Compressie, hoe te gebruiken?

xpressurself

Stamgast
Hey,

Ik gebruik nu sinds een half jaartje reason en heb al wat projectjes af. Nou vroeg ik me af hoe je compressie gebruikt, aangezien me dit toch een essentieel onderdeel lijkt voor een goedklinkende track. Heb al wel aardig wat keren ermee zitten klooien maar ik hoor geen merkbaar (verbeterd) verschil als ik het gebruik dus ik heb het idee dat ik iets over het hoofd zie.

Is hier iemand die mij dit enigszins uit kan leggen of wat voor tips dan ook heeft?

Alvast bedankt!

Compressie is niet essentieel voor een goede track.

Ik denk dat je het beste even een handleiding, de helpfiles of google kunt raadplegen want het kan anders een erg lang verhaal worden.

Succes!

Ik vind dit wel een mooi voorbeeldje van wat je onder andere met compressie kunt doen. Je hoeft het effect niet perse duidelijk te horen overigens.

Ik gebruik zelf vaak compressors om bijvoorbeeld de attack van een snare harder te maken.

Attachments

• the-glue_acoustic_drums-limit.png
    the-glue_acoustic_drums-limit.png
    10,1 KB · Bekeken: 183
Ik vind dit wel een mooi voorbeeldje van wat je onder andere met compressie kunt doen. Je hoeft het effect niet perse duidelijk te horen overigens.

Ik gebruik zelf vaak compressors om bijvoorbeeld de attack van een snare harder te maken.

Ziet er wel bruikbaar uit, maar ik word nog niet echt wijs uit de legenda.

Zou je eens willen uitleggen wat er op het plaatje gebeurt?

En dit is geen limiter btw.

Toch wel, hoe verklaar je anders dat de pieken zo effen zijn :).

Summary

* Accurate analog model of classic 80's British big console buss compressor
* Ultra-fast attack time of up to 0.01 mS
* Range knob to naturally control the maximum compression applied
* Peak Clip to optionally hard limit transients

Vraag me niet naar alle ins- en outs van compressie, ik ben ervan overtuigd dat ik nog niet de helft weet. Maar voor zover ik het begrijp kapt een limiter simpelweg alles boven een bepaald niveau weg en doet een compressor dit volgens een verhouding die je zelf kunt bepalen en is daarom subtieler te gebruiken.

Maar ik kan het ook helemaal mis hebben. :P

Vraag me niet naar alle ins- en outs van compressie, ik ben ervan overtuigd dat ik nog niet de helft weet. Maar voor zover ik het begrijp kapt een limiter simpelweg alles boven een bepaald niveau weg en doet een compressor dit volgens een verhouding die je zelf kunt bepalen en is daarom subtieler te gebruiken.

Maar ik kan het ook helemaal mis hebben. :P

Is waar wat je zegt hoor :).

Maar je beweert dat het geen limiter is, terwijl op 'The Glue' wel degelijk een peak clip functie zit die transients (pieken) wel 'hard limit', om de uitschieters van de compressie wat 'in te dammen'.

Dus het is wel degelijk als 'limiter' te gebruiken (of kan dat effect creƫren), wat je ook op het plaatje ziet.

Ik stel me alleen de vraag hoe je de threshold bepaalt van die functie (of misschien hangt dat samen met de threshold van de compressie).

Dat hangt inderdaad samen met de threshold van de compressie geloof ik. Ik heb nog maar een paar dagen terug de demo gedownload hoor, moet hem nog eens goed testen. Maar dit was voor het eerst dat ik van een softcompressor dacht, daar kun je wat mee...

Heb al wel aardig wat keren ermee zitten klooien maar ik hoor geen merkbaar (verbeterd) verschil als ik het gebruik dus ik heb het idee dat ik iets over het hoofd zie.
Ik zal ook mijn bijdrage eens doen, :).
Het is meestal niet een drastisch verschil, maar het kan wel.
Het behoort, wat ik noem, accenten aan het geheel te geven. Dat kan van delen kompleet in elkaar drukken, dunner maken, tot een frisser geheel ervan maken.
Is hier iemand die mij dit enigszins uit kan leggen of wat voor tips dan ook heeft?
Ik heb al eens hier op het forum in deze draad een lijst van begininstellingen gegeven.
Wat in die draad ook staat is hoe te beginnen met de instellingen van de compressor: Attack snel, Threshold laag, Release snel en Ratio hoog. Begin dan met de attack en release te veranderen, daarna de ratio, en als laatste de threshold. Je zult gedurende dit proces zeker verschil horen.
Zo niet, dan zou ik effe je oren laten spuiten, :). Of de compressor deugt niet.

