Ik zal nog even een voorbeeld geven:
Een gloeilamp gaat bijna niet stuk als hij aanstaat. Wanneer gaat hij wel meestal stuk?
Als je hem aanzet. Dat zie je enkel een flits en het is gebeurt.
Na de vorige afkoelperiode is er ergens iets weggebroken in de gloeidraad. Bij het aanzetten zet het uit en breekt direkt.
Dit geldt in meer of mindere mate ook voor andere dingen dan gloeilampen.
.
Dit onderwerp van slijtage t.o.v. aanschakelen volg ik vol interesse,... en het is niet dat ikzelf niet geregeld uit mijn nek lul,... maar wel serieus blijven héh.
Vraag
Heeft het aantal ontstekingen een invloed op de levensduur van gloeilampen?
Antwoord
De levensduur van gloeilampen en halogeenlampen is afhankelijk van het verdampingsproces en de temperatuur van de wolfraamdraad.
De levensduur van gloeilampen is, in tegenstelling tot die van fluorescentielampen,
niet afhankelijk van het aantal ontstekingen.
Vraag
Waarom springen gloeilampen/halogeenlampen meestal op het moment dat ze ontstoken worden?
Antwoord
1. De levensduur van gloeilampen en halogeenlampen is afhankelijk van de verdamping van de wolfraamdraad, een proces dat niet altijd over de hele lengte van de draad uniform verloopt.
2. De fabricagetoleranties met betrekking tot de diameter van de gloeidraad zijn een bijkomende oorzaak van een onregelmatige verdamping van het wolfraam tijdens de werking van de lamp, zodat de draad dunnere stukken krijgt, die natuurlijk sneller smelten.
Dat lampen het meestal begeven op het moment dat ze ontstoken worden, is te wijten aan het feit dat de weerstand van de gloeidraad in koude toestand (voor de ontsteking) zeer klein is, wat leidt tot een grote inschakelstroom. In de kritieke gevallen 1 of 2 zal de lamp het dan begeven (de dunne stukken van de gloeidraad zullen warmer worden en, als ze te dun geworden zijn, smelten).
... bron : Osram