?? hmm ok dan.. dacht dat het iig een FM bak was die ik hoorde, klinkt wel typisch als een FM geluid.. mja kan ook net zo goed een modulaire bak zijn.

Kon 't niet 123 vinden op het net waarmee het is gemaakt.

Bullshit. Als je met af en toe wat presets (nu gebruik k die over het algemeen niet, tenzij op mn TX81z) dikke muziek maakt, who cares?
Inderdaad >> The “Beat It” digital gong. Tom Bähler played a demo sound that came with his Synclavier — literally a factory patch, right out of the box

soms maakt het geen zak uit :)

zo'n geluid waarbij de amplitude van een paar modulators de freq-in van een Osc moduleren
Precies, daarom zei ik ook.. kan net zo goed een modulaire bak zijn, echter de tijdsgeest en 't feit dat de DX7 booming was toen zou je doen vermoeden dat die het is geweest; of de D50.

dat is volgens mij een getweakte preset Digital Native Dance van de D50

idd, en niet eens extreem getweakt,,..

nee maar FM programmeer je anders dan subtractief...FM is gewoon onvoorspelbaar dus vanaf scratch een bas programmeren is bijna niet te doen

Onzin, je begint gewoon met een init patch en je zet één sinusoscillator aan. Daar heb je je bas al! Dan zet je nog een operator aan die deze operator moduleert, zet de modulatiediepte zodanig dat deze net niet dat metalen randje krijgt. Je merkt al dat de modulatiediepte eigenlijk als een soort omgekeerde lowpassfilter werkt. Zet die in een andere verhouding net zo lang tot het lekker klinkt met eventueel nog een klein beetje detune. Stel de envelope in totdat je een lekker klinkende decay hebt (misschien moet je ook even de modulatiediepte terug schroeven omdat er nu envelope bij komt). Eventueel nog wat velocity instellen op die envelope zodat de bas doffer klinkt als je zachter aanslaat. Dat is een 2 op bas die hoogstwaarschijnlijk ongeveer klinkt als een soort gefilterde square.

Simpel toch? Dat je nog twee operators hebt met ieder weer een eigen envelope en ingewikkelde modulatiestructuren hebt is gewoon bonus, je kunt met alleen twee ops al heel veel geluiden maken. Daarom haken zoveel mensen bij een DX7 af, het ding kan gewoon te veel en de meeste presets zijn veel te complex om nog in te gaan rommelen en per ongeluk leuke dingen mee te doen. Je weet gewoon niet meer wat je wel en wat je niet moet doen.

Vergelijk het maar met zo'n ÜberAnalSoftLogueSynthinat0r 2011 met zes oscillatoren met 1000 waveforms, zes envelopes en zes LFO's en een matrix patch panel plus 80 FX. Dan kun je nog zoveel "analoge" knopjes op je scherm zetten als je wilt, de kans dat je nog precies snapt hoe een preset in elkaar zit is gewoon nil.

Koop een cheap ass 4 oppertje en ga net zo lang met 2 ops spelen totdat je dat helemaal begrijpt. Kijk eens wat een LFO modulatie doet op de pitch of amplitude van één van de operators of juist op allebei. Dat is toch supervoorspelbaar allemaal? Maak eens een saw string achtig geluid, en kopieer die twee operators naar identiek geschakelde op 3 en 4, en detune die nu weer eens een beetje ten opzichte van 1 en 2. Nu gebruik je al 4 ops en weet je toch waar je mee bezig bent. Maak eens een fluit achtig geluid met de ene helft van de ops, en maak een soort lip achtig attack geluid aan het begin voor extra realisme.

Back