VCF control input op de JUNO 60 moduleren...

@ kalusi: helemaal mee eens... maar een MS20 biedt ook wel veel leuke intuitieve mogelijkheden denk ik. Het enige wat ik écht zal missen aan de 707 is zijn swing... die is toch wel geniaal. De geluiden kan ik in principe gesampled nóg veelzijdiger gaan gebruiken.

@vinnie: niet het hele bereik, maar wel groot genoeg. Hier een track waar ik mijn probeersel in gebruikt heb (ik heb verschillende noothoogtes gebruikt voor de filter input, daarmee is het geen stabiele lfo maar eerder een maf gebrobbel)... Het is de track Aenemon op http://www.soundcloud.com/alienrobotdance... De hele bas int begin is puur juno met filter modulatie. Daarna is het dezelfde opname, maar in stukken geknipt...

Ik heb een goed idee: ik ga de golfvorm waarbij het lukte samplen in ableton zelf. Zo kan ik hem nog lager transponeren. En kan ik zelfs op de golfvorm gaan inzoomen, en verschillende types aan elkaar plakken, zodat ik iets anders krijg dan de standaard zaagtand of sinus. Als ik die doorheen de juno jaag moet dat toch lukken, op dezelfde manier.

*opnieuw* de uitgang van een gewone geluidskaart (ik weet niet welke jij hebt) is DC ontkoppeld. Als je frequentie te laag wordt, lijkt deze teveel op DC en wordt dan dus simpelweg niet doorgegeven naar je outputs. Je kan uiteraard wel zelf testen hoe laag je kan gaan.

Daarnaast heb je weliswaar een hoorbaar effect via je output van je geluidskaart, maar doordat die geen 5V (stel 0..5V voor Juno) haalt, benut je niet het volledige modulatiebereik.

*opnieuw* de uitgang van een gewone geluidskaart (ik weet niet welke jij hebt) is DC ontkoppeld. Als je frequentie te laag wordt, lijkt deze teveel op DC en wordt dan dus simpelweg niet doorgegeven naar je outputs. Je kan uiteraard wel zelf testen hoe laag je kan gaan.

Daarnaast heb je weliswaar een hoorbaar effect via je output van je geluidskaart, maar doordat die geen 5V (stel 0..5V voor Juno) haalt, benut je niet het volledige modulatiebereik.

Het is dat, ik kan maar proberen. Ik heb een Alesis io 26 trouwens, niks speciaals, maar toch, zeer tevreden van.

Ik ga het proberen vanavond eens te testen, hoe laag ik kan gaan zonder dat het allemaal niks meer uithaalt. Gewoon, als experiment. :)

Leuk!!!

LOL.....de IO26 is een v.d zeer weinige kaarten(buiten de MOTU's) die dat WEL kan.

DC doorgeven dus.

Dus dit keer heb je nog wat aan je eigenwijsheid.

Geniaal. Dat wist ik nu niet zie over mijn geluidskaart (alleen al omdat mij dat tot nu toe weinig zei, dc-ontkoppeld...)

Toch echt wel goede dingen dan, die alesissen...

Wat is de reden dat die dingen al dan niet ontkoppeld zijn? Nadelen?

zucht, lange post kwijt in vastloper...

Anyway, DC kan gevaarlijk zijn voor speakers en versterkers.
De meeste versterkers zijn daarom aan input en/of output DC ontkoppeld. Sommige niet, het was een tijd een rage om DC te koppelen zodat je "het volledige spectrum ongeremd doorliet", bv de Marantz 170DC.

DC ontkoppelen is dus veiliger, en onder die pakweg 7Hz zit toch enkel DC offset, rumble en andere heel lage brom, maar geen muziek meer. Dus je verliest niks.

Voor jou komt het nu natuurlijk wel goed uit dat hij bij uitzondering DC gekoppeld is.

Hou er wel rekening mee dat je waarschijnlijk niet boven de 3V uitkomt (ik ken je kaart niet in detail) en dus niet de volledige modulatiediepte kan bereiken. Maar je komt al een eind op die manier!

Dat is dus de clou: DC gekoppelde signalen zijn onbeveiligd.

Maarrrr wat hangt er normaal gezien achter je geluidskaart? Een versterker, actieve speakers, mengtafel...die waarschijnlijk allemaal DC ontkoppelde inputs hebben, en zodus beveiligd zijn.

