Fender Rhodes, een blijvertje?

demian

Ojee
Ik vraag me af, ik zou misschien wel 's een Fender Rhodes willen, ik zie ze ook regelmatig te koop aangeboden, is dat een teken dat het geen blijvertje is bij velen? Of zijn er gewoon erg veel van?

Over het algemeen zijn de klassiekers onder het vintage spul toch wat lastiger te verkrijgen, maar bij Fender Rhodes merk ik daar weinig van. Hoe zou dat komen?

Vintage betekent niet meer dan oud eigenlijk hahaha...Fender Rhodes'n zijn verre van zeldzaam, dat blijft beperkt tot sommige types/modellen.
Dus er zijn er, helemaal van de Stage mkI en mkII versie, heel veel in omloop in europa ook. In de USA nog meer.

De prijzen die je ziet tegenwoordig zijn ook erg overdreven, maar dat vind ik persoonlijk bij een heleboel 'oude' analoge synths ook. De prijzen zijn soms gerechtvaardigd bij een uniek exemplaar, of in hele goede originele staat of zoals bij EP-Service helemaal compleet geriviseerd.

Rhodes'n zullen altijd een blijvertje zijn, niet beperkt tot 1 muziekstijl ook. Alleen zijn heel veel mensen die ze weg doen geen spelers maar mensen die er graag eentje wilde hebben. De meeste spelers die er eentje hebben houden hem voor hun leven.

Gewoon kopen als je er eentje ziet voor een normaal bedrag

En klassiekers onder het 'vintage-spul' (in de brede zin) zijn helemaal niet moeilijk te verkrijgen. Polysix'n, Korg M1's, D-50's, Moog Prodigy's / Source's, MS-20's, Juno-60's etc...ga zo maar door. Daar zijn er ook super veel van in omloop. Er zijn natuurlijk wel echt zeldzame bakken die wel met recht 'vintage' (volgens de opgeklopte betekenis van tegenwoordig) genoemd mogen worden maar nee, Rhodes'n vallen daar niet onder.

fender-rhodes, hammond b3, minimoog
ja als je ze draaiend blijft houden , denk ik wel dat ze classieker genoemd kunnen worden.
meer dan enig ander electronisch/ electromechanisch keyboard instrument

Mooi instrument.
Verder vind ik de prijs helemaal niet hoog.
Als je kijkt wat voor instrument het is, en wat het kost om er in deze tijd eentje te maken denk ik dat de huidige tweedehands marktwaarde niet te hoog is.

Een wurlitzer en CP70 zijn overigens ook erg gaaf :D:D:P

Verder vind ik de prijs helemaal niet hoog.
Als je kijkt wat voor instrument het is, en wat het kost om er in deze tijd eentje te maken denk ik dat de huidige tweedehands marktwaarde niet te hoog is
Maar het is geen instrument dat je nu hoeft te maken, het is er eentje van alles weet ik veel 30-40 jaar oud, waar er velen van zijn. En ook aangezien ze zo ontzettend fluctueren qua prijs en aanbod, vind ik 1500,- voor een simpele mkI of mkII wel te hoog. Dan moet je er vaak nog wat aan doen ook.
Ik heb het geluk en heb verschillende Rhodes'n waarvan ik er ook eentje gekocht heb bij Marcel, totaal gereviseerd. Echt helemaal uit elkaar getrokken en schoongemaakt, vervangen wat er vervangen moet worden, opnieuw in elkaar geziet en voledig geoptimaliseerd naar mijn wensen...dat is geld waard, daar zit tijd en kennis is. Dat heb je niet bij eentje die van een stoffige zolder getrokken is, geintoneerd en getuned moet worden, tine hier en daar, misschien optisch wat aangepast (ge-her-tolext of hardware vervangen) dient te worden enz...

Ik vind een normaal bedrag (voor mij alles tot aan 1000,- voor een Stage model) en dan geld uittrekken om hem vakkundig op te laten knappen een betere inverstering. Dan behoudt ie ook z'n waarde en heb je kans dat hij goed in waarde kan stijgen zelfs met de jaren.

En inderdaad wat al gesteld is, je moet geld reserveren om ze te blijven onderhouden. Mijn B3 is recentelijk ook weer aangepakt en heeft een grote beurt gehad, kost je toch ook behoorlijk knaken maar dan heb je ook wat.

Ik denk dat we hetzelfde zeggen.
Alleen lijkt het nu alsof mijn punt niet terecht is omdat ik het niet over de staat waarin het apparaat verkeert spreek.
Mij leek dat niet noodzakelijk omdat ik er vanuit ging dat de staat van een apparaat altijd invloed heeft op de waarde ervan.

Tuurlijk is 1500,- voor een Rhodes in erbarmelijke staat te veel. En inderdaad, dit is te veel omdat er voldoende exemplaren op de markt zijn en je dus wel iets beters voor die prijs kan vinden.
Maar is 1500,- voor een Rhodes in top conditie ook te veel?
Of zou een Rhodes in topconditie misschien zelfs wel 1800 mogen kosten?
Ik denk dat dit geen onredelijke prijzen zijn.

