VCF control input op de JUNO 60 moduleren...

Ik heb een Future Retro Mobius sequencer die ook CV kan uitsturen. Is dat te gebruiken als signaal voor de VCF control van de juno?

Voor zover ik weet is die externe VCF modulatie input van de Juno gewoon een CV input, dus elke spanning tussen 0 en 5V (of 10V, of -5 tot 5V mogelijk) werkt.

Het enige wat je nodig hebt is een bron die een spanning uitstuurt zoals jij ze wil. Dat kan een LFO zijn, een enveloppe follower, om het even wat. Bij een zuiver audiosignaal verandert de spanning echter snel van laag naar hoog (honderden keren per seconde en meer), waardoor het resultaat niet echt goed klinkt. Je krijgt dan namelijk het effect dat je de cutoff slider 400 keer per seconde heen en weer zou halen...Vandaar een envelope follower, die gaat rustig mee met de amplitude van de golftoppen in het signaal. Zo kan je bv een kick doorheen een envelope follower halen, en die output dan naar de juno sturen om bij elke kick het filter van de juno dicht te duwen/open te sturen (invertertje kan wonderen doen, maar dan denk ik weer modulair ;) )

Een envelope follower gaat rustig mee met de amplitude van de golftoppen in het signaal, geleidelijk harder of zachter als het audio signaal zo is? Betekent dat het filter van de juno-60 dan ook geleidelijk meer open of dicht gaat? Of kent die via de VCF control alleen helemaal open of helemaal dicht?

Traploos. Net zoals je op het front zelf traploos kan regelen hoe diep de LFO het filter moduleert, kan je dat met die externe input doen. Daar kan je om het even welk signaal op sturen, waarbij het filter traploos tussen 0V en 5V (of -5 ..5, of 0..10,... dat weet ik niet) open gaat.

De rode lijn toont wat een envelope follower doet ten opzichte van het audiosignaal:

C_Envelope_follower.jpg

We weten allemaal dat je met de Sennheiser vocoder een erg leuke imitatie van een clichématig driftig overslaand Hitlerstemmetje kan doen.

Maar met deze functionaliteit kan je, mits de juiste modules/synths iets gelijkaardigs: je stem gaat in een envelope follower. je stem gaat ook een keertje gewoon door het bandpass filter. De envelope follower moduleert de filter cutoff. Resultaat: hoe harder je spreekt, hoe meer het bandpassfilter naar boven gaat, dus hoe ieler je stem klinkt. Je laat best ook nog een keer de VCA jouw dynamiek extra benadrukken, om voor het verlies aan lage tonen te compenseren. Lang niet zo grappig als op de Sennheiser, maar je kan er ook wat mee. En het houdt je van straat.

De Juno heeft geen externe audio input, dus dit stemtrucje kan je daarmee niet doen, zelfs al had je een envelope follower. Maar wel veel ander ongein.

Je krijgt dan namelijk het effect dat je de cutoff slider 400 keer per seconde heen en weer zou halen...

Inderdaad. Maar als ik een HEEL lage noot neem, dan wordt het een heel trage golf waardoor het eerder is alsof er iemand 2 keer per seconde de filter open en dicht schuift... het werkt dus wel. Maar ik wil meer.

Zo'n envelope follower, is dat softwarematig te vinden?

Geen idee. Ideale reden om aan een Doepfertje te beginnen? ;)

Ik kom net tot het besef dat ik waarschijnlijk een envelope follower in mijn modular heb, zonder dat ik het zelf doorhad. :) Net even een PB ter bevestiging van dit vermoeden verstuurd.

Geen idee. Ideale reden om aan een Doepfertje te beginnen? ;)

Nee dat interesseert me nu echt eens niks eigenlijk.
Een ms20 komt zeker wél in huis, dit weekend bij een maat erop gespeeld. Wa een zalig ding.

Ik vermoed uit vorige berichten hier dat ik met een MS20 ook de filter input van de juno zou kunnen sturen... right? (daarvoor koop ik hem niet hoor, zou beetje al te belachelijk zijn).

Ik heb net geprobeerd met mijn mobius de vcf aan te sturen. Met de cv output gaat het niet, niet met v/oct noch met hz/v. Wel met de gate... is dat normaal?
Op zich zijn hier wel leuke effecten mee te krijgen, ik stuur een sequence van akkoorden vanuit mijn MSQ-700 naar de juno en moduleer, of beter gezegd gate, met een ander ritme het filter via de mobius.

