Tribute To Dx-7!

De combinatie FM en analoge sounds in een mix werkt ook gewoon.
Front 242 begrijpt dat al 25 jaar :okdan:

FM is gewoon super!
Zelfs de PSS serie van Yamaha heeft het!

Als ik eerlijk ben vind ik de dX7 niet zo'n hele geweldige synth. Het eerste model klinkt misschien wat warmer, maar is ook een ruisbak en heeft een aantal eigenaardigheden met midi (velocity bijvoorbeeld).
De DX7 modellen daarna zijn m.i. al een stuk beter wat betreft midi implementatie.
Welke DX7 heb jij Bradley? De eerste met de membraan toetsen (ook een drama) of een later model?

Toch vind ik de DX'en kil en gortdroog klinken en een drama om te programmeren.
Ik snap ook niet zo goed dat iemand geld uitgeeft aan een DX7, terwijl elke computer die geluiden nagenoeg identiek zo kan maken. FM7 of FM8 van Native Instruments vind ik al een stuk beter klinken, leest alles van de hele DX serie en is veel simpeler te programmeren.
Hooguit wat onhandig op het podium.

Als je dan toch een super FM synth wil hebben voor op het podium, neem dan de FS1R. Kan alles wat de DX7 kan (hij kan dus ook DX7 presets inlezen) en veeeeeel meer. Mooie effecten, formant synthese etc.
Zwaar onderschatte synth. Wat mij betreft de meest uitgebreide FM synth ooit gemaakt.

Neemt niet weg dat de DX7 wel revolutionair genoemd kan worden. Het was de eerste consumenten FM bak en wat dat betreft is er nooit meer een synth op de markt gekomen die zoveel impact heeft gehad.
Maar mijn voorkeur gaat dus uit naar de FS1R, ondanks dat ook die bak een drama is om te programmeren.

FM is gewoon super!
Zelfs de PSS serie van Yamaha heeft het!

De meeste oude analoge synths hebben ook FM hoor. Mijn mono/poly heeft het en mijn modular ook. Is niks anders als de ene oscilator moduleren met de andere. Wat dat betreft weinig nieuws.

Ik heb ook geen DX7 maar de TG77. Alleen ik gebruik alleen het FM gedeelte terwijl hij ook nog AWM en filters heeft.. TE uitgebreid gewoon :erm:

Als ik eerlijk ben vind ik de dX7 niet zo'n hele geweldige synth. Het eerste model klinkt misschien wat warmer, maar is ook een ruisbak en heeft een aantal eigenaardigheden met midi (velocity bijvoorbeeld).
De DX7 modellen daarna zijn m.i. al een stuk beter wat betreft midi implementatie.
Welke DX7 heb jij Bradley? De eerste met de membraan toetsen (ook een drama) of een later model?

Toch vind ik de DX'en kil en gortdroog klinken en een drama om te programmeren.
Ik snap ook niet zo goed dat iemand geld uitgeeft aan een DX7, terwijl elke computer die geluiden nagenoeg identiek zo kan maken. FM7 of FM8 van Native Instruments vind ik al een stuk beter klinken, leest alles van de hele DX serie en is veel simpeler te programmeren.
Hooguit wat onhandig op het podium.

Als je dan toch een super FM synth wil hebben voor op het podium, neem dan de FS1R. Kan alles wat de DX7 kan (hij kan dus ook DX7 presets inlezen) en veeeeeel meer. Mooie effecten, formant synthese etc.
Zwaar onderschatte synth. Wat mij betreft de meest uitgebreide FM synth ooit gemaakt.

Neemt niet weg dat de DX7 wel revolutionair genoemd kan worden. Het was de eerste consumenten FM bak en wat dat betreft is er nooit meer een synth op de markt gekomen die zoveel impact heeft gehad.
Maar mijn voorkeur gaat dus uit naar de FS1R, ondanks dat ook die bak een drama is om te programmeren.

De meeste oude analoge synths hebben ook FM hoor. Mijn mono/poly heeft het en mijn modular ook. Is niks anders als de ene oscilator moduleren met de andere. Wat dat betreft weinig nieuws.

Ik heb zelf de Mark I met membraam toetsjes, Deze is nog in nieuwstaat...
Het is inderdaad een hel om te programeren, maar eenmaal onder de knie kunnen er hele unieke sounds uitgehaald worden die je niet zomaar tegen komt op het web(ondanks dat er 10,000en verschillende patches zijn)

Je moet bij FM gewoon lukraak parameters veranderen en dan luisteren tot er iets vets uitkomt...
Als je een piano preset neemt hoef je maar een paar parameters te wijzigen voordat je opeens een vette FM bass sound hebt :)

Hoi, leuk voor je dat je zo blij bent met de DX7.. vind het ook een heerlijke bak, helaas heb ik er geen op 't moment.

Vroeger werkte ik met de DX7, en daarna met de DX7-IID in combinatie met een TX-816.. check die maar eens :P (zijn 8 volledige DX7's in 1 19" rack gepropt met elk hun eigen midi kanaal *ahum* hoezo extreem?)

