Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
FM is gewoon super!
Zelfs de PSS serie van Yamaha heeft het!
Als ik eerlijk ben vind ik de dX7 niet zo'n hele geweldige synth. Het eerste model klinkt misschien wat warmer, maar is ook een ruisbak en heeft een aantal eigenaardigheden met midi (velocity bijvoorbeeld).
De DX7 modellen daarna zijn m.i. al een stuk beter wat betreft midi implementatie.
Welke DX7 heb jij Bradley? De eerste met de membraan toetsen (ook een drama) of een later model?
Toch vind ik de DX'en kil en gortdroog klinken en een drama om te programmeren.
Ik snap ook niet zo goed dat iemand geld uitgeeft aan een DX7, terwijl elke computer die geluiden nagenoeg identiek zo kan maken. FM7 of FM8 van Native Instruments vind ik al een stuk beter klinken, leest alles van de hele DX serie en is veel simpeler te programmeren.
Hooguit wat onhandig op het podium.
Als je dan toch een super FM synth wil hebben voor op het podium, neem dan de FS1R. Kan alles wat de DX7 kan (hij kan dus ook DX7 presets inlezen) en veeeeeel meer. Mooie effecten, formant synthese etc.
Zwaar onderschatte synth. Wat mij betreft de meest uitgebreide FM synth ooit gemaakt.
Neemt niet weg dat de DX7 wel revolutionair genoemd kan worden. Het was de eerste consumenten FM bak en wat dat betreft is er nooit meer een synth op de markt gekomen die zoveel impact heeft gehad.
Maar mijn voorkeur gaat dus uit naar de FS1R, ondanks dat ook die bak een drama is om te programmeren.
De meeste oude analoge synths hebben ook FM hoor. Mijn mono/poly heeft het en mijn modular ook. Is niks anders als de ene oscilator moduleren met de andere. Wat dat betreft weinig nieuws.
(zijn 8 volledige DX7's in 1 19" rack gepropt met elk hun eigen midi kanaal *ahum* hoezo extreem?)
vond niks lekkerder dan de befaamde E-Piano uit de DX7 met daarover een mooie chorus+reverb, heerlijk. En, vergeet niet te layeren, 1 string-pad uit de DX7 is prettig, maar meerdere verschillende over elkaar is DX-heaven.
De TG77 kan bij mijn weten weer geen patches inlezen van de DX reeks.
Nadeel van de FS1R is dat hij dramatisch is om te bedienen

Ben ik voor een deel met je eens.Alle hardware FM synths zijn een drama om te bedienen.
Naar mijn bescheiden mening is een DX7 dus een achterhaalde synth die volledig identiek in software te vangen is.
Fijne digitaal klinkende bak. Ik heb zelf de DX200, een soort van moderne desktopversie van de DX7, maar dan aangevuld met filter en drumcomputer. Heb er altijd erg veel plezier aan, vooral het omslagpunt als je aan het patchen bent. Het klinkt de hele tijd beschaafd en zacht, en ineens heb je een parameter te pakken en SQRRRRZZZKKKTTTRRRR! het klinkt alsof de DX zichzelf van binnenuit opeet. Elke parameter daarna maakt het geluid dan vaak alleen maar nog zieker. I like....
Over je mp3'tje heb ik maar ff geen mening.
Beetje kort door de bocht, één en ander hangt natuurlijk ook af van de d/a conversie, die bij de DX7 12 bit is. Daarom klinkt de DX7IID ook minder rauw en cleaner, omdat die weer andere (16 bit) dac's gebruikt.

Ik vind het natuurlijk wel erg leuk voor je dat een synthesizer hebt waar je tevreden over bent. Ik hoop ook dat je eindelijk een synth hebt zonder problemen Bradley.
Het enige wat ik me wel eens afvraag is of je die synth nu echt overwogen koopt of dat je een synth koopt omdat bijvoorbeeld Queen hem gebruikt heeft en hij daarom wel goed zal zijn.
Maar nogmaals: Super dat je nu een echte synth hebt die het ook nog eens goed doet. Gefeliciteerd ermee.
maar de FS1R is extra erg

); ik had immers ook een SY22 die eveneens FM kan en bovendien wondermooie strings heeft.Lijkt mij niet toch?, Althans het is toch software...