Synths met cv/trigger ingangen (zoals bij MS20)

Ik weet het, mss een beetje lame van me om dit hier te vragen, maar ik kan er niet goed aan uit zelf.

Ik wil (zoals sommigen ongetwijfeld weten) een MS20. Waarom? De klank is leuk, maar wat ik vooral vind is dat ik synthese op dit ding helemaal anders moet gaan bekijken op dit ding dan bv op een juno 60. Ik amuseer me rot door drumcomputer in de trigger ins te sturen, andere triggers naar de clock, enz...
Die ms20's zijn duur, heel duur.

Zijn er andere synths die ook zoiets kunnen?

Ik denk eventueel aan een sherman, die ik aan een bassstation hang, dan ben ik met wat geluk voor de helft van de prijs gesteld... is dat mogelijk?

Waarom vraag ik dat? Omdat ik geen verstand heb van CV, maar het wel erg leuk vind om mee te prutsen, omdat je door onverwachtte mogelijkheden tot onverwachte resultaten komt...

Zijn er andere synths die ook zoiets kunnen?

Die wat kunnen? CV/gate? Ja, heel erg veel. Alle modulaire synths en tientallen standalone-synths. In vergelijking met een modular is de MS20 zelfs vrij primitief qua patch-mogelijkheden.

Korg reageert niet op volt per octaaf (CV) maar op HZ/octaaf. Hier zal je dus rekening mee moeten houden.

Een bassstation kan zowel CV als HZ/octaaf uitsturen voor een ext. apparaat.

Edit:
Ipv je helemaal blind te staren op een MS20, kan je imo beter je geld uitgeven aan een 2e hands A-100 basissysteem. Deze kan je verder helemaal aanvullen naar je eigen wensen/voorkeur en ben je echt modulair bezig.

De osc. uit de MS20 zijn niet echt je van het in vergelijking met andere synths. Om nou meer dan eur.1000 uit te geven slechts voor het filter gaat imo te ver.

De beste MS20 filter clone op modulair gebied is de MOTM420 :)

Precies. Het gaat mij dan ook niet om de klank. Dat zei ik al.

CV/trigger kunnen vele synths... maar kan je dit ook gebruiken als clock, als trigger voor de lfo, weet ik veel.

Ik staat me hélemaal niet blind op een MS20. Ik heb die nu thuis staan (geleend) en vindt het een leuk ding ivm die patch mogelijkheden...

Modulair (heb ik al bekeken) komt voor dezelfde mogelijkheden NOG duurder uit... Moet je me verder niet van overtuigen, ik heb daar al over nagedacht.

Hoe zit dat met zo een sherman?

CV als trigger voor de LFO gaat op een MS20 ook niet, dacht ik. VCLFO's vind je niet zo vaak, syncbare LFO's is nog een trapje verder.

En zoals gezegd, hou rekening met het Hz/octaaf (Korg) versus V/octaaf ("de rest" ;))!

Als je patchmogelijkheden wil, heb je naast de MS20 ruwweg 2 keuzes:

-een "gewone" analoge met veel CV & triggeringangen, maar dat vind je voor zover ik weet enkel bij de heel dure bakken
-een modular

Trigger & CV is nu eenmaal het domein van de modulars, dus als je dat detaillistisch CV gedoe zo leuk vindt, dan moet je toch echt eens richting modulars kijken. Vooral icm een CV/trigger step sequencer is dat heel erg leuk.

Doepfer heeft het voordeel dat het relatief goedkoop is en heel erg veel CV/trigger mogelijkheden heeft, dus lijkt het me voor jou een geschikte instapper als je richting modulars wil gaan.

CV als trigger voor de LFO gaat op een MS20 ook niet, dacht ik. VCLFO's vind je niet zo vaak, syncbare LFO's is nog een trapje verder.

En zoals gezegd, hou rekening met het Hz/octaaf (Korg) versus V/octaaf ("de rest" ;))!