Ik denk dat we hetzelfde zeggen.
Alleen lijkt het nu alsof mijn punt niet terecht is omdat ik het niet over de staat waarin het apparaat verkeert spreek.
Mij leek dat niet noodzakelijk omdat ik er vanuit ging dat de staat van een apparaat altijd invloed heeft op de waarde ervan.

Tuurlijk is 1500,- voor een Rhodes in erbarmelijke staat te veel. En inderdaad, dit is te veel omdat er voldoende exemplaren op de markt zijn en je dus wel iets beters voor die prijs kan vinden.
Maar is 1500,- voor een Rhodes in top conditie ook te veel?
Of zou een Rhodes in topconditie misschien zelfs wel 1800 mogen kosten?
Ik denk dat dit geen onredelijke prijzen zijn.

Een Rhodes is top conditie mag zeker 1500,- 1800,- en in sommige gevallen zelfs meer kosten...daar gaat het me niet om. Mijn gereviseerde suitcase heeft wel een poepie meer gekost, maar als je kijkt naar wat er over het algemeen wordt aangeboden via de bekende wegen (marktplaats, muziek.2dehands.nl , kapaza, ebay enz...) dan is dat redelijk slecht hoor. Misschien dat sommige kopers het niet merken, voelen en/of horen maar het verschil tussen zoiets of eentje waarbij het toetsenbord en de actie onder handen is genomen en alles is gefine-tuned is heeeeeeel groot. Zowel qua speelplezier en klank, maar bovenal dynamiek.

We zeggen ook wel redelijk hetzelfde alleen ging het de TS volgens mij over het gros dat er aangeboden word, en daarvan vind ik de prijs wel hoog als je ziet hoe ze er aan toe zijn vaak.

yep, wat niet ...?

waarom, waartoe, waarvoor, waarheen

ps kunnen de "normale" synthrepairdevils het niet ?

Goeie input mensen :D:D

Ik weet niet of EP-service op synthforum zit, maar het zou me verbazen als hij NIET op synthforum zit.
Wie ook nog genoemd moet worden in deze thread is Rob Coops.
Ep-serice is goed. Mijn Wurlitzer 200a komt daar vandaan. Dik tevreden over.
Rob Coops is ook erg goed. Daar heb ik mijn Rhodes Mk1 laten doen naar volle tevredenheid.

ik gebruik de mijne eigenlijk nooit. of bijna nooit. maar weg doen doe ik het zeker niet. geen enkele emulatie die ik tot nu toe heb gehoord kan niet tippen aan een echte rhodes. vooral in het laag als je die gaat ampen of anderzijds gaat bewerken blijft het laag zo lekker van een echte rhodes. ik heb de mijne ooit geruild voor moog. maar ik denk dat. 1500 idd te veel is? ik denk dat je voor 1000euro met een beetje zoeken wel een goede rhodes 73 kan vinden mk1 of 2

Wie ook nog genoemd moet worden in deze thread is Rob Coops.

Dat is die Rhodes dude uit Amsterdam toch? Die hoef ik echt nooit meer te spreken wat een figuur zeg. Hij zal best leuk aan pianos kunnen sleutelen maar sociaal ist een drama.

Goeie input mensen :D:D

Daar heb ik mijn Rhodes Mk1 laten doen naar volle tevredenheid.

Net toch maar een Rhodes gebruikt in een opdracht :)

Maar wat heeft ie daar aan gedaan precies? gewoon alles getuned en dergelijke? ik zit er ook aan te denken om hem helemaal na te laten kijken maar ik heb wel is geïnformeerd is wel echt prijzig.

Net toch maar een Rhodes gebruikt in een opdracht :)

Maar wat heeft ie daar aan gedaan precies? gewoon alles getuned en dergelijke? ik zit er ook aan te denken om hem helemaal na te laten kijken maar ik heb wel is geïnformeerd is wel echt prijzig.

Het is niet goedkoop idd.

Ik weet niet precies meer uit mijn hoofd wat hij allemaal gedaan heeft maar de volgende dingen weet ik nog wel:

Dode tines vervangen
Stemmen
Afstand tine-elemten afgesteld zodat alle toetsen even luid klinken
Hij heeft het speelcomfort verbeterd (speelt nu lichter). Dit kon hij op meerdere manieren voor elkaar krijgen: keyboard draaien als ik me niet vergis. Of iets met de hamers ...nah...ik weet het niet precies meer).
O, hij heeft ook alle viltjes bekeken en vervangen waar nodig.

Als met al een hoop werk dus.

Dat is die Rhodes dude uit Amsterdam toch? Die hoef ik echt nooit meer te spreken wat een figuur zeg. Hij zal best leuk aan pianos kunnen sleutelen maar sociaal ist een drama.

Misschien kun je hem schrijven. heb je je eigen penvriend

Back