Allen bedankt voor de reacties! Een hoop klinkt als arabisch maar ik ga zeker die links/tutorials effe goed doorlezen.

Ok,.. ff simpel,.. geen arabisch,.. dus alle arabieren,. :bekdicht:

Gooi helemaal bovenaan je project,.. helemaal boven in je rack onder je audio hardware device dus,..een mclass mastering suite,..
Zo gaat alle sound uit je rack door de mastering device,.
Er zijn verschillende presets,. door hierdoorheen te scrollen hoor je het verschil tussen de verschillende soorten compressietechnieken.
Zo kun je goed horen wat er voor verschillen mogelijk zijn.
Gooi je mastersuite open en bestudeer gewoon wat daar gebeurt.
Begin lekker aan de knoppen te draaien en kijk en luister naar de verschillende resultaten.

Hou er rekening mee dat:

Een compressor heeft een input,. een drempel vanaf waar er wordt gecompressed,.. en een output gain om je eindgeluid al dan niet harder of zachter te zetten.
Door de input open te schroeven kom je automatisch over de drempel,.. vanaf daar gaat je apparaat de pieken platstampen.
Een limiter is gewoon ook een soort compressor met een hoge drempel waarmee je alles platstampt boven de 0db of wat je dan ook wilt!

Als je bepaalde frequenties wilt afvlakken kun je dat met een multiband opstelling doen. Voor de verschillende banden een aparte compressor (of 1 multiband compressor)

Vaak kun je ook instellen:
De bandbreedte waartussen er gecompressed wordt,..
De attack,. de snelheid waarmee het effect inzet.
De release,.. de snelheid waarmee het effect wordt losgelaten.

Sidechaining is een techniek waarbij je bv de bassdrum gebruikt om
een ander geluid te compressen,.. bv de bas.
Je stuurt dan de audio van de kick in de sidechain trigger,. en je laat de basdoor de compressor lopen,..
Zo drukt de kick de bas weg. Dit om meer ruimte te maken voor de kick in het laag! Dan zitten ze elkaar niet zo in de weg!

Bla,.. gheheh hopelijk is t duidelijk,. en geen swahili ipv arabisch!

Ok,.. ff simpel,.. geen arabisch,.. dus alle arabieren,. :bekdicht:

Gooi helemaal bovenaan je project,.. helemaal boven in je rack onder je audio hardware device dus,..een mclass mastering suite,..
Zo gaat alle sound uit je rack door de mastering device,.
Er zijn verschillende presets,. door hierdoorheen te scrollen hoor je het verschil tussen de verschillende soorten compressietechnieken.
Zo kun je goed horen wat er voor verschillen mogelijk zijn.
Gooi je mastersuite open en bestudeer gewoon wat daar gebeurt.
Begin lekker aan de knoppen te draaien en kijk en luister naar de verschillende resultaten.

Hou er rekening mee dat:

Een compressor heeft een input,. een drempel vanaf waar er wordt gecompressed,.. en een output gain om je eindgeluid al dan niet harder of zachter te zetten.
Door de input open te schroeven kom je automatisch over de drempel,.. vanaf daar gaat je apparaat de pieken platstampen.
Een limiter is gewoon ook een soort compressor met een hoge drempel waarmee je alles platstampt boven de 0db of wat je dan ook wilt!

Als je bepaalde frequenties wilt afvlakken kun je dat met een multiband opstelling doen. Voor de verschillende banden een aparte compressor (of 1 multiband compressor)

Vaak kun je ook instellen:
De bandbreedte waartussen er gecompressed wordt,..
De attack,. de snelheid waarmee het effect inzet.
De release,.. de snelheid waarmee het effect wordt losgelaten.

Sidechaining is een techniek waarbij je bv de bassdrum gebruikt om
een ander geluid te compressen,.. bv de bas.
Je stuurt dan de audio van de kick in de sidechain trigger,. en je laat de basdoor de compressor lopen,..
Zo drukt de kick de bas weg. Dit om meer ruimte te maken voor de kick in het laag! Dan zitten ze elkaar niet zo in de weg!

Bla,.. gheheh hopelijk is t duidelijk,. en geen swahili ipv arabisch!

goeie uitleg :) moet ook maar eens wat compressors aanschaffen

Back