daw clock sync met hardware

Mathieu

Ingeburgerd
hoi! ik heb me recent wat hardware aangeschaft en ik vroeg me af hoe het in elkaar zat om bvb een arpeggiator te syncen aan logic's clock. ik heb een polysix met een retrofit waar de arp clock kan gesynced worden, ik weet alleen niet hoe :)

en nog een vraagje apart: als ik met mn waldorf pulse een arp kanaal kies om aan te syncen dan speelt ie 1 keer zn arp af en klinkt dan nogal buggy..

dankje

mathieu

Je moet in Logic denk ik (ben zelf van Cubase) iig ergens aangeven dat je clock naar een bepaalde midi-poort stuurt.

Op apparaten met een Midi aansluiting en Midi Clock ondersteuning gaat het werken zodra je je DAW instelt op het uitsturen van Midi Clock boodschappen op de betreffende poort. Staat in de handleiding van je DAW hoe. En van je synth / Midi retrofit hoe je dat op je synth instelt.

Op apparaten met een jack clock in aansluiting werkt de boel met (analoge) triggers. Afhankelijk van de synth ziet die trigger er iets anders uit, maar meestal werkt een eenvoudige pulse/square wave 'blip' al. Dat kan je dus doen door een audio input in je clock in te voeren.
Mocht je dat te bewerkelijk zijn, dan zijn er meerdere apparaten (meestal de zgn. midi to cv converters) waarmee je triggers kunt genereren aan de hand van (bijv.) Midi clock boodschappen. Denk hierbij aan bijv. de Kenton Pro Solo en alternatieven.

Back