Technics SL1200 Mk II pitchklik verwijderen

Nightly Build

Go for what you know
Ik heb vandaag de kogeltjes, die er voor zorgen dat de schuif op het nulpunt
vastklikt, uit de pitchcontrols uit mijn SL1200's verwijderd.

Ik kan iedereen die deze draaitafels heeft dit aanbevelen!

Bij één van mijn SL's maakte de pitch zelfs een rare pitchsprong rond het nulpunt wat
hiermee opgelost is maar het is veel lekkerder met mixen.
Voorheen ontweek ik altijd het nulpunt door de andere plaat ietsje sneller of
langzamer te zetten zodat ik niet rond die vervelende klik hoefte te mixen.

Daar ben ik voorgoed vanaf!

Het ledje blijft wel gewoon branden zodat het nulpunt makkelijk blijft te vinden.

Het is vrij eenvoudig te doen als je een soldeerbout en tinzuiger hebt want het
pitchschuifje moet wel opengemaakt worden.
Een beetje geduld kan ook geen kwaard want het hele apparaat moet uitelkaar
maar het is zeker de moeite waard!

ik moet het ook nog steeds doen en meteen mar opvoeren ik denk dat ik meteen blauwe leds er in doe

ik zag ook nog een potschroefje op de pitchschuif zitten... is dat om de pitch op te schroeven?
ik heb er maar niet aan gedraaid want ik dacht dat het mischien diende om het nulpunt te bepalen

oww ja dat heb ik ook meteen gedaan toen ik ze net nieuw had. Toch wel raar gevoel dat je een apparaat open aan schroeven bent wat net nieuw uit de doos komt.. :erm: Haha, o ja ik was ook meteen de kogels kwijt want die werden gelanceerd toen ik dat ding openmaakte heheh... :stupid

Arv

Lang leve Gemini draaitafels(PT2100/PT2400).

Die hebben zowieso geen klik erin en kun je met een knopje op quartzlock zetten.

Origineel geplaatst door Arv
oww ja dat heb ik ook meteen gedaan toen ik ze net nieuw had. Toch wel raar gevoel dat je een apparaat open aan schroeven bent wat net nieuw uit de doos komt.. :erm: Haha, o ja ik was ook meteen de kogels kwijt want die werden gelanceerd toen ik dat ding openmaakte heheh... :stupid

Arv

dat is nog niks, mijn 3e draaitafel lag al op de pijnbank toen de doos nog in de woonkamer lag.
Pichklikje verwijderd, opgepitched, nieuwe dikke line kabels, groene leds in 33/45 en strobo, groene popup lights en een total paarse makeover.
Zo zien ze er alle drie uit trouwens maar de andere 2 zijn al bijna 20 jaar oud.

Origineel geplaatst door da goose
dat is nog niks, mijn 3e draaitafel lag al op de pijnbank toen de doos nog in de woonkamer lag.
Pichklikje verwijderd, opgepitched, nieuwe dikke line kabels, groene leds in 33/45 en strobo, groene popup lights en een total paarse makeover.
Zo zien ze er alle drie uit trouwens maar de andere 2 zijn al bijna 20 jaar oud.

Kijk dat is het betere werk! Leuke upgrade, behalve dan dat paarse dat vink nix! haha :D

R

DSC01558.jpg

ik heb alleen ff geen pic van de groene popup lights maar ik kan je zeggen, het staat errug mooi en heft fikt tenminste niet door zoals de originele lampen.

voor de doe-het-zelluvurs

voor de doe-het-zelluvurs

uiteraard op eigen risico:
verwijder het plateau,
(armpje eerst op slot... duh)
leg de draaitafel op z'n kop op een kussen op tafel zodat de arm over het tafelblad heen hangt
ontschroef alle schroefjes van de onderkant
verwijder de rubber onderkant
(niet nodig maar wel handiger: ontschroef de zwarte plasic kap en verwijder deze)
verwijder de pitchschuif (kapje van de pitchschuif er eerst af...duh)
verwijder het soldeersel van de onderkant van de klemmetjes pitchschuif en het ledje met soldeerbout en een tinzuiger
verwijder de pitchschuif van de printplaat
buig alle klemmetjes van de pitchschuif om
trek voorzichtig de onderkant van de pitchschuif er af (kogeltje kan er nu al uitspringen)
verwijder de slider en het pitch (kogeltje springt er nu zeker vanzelf uit)
maak het slideroppervlak schoon met een wattenstaafje met alcohol
beetje vaseline op de onderkant van de metalen behuizing
voila! nu weer alles inelkaar zetten

Attachments

• kogel.jpg
    kogel.jpg
    37,7 KB · Bekeken: 123
Origineel geplaatst door bounce
ik zag ook nog een potschroefje op de pitchschuif zitten... is dat om de pitch op te schroeven?
ik heb er maar niet aan gedraaid want ik dacht dat het mischien diende om het nulpunt te bepalen

krijg ik hier nog antwoord op?

Origineel geplaatst door bounce
krijg ik hier nog antwoord op?

ja.....
bij deze dus...

hmmm... op je board wat onder het zwarte kapje onder je plateau zit zit een potmeter met pitch, als je daar aan draait kun je de pitchrange regelen.
Er zit ook een break potmeter waarmee je de kracht van de break (is motor de andere kant op zwiepen) kunt regelen

Last edited by a moderator:
dank voor de tip Da Goose!

Attachments

• tech.jpg
    tech.jpg
    103,5 KB · Bekeken: 123
Laatst gewijzigd:
CORRECTIE!

CORRECTIE!

Met die pitch pot zet je NIET het pitch bereik maar de pitch NUL. Het pitch bereik kun je veranderen door de potmeter op de print van de pitchfader te verdraaien!

Verder: Na het verwijderen van het kogeltje zit je nog steeds met het dubbele nulpunt. Voor DJ werk heb je de "quartz lock" NIET nodig (aangezien je nagenoeg nooit op 0% pitch zit te werken). Hoe verwijderen? Knip de oranje draad tussen pitch faderboard en mainboard door en de quartz lock zal je nooit meer in de weg zitten (en weer makkelijk te herstellen als je ze ooit wilt verkopen). Als je wilt dat het ledje ook nooit meer aangaat, knip dan ook nog de gele draad door.

Daarna het nulpunt opnieuw setten met de pot onder het draaiplateau,
pitch range setten met de pitch range pot (zit dus op de fader print) en eventueel de brake adjust bijstellen.

Laatst gewijzigd:
Back