Hulp gevraagd: Jx3p met krakende volume pot en niet werkende push buttons!

tm-acid

Stamgast
Hallo,
ik heb een Roland JX3P met een krakende volume potmeter. Ik heb 'm laatst opengemaakt en ik kwam er achter dat het boutje wat los zat, dat ik heb strak gedraaid en hij leek daarna minder te kraken. Maar uiteindelijk bleef de potmeter te veel wiebelen waardoor het geluid links of rechts onderbroken word. Ik wil de hele potmeter dus eigenlijk vervangen. Het is een stereo 100Kb pot. Heeft iemand ervaringen met het vervangen van zo soort gelijke pot? En weet iemand waar ik een goede vervanger kan kopen (in NL).

Ook heb ik last van sommige pushbuttons op de JX3P die niet werken. Ik heb stof verwijderd en gekeken of er iets beschadigd was maar ik kan niks vinden. Iemand een oplossing... misschien iets met een contactspray ofzo? Ik wil 't eerst zeker weten voordat ik dingen ga proberen. Alvast bedankt!

ja dat is een gangbare pot hoor, gewoon bij de plaatselijke electroboer halen.
zou eentje nemen met een metalen as.. ben zelf niet zo'n fan van het merk piher, wat ze je meestal aansmeren

contacten schoonmaken, maar pas op met contactspray. er is veel info over dit onderwerp te vinden op het forum

succes !

Wat de pushbuttons betreft, zou ik eerst de bandkabels eens terug goed aandrukken. Die lijken me meer verdacht dan de contacten in de pushbuttons zelf. Tenzij jouw exemplaar al teveel wiet&bier douches gehad heeft. ;)

Haha ik moet zeggen dat mijn exemplaar van binnen nog in een hele goede staat verkeerd. Ik zal eens kijken of het aan de connectie kabels ligt! De PCB's zien er namelijk verder heel schoon en netjes uit, daarom vond ik het ook zo raar dat die push buttons niet reageren.

Ik heb gezocht naar een 100KB ?(stereo) potmeter, maar de enige die ik te zien krijg zijn van die horizontale potmeters... terwijl de volume pot op de jx3p verticaal staat. Wat kan ik nu het beste doen?, de oude potmeter open maken en schoon maken met o.a. contactspray?

Ik heb in mijn JX3 de pots (sliders) uit elkaar gehaald, en met alcohol schoongemaakt, daarna de metalen delen een beetje uitgebogen zodat de pot weer strak in elkaar gaat.
Tot slot heb ik met een beetje vaseline de knop gesmeerd, werkt weer als nieuw.

Hij moet wel helemaal uit elkaar dus.

Uit elkaar halen is geen probleem hoor maar kan ik de volume pot (rotary) dan op de zelfde manier behandelen als de sliders?
Kan ik niet beter 'Kontakt 60' gebruiken i.p.v. alcohol en vaseline?

Laatst gewijzigd:
Ik heb de volume pot er afgehaald en schoongemaakt met o.a. wat Kontakt 60. Vervolgens heb ik 'm er weer terug in gezet. Hij doet 't weer perfect, geen gekraak en hij draait weer lekker soepel! Nu alleen nog de nieuwe houten case en zij panelen plus een nieuwe faceplate!

Laatst gewijzigd:
Back