JV80 switches vervangen

synthdood

Stamgast
Weet iemand welke microswitches er in de JV80 gaan?

Diverse knopjes op m'n JV80 beginnen nu toch wel erg slecht te werken en ik wil ze gaan vervangen maar heb geen idee waar ik replacement switches op de kop kan tikken.

Hoewel er maar 5 of 6 slecht zijn, zou het verstandig zijn om gelijk alles te vervangen?

Thx voor de link ;-)

Ik zou zeggen 5 of 6 stuk is 5 of 6 vervangen,
Doe wel wat reserve switchen bestellen.

Wat niet stuk is vervang ik niet,

:engel: Tja ik ben tegenwoordig milieu bewust :? :engel:

m2c

Heb net een setje van 20 tactile switches besteld. 13,60 euro en gratis verzenden. Lijkt me een goeie deal!

Eigenlijk zou ik ook gelijk de volume pot moeten vervangen (waar 1 kanaal het niet goed van doet). Weet iemand of ik daar een speciaal exemplaar voor nodig heb? Ik vermoed dat het een 30mm 10K of 100K log pot is.

Laatst gewijzigd:
Switches waren vrijdag al binnen en ik heb gisteren de JV80 uit elkaar gehaald. Tjemig wat een werk. Echt alles moet eruit voordat je bij de prints van het frontpaneel kan. Hij zit trouwens wel mooi en degelijk in elkaar, zo zie je ze tegenwoordig niet meer. Anyway, honderdduizend schroefjes en een uurtje solderen later zit ie weer in elkaar en alle knoppen doen het weer...

Ik krijg de smaak te pakken. Op naar de volgende klus. De LCD backlights van de K2000 en van de Quadraverb2 zijn niet geweldig meer (zwak versus kapotte ledjes). 's kijken wat daar nog aan te doen

Well done :okdan:

Heb ook altijd veel voldoening na een geslaagde herstelling 8)

Heb eenmaal de el-foil vervangen van m'n wavestation
Heb er eentje gekocht bij synthrepair.nl en die werd netjes thuis gestuurd.
Display is ook zoiets waar je pas bij kan komen na dat je de allerlaatste schroef/onderdeel hebt verwijderd.
Voor de rest niet moeilijker dan je vorig project.

Dit was mijn vorig project: https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?t=123645&highlight=dw8000

Suc6 ;)

Switches waren vrijdag al binnen en ik heb gisteren de JV80 uit elkaar gehaald. Tjemig wat een werk. Echt alles moet eruit voordat je bij de prints van het frontpaneel kan. Hij zit trouwens wel mooi en degelijk in elkaar, zo zie je ze tegenwoordig niet meer. Anyway, honderdduizend schroefjes en een uurtje solderen later zit ie weer in elkaar en alle knoppen doen het weer...

Ik krijg de smaak te pakken. Op naar de volgende klus. De LCD backlights van de K2000 en van de Quadraverb2 zijn niet geweldig meer (zwak versus kapotte ledjes). 's kijken wat daar nog aan te doen

Ik heb ze ook ontvangen. :okdan:
Kon je de oude switches makkelijk los krijgen?

Ik heb ze ook ontvangen. :okdan:
Kon je de oude switches makkelijk los krijgen?

Ze waren best lastig los te krijgen. De pootjes van de switches zijn vrij steving en waren omgevouwen tot tegen het soldeereiland aan waardoor ze niet eenvoudig zijn los te solderen. Van de pakweg 30 pennetjes die ik heb losgesoldeerd is op twee plekken een stukje van het soldeereiland losgekomen en daar ben ik niet trots op.

De truc is om te zorgen dat de pennetjes echt los zijn zodat je de switch niet los hoeft te trekken terwijl je de soldeerbout tegen het onwillige pennetje aanhoudt. De combinatie van hitte en lostrekken is teveel van het goede voor de soldeereilnadjes. Je kan beter, na het verwijderen van het soldeer met een tinzuiger (of litze), met de bout voorzichtig de gebogen pennetjes recht duwen zodat ze echt los komen.

Oh ja, nog een tip: Schrijf van tevoren goed op welke switches je wilt vervangen! Ik had de boel al uit elkaar toen ik erachter kwam dat ik niet zeker meer wist welke vervangen moesten worden. Ook twijfelgevallen vervangen. Ik heb ook nog alle goede switches doorgemeten (multimeter op de diode/piep stand) op de print en kwam tot de conclusie dat er nog wat twijfelgevallen tussenzitten, waarbij wel contacft werd gemaakt, maar niet een duidelijk aan/uit moment. Een beetje krakerig. Die heb ik ook voor de zekerheid vervangen.

Back