Steel eens iets van een ander

patrickpincher

sound hunter
Gisteren een uitgebreid intervieuw gelezen van de Oasis broertjes Noel & Liam Gallagher... best verruimend en zelfs verassend hoe openhartig ze hun muzikale-kunnen relativeren. De headliners : (vrij vertaald)

- .. oh ja, wij stelen muziek,.. eigenlijk al onze beste nummers leunen aan bij afgewerkte nummers van andere artiesten. Stevie Wonder, the beatles, ... ga het rijtje maar af. Het is toch zo eenvoudig,.. als je een goed nummer van een artiest hoort , waarom zou je dan proberen een evengoed nummer in dat genre te gaan schrijven,.. wij zijn niet gek hoor.

- Je speelt een goed nummer na, en jamt er parodieën op tot je delen hiervan inweeft in wat je zelf kan,... en ziedaar ons publiek kan het goed vinden !

- Wij zijn gewoon een supergroep, omdat we gewoon goede nummers brengen,.. mij zal je nooit horen zeggen dat we ze ook zelf gemaakt hebben.

Jammen maar heren !

Hmm je zou alle gitaarbandjes-muziek kunnen herleiden naar 1 van de volgende :

Beatles
Rolling Stones
Bob Dylan

vandaar dat ik er geen ruk aan vind :D

... gewoon even doorbomend op het begrip bandjes.

Er zijn talloze (rock) bands die leunen op het principe Drums, Basgitaar, Gitaar en hier of daar een piano/synth.

Waarom zie ik nooit een wat experimenteler band met bijvoorbeeld; Turntablist, Draagbare-Keyboard(Roland AX-achtig), Digitale drums, zanger.
Want bij een elektronicaband komt standaard het beeld naar voren van 1 of 2 nerds die knopjes op hun laptop indrukken.

Nou is dat niet altijd zo... In de begindagen van Junkie XL heb ik Tom behoorlijk uit z'n pan zien gaan terwijl de band z'n nummers uitvoerde. Pfew...
Een van de beste optredens gezien tot nu toe (maardatterzijde)

mja mja ik denk ALS je als gitaarband dat doet dat dat overkomt als "kijk ons eens hip zijn" om zo ook het dancepubliek misschien aan te spreken... daarom zijn electronica-acts met een gitaarmannetje erbij om ook hip te doen dat staat gewoon een beetje sneu... zoals die "gitarist" bij prodigy live, das ook puur playback en erg onzinnig... geloof dat ze daar ook vanaf gestapt zijn...

ik moet zeggen dat garbage ook veel electronica gebruikt en dat vind ik wel interessant omdat dat ook niet direct een typische gitaarband is zoals kaiser chiefs of iets in die trant...

... gewoon even doorbomend op het begrip bandjes.

Er zijn talloze (rock) bands die leunen op het principe Drums, Basgitaar, Gitaar en hier of daar een piano/synth.

Waarom zie ik nooit een wat experimenteler band met bijvoorbeeld; Turntablist, Draagbare-Keyboard(Roland AX-achtig), Digitale drums, zanger.
Want bij een elektronicaband komt standaard het beeld naar voren van 1 of 2 nerds die knopjes op hun laptop indrukken.

Nou is dat niet altijd zo... In de begindagen van Junkie XL heb ik Tom behoorlijk uit z'n pan zien gaan terwijl de band z'n nummers uitvoerde. Pfew...

Ik denk dat je ook even Underworld vergeet....

Ik begrijp de overgang niet tussen slim recyclen van nummers en dan opeens conservatief/experimenteel... met instrumenten. Ik wil dus op het eerste wel even reageren. Ze hebben een heel management die allemaal de hoofdprijs vragen voor hun aanwezigheid, dus moet je wel een nummer schrijven dat dicht bij bekende nummer luistert. Anders zijn hun "vrienden" binnen de kortste keren bij een ander.

Die gasten van Oasis zijn een stelletje zuigers, die houden er wel van om de boel een beetje te jennen. Lijkt natuurlijk in de verste verte niet op de Beatles. Stevie Wonder??

Ik heb dat ook wel eens gezien ja, een Yamaha AW4416 workstation die het hele optreden afspeelt met Tom zelf die af en toe een paar toetsen inramt op een MS20 (of een ander analoog bakje, het is alweer een jaar of 12 geleden).