De DX7-IID vond ik al een stuk liever klinken dan de DX7, en ook bespeelde die anders.. mss dat het met de velocity te maken had.

Je weet dat de DX7 geen standaard 0-127 velocity waarden ontvangt + uitstuurt? (ik geloof 0 - 99 o.i.d.)
Dus als je met een ander keyboard de DX7 gaat aansturen zit je vrijwel altijd tegen z'n velocity-top aan te spelen.

Over het programmeren, "release" als zodanig ga je niet vinden in de DX7, je werkt op een vector achtige manier door je Envelope heen : van punt 1 met waarde X --> naar punt 2 met waarde X in Y seconde . Net ff anders.

Mag ik je het programmaatje "DX-manager" aanraden ?? die maakt het leven van een DX7 programmeur een stuk leuker ;gewoon ff het net afstruinen, en als je daar toch mee bezig bent, kan je gelijk de 1000 patches erbij zoeken die nog rondzwerven.. die kan je dan als basis gebruiken voor een geluid waar je naar zoekt, even bijschaven en voila ! (Zeker als je met de TX-816 ooit gaat werken, is de DX-manager een must-have..)

Over de sound van de DX7, als het allemaal te kil en droog is, dan gooi je er toch een dot effecten over :P vond niks lekkerder dan de befaamde E-Piano uit de DX7 met daarover een mooie chorus+reverb, heerlijk. En, vergeet niet te layeren, 1 string-pad uit de DX7 is prettig, maar meerdere verschillende over elkaar is DX-heaven.

DX-manager : http://www.fm-alive.com/pages/DXM3.aspx

succes!

DX7 nee...
FM jazeker maar dan de latere versies met meer waveforms per operator en zo..

Hier staan de V50 en de TG77

fs1r en fm8 lijkt me ook wel wat 8)

Nadeel van de V50 is dat ie maar vier operatoren heeft. DE DX7 heeft er 6.
De TG77 kan bij mijn weten weer geen patches inlezen van de DX reeks.
Kom je toch al snel op software uit of de FS1R. Nadeel van de FS1R is dat hij dramatisch is om te bedienen. De fenomenale klank en effecten maken dat wel goed.

Persoonlijk geef ik van de DX7's de voorkeur aan de DX7-II(F)D. Zoveel beter dan de DX7 MK1. Die membraan toetsen waardeloos en ook de midi implementatie heeft problemen. De velocity loopt inderdaad maar tot 100. De DX7II is ook wat makkelijker te programmeren.
Tegenwoordig kosten de DX7's nauwelijks nog iets en het verschil tussen de DX7 MK1 en de latere DX7II zijn dusdanig klein dat ik altijd voor een DX7II zou gaan.
Klankmatig verschillen ze wel iets, maar ik persoonlijk vind de DX7II juist veel beter klinken. Schoner en minder ruis.

't Is jammer dat de DX7's uitsluitend met sinussen werkt. Op latere FM synth's van yamaha kun je vaak ook andere golfvormen kiezen.
Van alle FM synths die yamaha gemaakt heeft is de FS1R de meest uitgebreide en volledig backwards compatible met alle andere DXen.

Zelf zou ik er ook nog wel eens een SY99 bij willen hebben. Niet helemaal compatible met de DX reeks, maar wel retegaaf omdat je ook samples kunt gebruiken.

Wat de DX reeks betreft kan je dit alles met heel weinig CPU verbruik ook prima in software doen en omdat een DX ook volledig digitaal is doet een computer ook geen afbreuk aan de klank wat mij betreft. Da's bij analoog wel anders.
Naar mijn bescheiden mening is een DX7 dus een achterhaalde synth die volledig identiek in software te vangen is.

Ik vind het natuurlijk wel erg leuk voor je dat een synthesizer hebt waar je tevreden over bent. Ik hoop ook dat je eindelijk een synth hebt zonder problemen Bradley.
Het enige wat ik me wel eens afvraag is of je die synth nu echt overwogen koopt of dat je een synth koopt omdat bijvoorbeeld Queen hem gebruikt heeft en hij daarom wel goed zal zijn.
Maar nogmaals: Super dat je nu een echte synth hebt die het ook nog eens goed doet. Gefeliciteerd ermee.

De TG77 kan bij mijn weten weer geen patches inlezen van de DX reeks.

Die van de dx7II kan je gebruiken de fm engine in de tg77 is hetzelfde als de dx7II
Die van de dx7 moet je omzetten op de pc

Nadeel van de FS1R is dat hij dramatisch is om te bedienen

Alle hardware FM synths zijn een drama om te bedienen.
Vandaar zijn dat voor mij preset bakken 8D

Alle hardware FM synths zijn een drama om te bedienen.
Ben ik voor een deel met je eens.
Alle hardware FM synths zijn een drama om te bedienen, maar de FS1R is extra erg, omdat hij nauwelijks knoppen heeft.

Naar mijn bescheiden mening is een DX7 dus een achterhaalde synth die volledig identiek in software te vangen is.

Beetje kort door de bocht, één en ander hangt natuurlijk ook af van de d/a conversie, die bij de DX7 12 bit is. Daarom klinkt de DX7IID ook minder rauw en cleaner, omdat die weer andere (16 bit) dac's gebruikt.

