Schadelijk...?

Als voorbeeld geef ik die huistuin-en-keuken apparatuur, die gaan eigenlijk ook nooit stuk.

Zo,.. Waar koop jij je wasmachines? En drogers en koelkasten?
En sapcentrifuge? En motormaaier?
Die wil ik ook! Want dat soort spul gaat hier veel vaker kapot dan mn gear!

ik zou de gok gewoon wagen en het spul gewoon lekker uit zetten.

Lekker uitzetten? :? Was daar nou lekker aan? Das alleen maar veel werk!
Aanlaten is veel lekkerder,. kun je gelijk aan de slag zodra de inspiratie en enthousiasme de overhand krijgen!

ja je mot ook geen YOKO shit kopen he ;)

serieus, ik heb een sapcentrifuge die ouder is dan ik zelf (dus van voor 1978) enige probleempje is het omkeren van het servo motertje, dat doet ie niet meer of iig onregelimatig

Laat jij je spul maar lekker aan, dan doe ik mijn spul lekker uit.

maar hoe zou nou zo'n broodje albatros smaken

naar vis zou ik denken

http://uncyclopedia.wikia.com/wiki/Albatross

pas maar op:

A man had been stranded on a deserted island with his best friend - there was some kind of plane crash, or their ship sunk, and there were dead bodies from the other accident victims lying around the island.

His friend would make him "albatross sandwiches" so they could survive - but really, what the friend was doing was cooking the bodies of the other victims and making sandwiches, turning them both into cannibals.

When the man gets his first real albatross sandwich in the bar, and it doesn't taste like the ones he had on the island, he realizes that his friend turned him into a cannibal, and he goes to kill his friend.

deze is er blijkbaar in tientallen varianten

Ik zal nog even een voorbeeld geven:
Een gloeilamp gaat bijna niet stuk als hij aanstaat. Wanneer gaat hij wel meestal stuk?
Als je hem aanzet. Dat zie je enkel een flits en het is gebeurt.
Na de vorige afkoelperiode is er ergens iets weggebroken in de gloeidraad. Bij het aanzetten zet het uit en breekt direkt.

Dit geldt in meer of mindere mate ook voor andere dingen dan gloeilampen.

.

Dit onderwerp van slijtage t.o.v. aanschakelen volg ik vol interesse,... en het is niet dat ikzelf niet geregeld uit mijn nek lul,... maar wel serieus blijven héh.

Vraag
Heeft het aantal ontstekingen een invloed op de levensduur van gloeilampen?

Antwoord
De levensduur van gloeilampen en halogeenlampen is afhankelijk van het verdampingsproces en de temperatuur van de wolfraamdraad.
De levensduur van gloeilampen is, in tegenstelling tot die van fluorescentielampen, niet afhankelijk van het aantal ontstekingen.

Vraag
Waarom springen gloeilampen/halogeenlampen meestal op het moment dat ze ontstoken worden?

Antwoord
1. De levensduur van gloeilampen en halogeenlampen is afhankelijk van de verdamping van de wolfraamdraad, een proces dat niet altijd over de hele lengte van de draad uniform verloopt.
2. De fabricagetoleranties met betrekking tot de diameter van de gloeidraad zijn een bijkomende oorzaak van een onregelmatige verdamping van het wolfraam tijdens de werking van de lamp, zodat de draad dunnere stukken krijgt, die natuurlijk sneller smelten.
Dat lampen het meestal begeven op het moment dat ze ontstoken worden, is te wijten aan het feit dat de weerstand van de gloeidraad in koude toestand (voor de ontsteking) zeer klein is, wat leidt tot een grote inschakelstroom. In de kritieke gevallen 1 of 2 zal de lamp het dan begeven (de dunne stukken van de gloeidraad zullen warmer worden en, als ze te dun geworden zijn, smelten).

... bron : Osram

clever !
( en dat woont bij uw vriendin,... zou maar oppassen als ik u was )

ik heb verschillende blokken met apparatuur die ik als kleinere losse groepen in een keer aan kan doen...
voelt iets prettiger...

en om alles altijd aan te hebben, vind ik ook maar niks.

ik gebruik ook nooit alles tegelijkertdijerdtijd.

Vraag het haar gewoon mijnheer pedaal

hoho, om de spraakverwarring te onwarren: " bij UW vriendin",
ik ben gewoon gelukkig getrouwd, leef wel mee met d'n arme donders..