En je Juno CV ingang die kan natuurlijk gewoon DC hebben, die heeft niet liever. :)

Nu ben ik er niet vet mee...

Als ik de gesamplede golfvormen nog trager zet, dan heb ik de indruk dat ze er wel 'mooi' uitzien op het scherm maar in realiteit zijn het dikke grovve schokkende lijnen... ik stuur een mooie vlakke lijn (die ik samenstelde uit een blokgolf waarvan ik enkel de toppen aan elkaar plakte in ableton) en de filter schokt op en neer...

Zolang de software geen mooi signaal uitstuurt zijn we er dus niks mee... maar in theorie werkt het wel...

Nu ben ik er niet vet mee...

Als ik de gesamplede golfvormen nog trager zet, dan heb ik de indruk dat ze er wel 'mooi' uitzien op het scherm maar in realiteit zijn het dikke grovve schokkende lijnen... ik stuur een mooie vlakke lijn (die ik samenstelde uit een blokgolf waarvan ik enkel de toppen aan elkaar plakte in ableton) en de filter schokt op en neer...

Zolang de software geen mooi signaal uitstuurt zijn we er dus niks mee... maar in theorie werkt het wel...

Ik zou er inderdaad vanuit gaan dat het probleem bij het opwekken van het signaal ligt en niet bij de Juno.

Toch tijd voor een modulartje? ;) :D

@ sander: goed idee... zo dom, khad daar zo nog niet bij stilgestaan, ook al had ik het zelf al even aangehaald...

@ nicolas: kbegin dr niet aan... kvind het leuk om bestaande dingen tot het uiterste te drijven... met een modular drijf je alleen maar jezelf tot het uiterste ;-)

Naar aanleiding van je vraag ben ik vanmiddag even wezen kutten met juno60, 101 en MS20, waarbij ik de MS20 heb gebruikt voor VCF in op de J60 en trigg in op de 101 voor een arpje.
Geen S&H modulatie trouwens, gewoon een pulse op de filter, waardoor het lijkt alsof de J60 door een gate gaat.

Ik heb de jam even opgenomen. De laatste 20 seconde speel ik met de snelheid van de LFO van de MS20. Dat klinkt wel leuk, aangezien alles netjes in sync klinkt!

Attachments

• Analog Jam.mp3
    4,5 MB · Bekeken: 146
Kan je met de trigger output van je Trx0x niet iets forceren in de MS20 om je LFO te syncen? Of vraag ik nu wel heel erg veel. Mijn modular heeft ook geen VCLFO's hoor, laat staan trigger gesyncte LFO's. :)

nope, geen input voor lfo speed jammergenoeg.

Wat wel kan is output van trx0x door de ESP van de ms20 rossen en dan de envelope die daaruit komt gebruiken voor aansturing van andere synths. En dan de trigger van de TRx0x voor juno60 /101 arps. Kan allemaal maar LFO syncen is echt met het handje...

Midi-DCB heeft nu eens geen bal te maken met wat ik wil doen. Natuurlijk maken ze op die kastjes ook een extra LFO voor de filter, die je dan kan syncen aan je midi clock... maar dat is niet wat ik zoek. Zelfs met deze converters kan ik niet doen wat ik aan het proberen was...

Ik bedoel maar: het is gelukt om audio in te sturen en de filter te moduleren... Enkel is het jammer dat ik alleen maar keuze heb uit osc golfvormen om erin te sturen... moet toch mogelijk zijn om compleet a-muzikale vormen te tekenen die je door de ingang kan jagen...

Ik zou niet te snel die midi->DCB kastjes uitsluiten. Ikzelf heb een PRO-DCB van Kenton en daarop heb je een aux waarmee je midi CC kan versturen. Je moet dus helemaal geen audio-golfvormen tekenen, enkel midi-golfvormen. En om het helemaal aanschouwelijk te maken heb ik heeeeel snel een filmpje gemaakt:

Ik heb Max4Life (nog) niet, maar ik ben er zeker van dat je daarmee gemakkelijk een envelope follower kan maken die midi CC stuurt naar je midi interface.

En ja, je kan natuurlijk ook gewoon in het analoge domein blijven en CV versturen.

Back