Fijne digitaal klinkende bak. Ik heb zelf de DX200, een soort van moderne desktopversie van de DX7, maar dan aangevuld met filter en drumcomputer. Heb er altijd erg veel plezier aan, vooral het omslagpunt als je aan het patchen bent. Het klinkt de hele tijd beschaafd en zacht, en ineens heb je een parameter te pakken en SQRRRRZZZKKKTTTRRRR! het klinkt alsof de DX zichzelf van binnenuit opeet. Elke parameter daarna maakt het geluid dan vaak alleen maar nog zieker. I like....

Over je mp3'tje heb ik maar ff geen mening.

dit is egt de eerste fm bak die ik leuk vondt heb de tx802 gehad [2x dx7 in rack

en tg 55 [bleh ]
zelfs t patchen wisselen was een hel
een dx9 ooit me begonnen

de dx200 is een verademing ...asjet anders gewend bent en je kant ineesn een zachte string sound om laten slaan met parameters ..terugzetten hmmm is minder makkelijk partch gewoon wisselen ,..
leuke bak de dx200
ging over de dx7

Beetje kort door de bocht, één en ander hangt natuurlijk ook af van de d/a conversie, die bij de DX7 12 bit is. Daarom klinkt de DX7IID ook minder rauw en cleaner, omdat die weer andere (16 bit) dac's gebruikt.

zou ik wel eens en voorbeeld van willen ist egt zoveel verschil as met de jd990 / jd800
of ssm prophet 5 / cem based prophet 5

kbegryp dat ad converters t cleaner kunne maken net as de eerste nordlead heeft andere engine as bv de nord2 / en zekers de nord lead 3

das een gepimpte sound card :D

Ik vind het natuurlijk wel erg leuk voor je dat een synthesizer hebt waar je tevreden over bent. Ik hoop ook dat je eindelijk een synth hebt zonder problemen Bradley.
Het enige wat ik me wel eens afvraag is of je die synth nu echt overwogen koopt of dat je een synth koopt omdat bijvoorbeeld Queen hem gebruikt heeft en hij daarom wel goed zal zijn.
Maar nogmaals: Super dat je nu een echte synth hebt die het ook nog eens goed doet. Gefeliciteerd ermee.

Ik heb deze synth al sinds zeker 2007 in mijn hoofd zitten, En ik had gister de middelen(vervoer, EX5, 50euro) dus ik heb hem opgehaald..

Ik heb hem OOK omdat Queen hem gebruikte on stage/in studio... Maar ook omdat ik mezelf wil verdiepen in syntheses...

Enne nog even 1 ding.
Een vriend van me zei vandaag dat de FM7/FM8 volledige dx-7`s zijn en dat ze daarom precies hetzelfde klinken als een echte...

Lijkt mij niet toch?, Althans het is toch software...

maar de FS1R is extra erg

LOL

uc33 of bcr2000 er aan knopen moet wel kunnen denk ik ?

Kan bij de dx7 ook al

Blij dat je blij bent ermee! :)

Heb de DX200 gehad: gaaf/leuk bakkie met leuke sounds, maar deed er te weinig mee..

Misschien dat ik ooit nog es een FM-moduletje in mn setup neem, maar mis 't tot nu toe niet.

Je MP3: je kan wel spelen opzich, maar je geluidskeuze is.. uhhm.. laat ik 't zo zeggen: knap dat je zo'n klassieker ook kazig kan laten klinken, dat dan weer wel :D

Ik heb de eerste DX7 gehad. Ik vond de klank erg mooi, tenzij het als RSSRRHROERHEFFFFZZZRRRLLLL ging klinken, uitzonderingen daargelaten. Zal aan mijn smaak liggen. Ik vond ook dat hij erg warm en "organisch" -zoals dat dan heet- kan klinken. Kil vond ik hem niet echt, zelfs niet de mooie FM bellen. Ligt er misschien aan dat het een versie 1 is?

Dat programmeren vond ik ook niet zo moeilijk. Je hebt maar 1 menulaag, da's beter dan zowat elke moderne synth. Daardoor heb je voor bijna alles dedicated keys. OK, met al die envelope punten kost het wat tijd vooraleer je alles ingesteld hebt, maar moeilijk is het niet. Verder is het vooral het standaard LFO werk enzo, ook al niet moeilijk. Het enige wat je even onder de knie moet krijgen om boven "willekeurig aanpassen" uit te stijgen, is het karakter van elk van de, euhm hoe heet het, verbindingen tussen operatoren. Die vormpjes die op de synth getekend staan. Ik kom niet op het woord. :)

Maar dat valt ook wel weer mee, na een tijdje weet je ongeveer hoe elke vorm klinkt. Ze staan ook min of meer op klank gesorteerd bij de DX7.

Uiteindelijk de DX7 weggedaan om plaats te ruimen (op zijn plaats is nu een JP8000 geparkeerd :) ); ik had immers ook een SY22 die eveneens FM kan en bovendien wondermooie strings heeft.

Back