Als je patchmogelijkheden wil, heb je naast de MS20 ruwweg 2 keuzes:

-een "gewone" analoge met veel CV & triggeringangen, maar dat vind je voor zover ik weet enkel bij de heel dure bakken
-een modular

Trigger & CV is nu eenmaal het domein van de modulars, dus als je dat detaillistisch CV gedoe zo leuk vindt, dan moet je toch echt eens richting modulars kijken. Vooral icm een CV/trigger step sequencer is dat heel erg leuk.

Doepfer heeft het voordeel dat het relatief goedkoop is en heel erg veel CV/trigger mogelijkheden heeft, dus lijkt het me voor jou een geschikte instapper als je richting modulars wil gaan.

Bedankt, daar kan ik mee verder... Ik vind beperkte mogelijkheden leuk. Maar als ik bv kjik naar een... sh101 dan kan je ook weer helemaal niet veel bizarder doen dan ik nu al kan op een Juno via midi. Die MS20 doet toch echt totaal iets anders. kHeb er een 707 op 3 manieren tegelijk doorgejaagd, modulatie, cv en clock voor de sample en hold... dan nog een cv-out naar de fitler in van de Juno... veel pret toch!

Daarom dat ik over de sherman begon... ik kan er niet goed aan uit wat dat ding (buiten filteren)...

een filterbank kan niet zoveel meer dan filteren ;) OK, een Sherman kan wel wat hoor. Beschouw het als een synthesizer zonder oscillators, dus met enkel externe input.

Maar ik blijf erbij: wil je met Trigger & CV klooien, neem dan een welgekozen modulair systeem. Met welgekozen denk ik dan in jouw geval naast standaard modules aan:

-CV/gate sequencer
-externe input
-envelope follower
-vclfo want daar lijkt je dol op ;)
-meerdere filters/uitgebreid filter
-S&H

Al deze modules met de nodige cv mogelijkheden, uiteraard.

Ik lees gezellig mee want ik ben ook naarstig op zoek naar een CVLFO voor bij m'n ms20 etc.

Ik ben ook hard aan het twijfelen of ik mijn 202 semi modulair ga laten modden, zoals phono1337 op youtube. Dikke pret lijkt me. Alleen nog steeds geen input voor de LFO rate...

gewoon modular, stap voor stap, meer mogelijkheden
natuurlijk is het niet goedkoop, maar er is best een grote keuze op verschillend prijsvlak. en kan je eigen beest samenstellen etc...
misschien is modular gaan voor mensen die weten dat synthese hun ding is en ni wa gedweep met de bekende synths of over die fase heen zijn.

als we maar lawaait kunnen maken!

Als mijn modular ooit helemaal afgebouwd is (en dat duurt nog wel even :)) dan ga ik eens kijken of ik niet een LFO module kan modificeren tot CVLFO, want dat is één van de weinige functies die ik dan ga missen.

Modular is voor mensen die van synthese houden en het belachelijk vinden om achterlijke bedragen te moeten neertellen voor vintage crap (omdat daar de goeie sounds inzitten, bullcrap), omdat men zegt dat je die bakken moet hebben.

Als je ziet wat je tegenwoordig voor 2000,- euro aan euromodules kan kopen, welke je vele malen meer sonische capaciteit geven dan welke oenige vintage monosynth dan ook.

......ja sorry ik ben verslaafd.

Een MS10 qua functies nabouwen met modulaire spullen kost je al gauw iets van 800 euro ( https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?p=1125053&highlight=MS10+modulair#post1125053 ). Wil iemand hetzelfde voor de MS20 proberen?
Als je aan de slag gaat met modules dan zie je ook hoe slim die oenige monosynths soms in elkaar zitten. En ze hebben nogal eens meer 'karakter' dan een verzameling Doepfers.
Als je een hoop CVs op een simpele monosynth wil hebben dan kun je het beste een lijstje maken van wat je precies wilt hebben en dan een MS-10, CS-5, Axxe, MG-1, SH-09 etc. (laten) verbouwen.

Een MS10 qua functies nabouwen met modulaire spullen kost je al gauw iets van 800 euro ( https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?p=1125053&highlight=MS10+modulair#post1125053 ). Wil iemand hetzelfde voor de MS20 proberen?
Als je aan de slag gaat met modules dan zie je ook hoe slim die oenige monosynths soms in elkaar zitten. En ze hebben nogal eens meer 'karakter' dan een verzameling Doepfers.
Als je een hoop CVs op een simpele monosynth wil hebben dan kun je het beste een lijstje maken van wat je precies wilt hebben en dan een MS-10, CS-5, Axxe, MG-1, SH-09 etc. (laten) verbouwen.

