Schadelijk...?

Ewoutvanderveld

Ingeburgerd
Beste Mensen,

Omdat ik een beetje moe wordt van telkens mijn apperatuur aan en uit zetten, vraag ik me af of het schadelijk is voor mijn spullen als ik alles in een keer uit zet en aan zet met de schakelaar van me stekkerdoos. Zou iemand mij hier antwoord over kunnen geven.

Ewout

slecht voor je voedingen.

Dit verhaal is al vaker langsgekomen, probeer de zoekfunctie eens, er zijn destijds heel nuttige dingen geopperd.

Laatst gewijzigd:
Het is bij mij in 20 jaar en nog wat nog niet voorgekomen dat iets wat al aanstond ineens stopte met werken,..
Wel drie keer dat ik me kan herinneren dat ik iets uit had gezet en t niet meer aanging.
Bij mij blijft alles aan,.. tenzij t echt voor een lange periode niet gebruikt gaat worden.

Zegt natuurlijk niks,. maar ik voel me dr lekker bij en t scheelt een hoop gklooi met aan en uitzetten en opstartttijden enzo!

ik persoonlijk zie het verschil niet tussen het knopje achterop mijn synth of het knopje op mijn stekkerblok.
Het is gewoon openen/sluiten van het elektrisch circuit.

Wel blijkt het op termijn schadelijk te zijn voor je synth om de keyboard-toetsen regelmatig in te drukken. De veertjes slijten daarvan. Dat zou je je na 20-30 jaar wel eens kunnen beklagen.

je zet je tv,wasmachine,droger,pc,radio,dvd speler toch ook elke keer uit???

broodje aap, dit soort verhalen imo

Dat zou ik maar niet te hard zeggen.
Over het algemeen is het beter om apparatuur aan te laten staan hoewel je dan wel eerder te maken krijgt met verouderde condensatoren.
(Gelukkig hebben ze daarvoor het "recappen" uitgevonden).
Bij aanzetten moet in één klap alles worden opgeladen als het ware, dat kan nog wel eens voor problemen zorgen. Ook wordt na het aanzetten de apparatuur warm waardoor het uit gaat zetten.
Bij het uitzetten gaat alles weer afkoelen en daardoor krimpen. Dat is een natuurkundig gegeven en valt helaas niet aan te ontkomen.
Door dit uitzetten en inkrimpen verouderen sommige soldeerverbindingen omdat die telkens onder grote druk komen te staan en daardoor verkruimelen rondom het vastgesoldeerde pootje van een of ander.

Meestal gaan apparaten stuk als ze uitstaan. Dat klink vreemd maar helaas is het niet anders. Door het inkrimpen van een slechte soldeerverbinding kan het zijn dat iets ineens niet meer wil opstarten omdat er ergens geen spanning op komt of wat dan ook. Veelal kun je je dan nog redden door ergens een harde klap op te geven wat ook niet echt bevorderlijk werkt voor je apparatuur.

Ik zal nog even een voorbeeld geven:
Een gloeilamp gaat bijna niet stuk als hij aanstaat. Wanneer gaat hij wel meestal stuk?
Als je hem aanzet. Dat zie je enkel een flits en het is gebeurt.
Na de vorige afkoelperiode is er ergens iets weggebroken in de gloeidraad. Bij het aanzetten zet het uit en breekt direkt.

Dit geldt in meer of mindere mate ook voor andere dingen dan gloeilampen.

Even over het aanzetten met één schakelaar: Geen enkel probleem maar kun je het beste doen met meerdere schakelaars.
Het beste is namelijk om eerst je randapparatuur, mengtafel etc aan te zetten en daarna pas je afluistering.
Bij het uitzetten moet je eerst je afluistering uitzetten en daarna de rest.
Dit om je speakersysteem te behoeden voor inschakelploppen.

ja ok, maar om daar rekening mee te houden is wel erg vergaand vind ik, als je daar rekening mee wilt houden prima natuurlijk.

Als voorbeeld geef ik die huistuin-en-keuken apparatuur, die gaan eigenlijk ook nooit stuk.
En ik geloof dat die zooi echt niet beter inelkaar gezet is dan een willekeurige synth.

mario heeft het 3x in 20jaar meegemaakt, nou die kosten heb je er zo uit als je je energie rekening meeneemt denk ik (ligt eraan hoe veel spullen je hebt)

ik zou de gok gewoon wagen en het spul gewoon lekker uit zetten.

Dit is inderdaad al een aantal malen langsgekomen op het forum.

Conclusie: Een groot aantal mensen (inclusief mijzelf) gebruiken een hoofdschakelaar om hun apparatuur aan en uit te zetten. Ik doe het zelf al 15 jaar en heb nog nooit een defect apparaat gehad.

Ik ben best wel iemand die wel eens wat nieuws probeert maar broodje aap lijkt me niet heel lekker.

broodje aap geloof ik wel
maar hoe zou nou zo'n broodje albatros smaken
overigens doe ik alles altijd uit
behalve de computer op aanraden van de systeemman

Een gloeilamp gaat bijna niet stuk als hij aanstaat. Wanneer gaat hij wel meestal stuk?
Als je hem aanzet. Dat zie je enkel een flits en het is gebeurt.
Na de vorige afkoelperiode is er ergens iets weggebroken in de gloeidraad. Bij het aanzetten zet het uit en breekt direkt.
Bestaat er geen conspiracy theory waarbij gloeilampproducten opzettelijk de gloeidraadjes van twijfelachtige kwaliteit maken zodat ze meer kunnen verkopen ?
Of minuscule gaatjes boren in de glazen behuizing zodat die ooit bezwijken onder de druk.

Back