Steel eens iets van een ander

Ik ga hier Pearl Jam niet verdedigen maar in 1991 klonken ze bepaald niet standaard. Dat was toen heel spannende muziek hoor. Kane leek op Bush en Bush weer op Stone Temple Pilots en STP weer op ...... Pearl Jam. Maakt allemaal niet uit. Maar die band worden altijd moe van de vergelijking met PJ, maar het lijkt er gewoon op.

Ik kwam er in 2002 pas achter dat Plush niet van Pearl Jam, maar van STP was.

Hoewel ik die zanger van STP wel een stuk beter vond (tegenwoordig wat minder) dan Eddy Vedder van Pearl Jam.

"De jongens van Kane ontkenden in het begin dat ze op Pearl Jam wilden lijken."

"Toyboy" Dinand heeft altijd op zichzelf willen lijken.
Een complete band leidt daarom alleen maar af.

Van de Prodigy heb ik dat nooit goed begrepen. Er zitten echt wel lekkere gitaarriffs in die nummers, maar als je in die tijd naar de gitarist keek deed die heel wat ander, en wat dat was kon je niet horen.

LOL

dat had ik vande week toevallig ook, zat ff een dvd te kijken van de Prodigy, ze hebben me daar toch een berg synths e.d. op het podium staan, Liam ertussin en de rest "rent" maar wat rond ...
maar ik vroeg/vraag me dus af of dergelijke gear op het podium ook daadwerkelijk gebruikt word ... of staat het er echt alleen maar voor de show / om te patsen ? :P

ik "zie" / hoor namelijk niets aparts gebeuren als dat een track gewoon afgespeelt word,
ik vind het nu juist zo cool als men in de live-edit e.e.a. wat aanpast, zodat je ook hoort (en ziet) dat er echt live gespeeld word ...

anyway, ben beetje offtopic gedwaald,
ontopic;
ook de prodigy bouwt zijn muziek op uit "gejatte "loopjes :)

ps; was toch wel een goej dvd'tje (Ik meen dat ie Their Law heet ...

ow ja die DVD heb ik ook,
het enig wat live is is af en toe een kick en poison die opgedeeld is in verschillende maten die liam triggert met de w30

Animal Collective!!! Plaat van 2009! Yeasayer! TV On The Radio! The Xx! Er wordt zat nieuwe leuke muziek gemaakt. The Xx is zelfs heel goed aan te horen. Kijk gewoon op Pitchfork. Die schreven ook Battles de hemel in (vond ik persoonlijk niet zo maar wel experimenteel en dus bijzonder).

Heb net All Our Cymbals van Yeasayer gedownload, na een stukje v. Pinkpop van ze gezien te hebben gisteren. 2080!! Wat een epische track, instant classic.
Maar onmiskenbaar een deel van de mosterd bij David Byrne gehaald. Zeker qua zang dus. Verder een heerlijke mash-up van stijlen zonder dat de mash-up ooit de bedoeling was.

Ik ben van mening, on topic, dat referentieloos muziek maken niet mogelijk is. Muziek is een bewegend organisme, en zonder vertrekpunt kun je nergens naar toe. Je bent en wordt altijd beinvloed door dat wat er eerder was. Orbital zei altijd zo mooi dat ze probeerden bepaalde muziek na te maken maar dat dat meestal slecht lukte. (Zodat ze op hun eigen stijl terecht kwamen.)

Er stond van de week een stuk in NRC Next dat stelde dat er tegenwoordig nog maar weinig subculturele stromingen overleven omdat met al de nieuwe media er wel meteen een groot modemerk bovenop springt en de boel binnen afzienbare tijd de mainstream in trekt. Waardoor subkulturen vaak een vroege dood sterven. En dat dit niet goed is voor de opkomst van nieuwe stijlen. Misschien wel een punt.

Hehehe, het is ook niet gauw goed, he..?

Act doet z'n live-dingetje achter wat synths/laptop: saaie act, geen show, boe boe !!

Act doet z'n live-dingetje MET show: is nep, waarom niet alleen gasten met synths, boe boe !!

Typisch weer.. :D

Dat kan je toch prima combineren.
Kijk naar NIN bijvoorbeeld, synths en toch een show!

Zit nu overigens naar Pinkpop te kijken op Nederland 3 en zie dat the Prodigy nog steeds een gitarist op het podium heeft, en ik zie 'm spelen, en hoor hem niet.

Volgens mij zag ik zelfs geen kabel uit z'n tv komen, maar dat kan ik goed mis hebben.

Back