Jij hebt het over Doepfer........gelukkig weet ik (na ongeveer elke monosynth gehad te hebben) dat karakter ook in modules terug te vinden is.
Malekko/Wiard, MakeNoise, HarvestMan, Bubblesound, LiveWire, TipTop audio......dat is karakter.

Als je perse een MS10 na wil bouwen in modules, ben je naar mijn mening dom bezig.
Dat gaat namelijk nooit lukken.

Wel kun je met modules vele malen verder gaan dan met de beperkte pre routed overpriced monosynths.

Als je veel met triggers en cv's wilt stoeien(zoals topicstarter te kennen geeft).........dan moet je naar mening niet met monosynths.....en eigenlijk ook niet met MSjes gaan lopen klooien..........dan is er eigenlijk maar 1 manier.

Join us at the dark side

Persoonlijk, vind ik modular ook de beste keuze, het kan goedkoop als je zelf kan solderen.

Kast moet je sowieso zelf maken. Voeding kan je voor 20 euro scoren. doepfer powerbus erbij.. Wat eurorails bestellen en zelf een kistje timmeren: kost je 50/60 euro en dan vol plempen met de module's zoals jean zegt. Mijn ex modular was echt wel de vetste die ik gehad hebt, en bovendien het gemakkelijkst te patchen (hoewel sommige dingen wel weer lastig waren, zoals aanslaggevoelig spelen/velocity) Maar wat een sound jongen, ik had zo'n ARP stg clone fiilter, moddertje vet hoor...cwejman MMF-1 super clean maar ga die voeden met fm en je krijgt heerlijke herrie..... en osc van livewire (afg, best wel vintage sound, animation etc) en verder die oscjes van A. System, ongeveer 10x zo dik als die van een MS....je kan ook evt de Xtreme filter van doepfer erbij nemen als je die hi pass wilt, maar je kan imo net zo goed een ander hipass filter gebruiken.

Doepfer is handig als je ff een simpel moduletje wilt, maar mijn ervaring is dat de simpele module's van doepfer eigenlijk TE simpel zijn en uiteindelijk duurkoop.

Doepfer is handig als je ff een simpel moduletje wilt, maar mijn ervaring is dat de simpele module's van doepfer eigenlijk TE simpel zijn en uiteindelijk duurkoop.
Mee eens. Wel handig om mee te beginnen en dan vervangen als je weet wat je echt wilt hebben. Bij sommige Doepfers sta je wel eens met je minijackje in de hand te denken "fuck, waarom zit dat er nou niet op, moet ik er toch NOG een moduultje bijkopen". Da's bij Blacet, Cwejman Cynthia/Modcan, en Livewire toch vaak wat beter doordacht.

Voorbeeld van die MS-10 was alleen om aan te geven wat de goedkoopste manier is om de functionaliteit van een MS-10 te vatten met modules. Als je dat met Malekko/Wiard, MakeNoise, HarvestMan, Bubblesound, LiveWire, TipTop audio etc wilt doen dan ben je toch een tikkie duurder uit. Kan wel beter klinken natuurlijk. Wil je eens het sommetje maken?
TS vraagt om een monosynth met veel CV inputs voor een prikkie. Die zijn er kennelijk niet (meer). Mijn argument is dat je met een modulaire synth toch al gauw op het prijsniveau van een MS-20 uitkomt. Tenzij je zelf gaat solderen.

Al eens gekeken naar de Korg Monopoly?

Heeft standaard al gate/CV + VCF inputs, maar kan je met de nodige mods toch al gauw voorzien van extra patchmogelijkheden.
Daarnaast is het gewoon een coole bak, die van zichzelf al hele gave geluiden kan voortbrengen, en hij zit in de prijsklasse die zich onder de 1000,- bevind (~700-800).. lijkt me aardig in jouw categorie vallen.

Back