Oke ooit zei een computer gast dat computers niet gemaakt waren om uit te zetten(en nu ik er bij nadenk, in een pretpark werden nooit de computers uitgezet en de attracties draaiden op windows NT onder andere) anyway , wat betreft synths en muziekapparatuur, je zou die lijn kunnen doortrekken, maar als je alles bij elkaar optelt, hoeveel is je verschil stroomfactuur op het einde van de maand? En doe dit maal 12 en maal 20 (om 20 jaren te krijgen). Als je niet heel de dag , elke week met muziek full time bezig bent, zou ik het gewoon uitzetten als je naar je werk gaat hoor ;-)

greetzz

Ik heb in mijn studio 1 groep voor het audio gedeelte welke in 2en is gesplitst mbv 2 pulsschakelaars. Zo kan ik als ik alleen even iets met de computer wil doen alleen dat gedeelte aanzetten. Als ik mijn synths wil gebruiken dan doe ik dat gedeelte er ook bij aan. Licht, airco e.d. zit op een andere groep. Ideaal :D

is het niet zo dat veel voedingen "meer" verbruiken op het moment dat je het pas aansteekt? zodus denk ik "kan" het riskant zijn om alles in 1 keer aan te steken.. maar dat hangt sterk af van de kwaliteit van je stroomtoevoer

Ik werk met 4 groepen die ik in een logische volgorde aansteek, en das nuttig want mijn studio is zo ingedeeld dat ik niet altijd alles moet aanzetten om iets te kunnen doen. (scheelt ruis, geluid van voedingen, electriciteit en irritante ledjes die overaal staan de knipperen)

mijn neef (die electrotechniek heeft gestudeert) deelde mij mee dat aan/uit zetten slijtage veroorzaakt, en het dus voor analoge (electrische) elementen beter is om dit niet te vaak te doen (waarschijnlijk, maar dat heb ik hem niet gevraagd) omdat de stop/start van elektronen en de temperatuurwisseling het materiaal doet slijten (stroom is eigenlijk ook een kracht die op het materiaal werkt, alleen dan in het materiaal zelf). daarom is het bij dergelijke componenten ((actieve)monitors/versterkers/mixers/etc) beter om niet te vaak de stroom te starten en stoppen.

bij digitale (electronische) componenten is het zo dat omdat deze delicater zijn (veel kleine halfgeleiders met weinig ruimte er tussen) de warmteontwikkeling ook slijtage veroorzaakt en het daarom minder uitmaakt of je ze aan/uit zet of aan laat staan.

gezien het dus voor digitale componenten weinig verschil maakt en veel van deze apparaten alsnog jaren lang mee kunnen gaan, is het dus vooral belangrijk dat je kwaliteit koopt. verder, voor de milieubewusten onder ons: energieverbruik is niet het probleem, het probleem is het opwekken ervan. dus hoeft aanlaten niet per se verwerpelijk te zijn.

Ik werk met 3 groepen voor alle rack + randapperatuur (+- 10/groep)
Toetssynths gaan appart aan via hun eigen switch, afhankelijk welke ik wil gebruiken.

Kan prima ;-)

Als je denkt nachtmerries te krijgen over wat al dan niet stuk kan gaan aan een synthesizer, dan is er maar één ding wat rest om weer een ongestoord te kunnen gaan slapen, verkoop die shit :okdan:
En je kunt er anderen weer blij mee maken ;)

er zijn allerlei redenen te bedenken om spullen aan te laten staan.
er zijn zoongeveer net zoveel redenen te bedenken om ze uit te zetten.
ik zet al 40 jaar de hele zooi gewoon uit als ik niets doe.
heb geen zin in m´n eentje een compleet regenwoud weg te stoken uit angst voor heel misschien een beetje schade.
:mega:

Daar zit wat in :okdan:
Als je maar een paar synths hebt, maakt het niet zo heel veel uit.
Maar heb je er zeer veel (en tel daarbij ook nog de pc/versterker/effecten op), waarvan er enkele bijna 100 watt verbruiken en je telt alles bij elkaar op, kom je al gauw aan 1000watt.
Laat dat het gehele jaar maar eens aanstaan, kun je van de stroomkosten een leuk synthtje kopen :eureka:

Het is hier simpel hoor: zodra ik buiten ben gaat alles uit..

Ook het "waaklichtje" van de tv.. Alle stekkerdozen zijn uitgerust met een schakelaar.

Ik heb liever een kapotte voeding dan een afgefikte studio.

Back