Ik heb net geprobeerd met mijn mobius de vcf aan te sturen. Met de cv output gaat het niet, niet met v/oct noch met hz/v. Wel met de gate... is dat normaal?
Op zich zijn hier wel leuke effecten mee te krijgen, ik stuur een sequence van akkoorden vanuit mijn MSQ-700 naar de juno en moduleer, of beter gezegd gate, met een ander ritme het filter via de mobius.

Zie je: het werkt wel.

Het is eigenlijk wel vreemd dat het gelukt is met een heel lage osc bij mij...

...àls ik zo'n software envelope follower in gang krijg, is het dan mogelijk om met een gewone geluidskaart zo een signaal uit te sturen?

@doctorgroove: ik ben altijd in voor een experiment. Van waar ben je?

Met een gewone geluidskaart lijkt me dat niet mogelijk: die hun output is (volkomen terecht) DC ontkoppeld en een envelope is een veredeld DC signaal.

@Kalusi: geen idee waarom het bij jou niet werkt. Mogelijk verwacht die Juno een behoorlijke spanning, en geven jouw CV signalen te weinig voltjes af om hoorbaar resultaat te krijgen?

Ik heb iets gelijkaardigs bij een step sequencer: die verwacht een stevige gate om te steppen, dus als ik hem aan een VCO wil syncen (als VCLFO) moet ik alle golfvormen aanzetten om aan genoeg voltjes te komen.

Maar op zich, als die VCF mooi lineair is (wat niet echt hoeft), zou je zelfs met 1V al 10% of 20% modulatie moeten horen.

...àls ik zo'n software envelope follower in gang krijg, is het dan mogelijk om met een gewone geluidskaart zo een signaal uit te sturen?
Je ontkomt er niet aan, dat het signaal te zwak is om de VCF van je Juno te voeden.. face it, je zal iets (hardwarematigs) er tussen moeten zetten om het van X --> 0-5v te krijgen.

Een software envelope-follower zal ook een "software-curve" afgeven, onbruikbaar voor de hardware buitenwereld.. tenzij je a) midi -> CV kastje hebt of b) een Volta (motu) achtig ding die het in werkelijke CV's direct uit je geluidskaart stuurt.

Je ontkomt er niet aan, dat het signaal te zwak is om de VCF van je Juno te voeden.. face it, je zal iets (hardwarematigs) er tussen moeten zetten om het van X --> 0-5v te krijgen. QUOTE]

Ja ik weet het. Mensen blijven het hier zeggen.
Toch is het gelukt om met de laagst mogelijke osc uit de Ultra Analog synthesizer plugin deze rechtstreeks via mijn geluidskaart uit te sturen naar de ingang van de filter met hoorbaar resultaat. Als ik een gewone golfvorm neem is er ook hoorbaar resultaat, maar dan gaat de filter zo snel open/dicht dat het compleet a-muzikaal klinkt. Bij heeeeel lage noten krijg je een LFO effect. Ik vind het vooral jammer dat ik niet NOG lager kan.

:eureka:

Ik heb een goed idee: ik ga de golfvorm waarbij het lukte samplen in ableton zelf. Zo kan ik hem nog lager transponeren. En kan ik zelfs op de golfvorm gaan inzoomen, en verschillende types aan elkaar plakken, zodat ik iets anders krijg dan de standaard zaagtand of sinus. Als ik die doorheen de juno jaag moet dat toch lukken, op dezelfde manier.

Laatst gewijzigd:
Filtersweeps dus die je zelf kan bepalen ipv snel open en dicht. Lijkt me wel cool.

Ik ben eigenwijs, omdat ik zelf getest heb en gevonden heb dat er toch alleszins iets mogelijk is, met audio, en een gewone geluidskaart.

@kalusi: ik zou zelfs geen sweeps maken, ik zou sample'n hold achtige dingen gaan maken, in het pattern dat ik zelf wil. Kan er mss in Ableton iets geniaal mee maken, beat repeat erop... hmmm maybe I'm on to something...

Uiteindelijk blijft het iets dat je eens ee keertje in een nummer kan gebruiken, en niet constant, maar het is leuk om zoiets te ontdekken, en het uit te spitten... Daarvoor is oude gear echt gewoon zalig.

Ja precies. Daarom werk ik ook niet met software, dit soort creatieve dingen vind ik het leukste. (En daarom ga je misschien ook spijt krijgen van de verkoop van je 707...;))

Hoe diep is de sweep die je kunt maken met je laagfrequente golfvorm? Het hele bereik van de fader of alleen een stukje?

Back