Verder natuurlijk de van Junkie XL bekende wilde bewegingen, af en toe een arm in de lucht slaan en flink springen. Ziet er spectaculair uit maar live....nee sorry.
Met band is dit vast heel anders maar het is voor mij juist één van de triestere live ervaringen die ik heb gehad bij een act.

Laatst gewijzigd:
IEDEREEN maakt bewust of onderbewust na wat ie al eerder heeft gehoord / of mooi vindt /fan van is.
Daar zijn de heren van Oasis geen uitzondering in,
waar ze wel in verschillen is dat zij het ook gewoon eerlijk zeggen.

iets namaken is heel wat anders dan door iets geinspireerd zijn hoor

neh, is nagenoeg geen verschil, het hangt er vanaf hoe dicht je bij het origineel komt met het naspelen of je een nieuw nummer of een cover hebt.

De jongens van Kane ontkenden in het begin dat ze op Pearl Jam wilden lijken:dubbel:.

Wat ik kwa recent werk nog erg origineel en vernieuwend vind is Battles.

Pas nog live gezien en erg van kunnen genieten.

De jongens van Kane ontkenden in het begin dat ze op Pearl Jam wilden lijken:dubbel:.

Er is natuurlijk een verschil tussen ergens op willen lijken en er daadwerkelijk op lijken. In de beleving van Kane kan het best heel anders klinken.

En eerlijk is eerlijk, Pearl Jam gebruikt(e) dusdanig standaard composities dat je ook al snel op ze leek. En dan heb ik het zeker niet over de vocals.
Dit maakt het geen slechte band, maar muzikaal gezien misschien niet zo heel bijzonder.

Animal Collective!!! Plaat van 2009! Yeasayer! TV On The Radio! The Xx! Er wordt zat nieuwe leuke muziek gemaakt. The Xx is zelfs heel goed aan te horen. Kijk gewoon op Pitchfork. Die schreven ook Battles de hemel in (vond ik persoonlijk niet zo maar wel experimenteel en dus bijzonder).

mja mja ik denk ALS je als gitaarband dat doet dat dat overkomt als "kijk ons eens hip zijn" om zo ook het dancepubliek misschien aan te spreken... daarom zijn electronica-acts met een gitaarmannetje erbij om ook hip te doen dat staat gewoon een beetje sneu... zoals die "gitarist" bij prodigy live, das ook puur playback en erg onzinnig... geloof dat ze daar ook vanaf gestapt zijn...

Van de Prodigy heb ik dat nooit goed begrepen. Er zitten echt wel lekkere gitaarriffs in die nummers, maar als je in die tijd naar de gitarist keek deed die heel wat ander, en wat dat was kon je niet horen.

Vrij nutteloos..

Die gasten van Oasis zijn een stelletje zuigers, die houden er wel van om de boel een beetje te jennen. Lijkt natuurlijk in de verste verte niet op de Beatles. Stevie Wonder??

Oasis heeft wat mij betreft wel heel veel weg van de Beatles, qua songstructuren akkoordenschema's. Die typische overgang van een majeur naar (hetzelfde) mineurakkoord. Typisch beatles.

Daarbij komt dat "Don't look back in anger" eigenlijk een wat stevigere versie van Imagine van John Lennon is. Luister maar eens naar de beide intro's...

En eerlijk is eerlijk, Pearl Jam gebruikt(e) dusdanig standaard composities dat je ook al snel op ze leek.

Ik ga hier Pearl Jam niet verdedigen maar in 1991 klonken ze bepaald niet standaard. Dat was toen heel spannende muziek hoor. Kane leek op Bush en Bush weer op Stone Temple Pilots en STP weer op ...... Pearl Jam. Maakt allemaal niet uit. Maar die band worden altijd moe van de vergelijking met PJ, maar het lijkt er gewoon op.

Oasis heeft wat mij betreft wel heel veel weg van de Beatles, qua songstructuren akkoordenschema's. Die typische overgang van een majeur naar (hetzelfde) mineurakkoord. Typisch beatles.

Daarbij komt dat "Don't look back in anger" eigenlijk een wat stevigere versie van Imagine van John Lennon is. Luister maar eens naar de beide intro's...

Is de paus Rooms?

Back