Welke computer moet je kopen?

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Fuse,

Ik zou toch vooral willen aandringen op het voortzetten van dit idee. Het is namelijk een goede houvast voor mensen die er wat minder verstand van hebben, zeker nu de computer steeds meer het absolute hart van de studio wordt.

Origineel geplaatst door Cornerman
Fuse,

Ik zou toch vooral willen aandringen op het voortzetten van dit idee. Het is namelijk een goede houvast voor mensen die er wat minder verstand van hebben, zeker nu de computer steeds meer het absolute hart van de studio wordt.

Precies. Misschien is het goed om de opzet wat te veranderen en wat meer mensen erbij te betrekken zodat er nog een beetje over gediscusieerd kan worden. En een paar verschillende systemenen maken. voor verschillende budgetten en AMD/Intel en snelheid/geluidsproductie, etc. Kan best leuk worden!

Op T.net hebben ze de "best buy guide" Misschien is zoiets ook goed voor hier? (maar dan gericht op audio natuurlijk)

Hallo, iedereen,

Als ik goed begrepen heb, wil men hier oorspronkelijk weten wat RAID in computertermen eigenlijk is. Ik heb zo op het eerste zicht nergens een uitleg gezien, daarom even deze verduidelijking.

Een PC werkt steeds met een harde schijf. Die bevat alle gegevens en software. Crashed de disk, dan ben je alles kwijt als je geen goede backup hebt. Heb je toch een backup, dan zit je nog steeds met het tijdverlies dat je de backup moet restoren.

In de professionele informatica zijn er een aantal technieken die crashes op zo kort mogelijke tijd proberen op te vangen. Deze technieken worden in zogenaamde RAID levels ingedeeld. De meest populaire zijn RAID level 1 en RAID level 5.

RAID Level 1 wordt ook wel mirroring genoemd. In principe heb je twee harde schijven naast elkaar zitten. Iedere bit die op de ene hard disk wordt weggeschreven, wordt ook op de andere weggeschreven. Zo heb je steeds twee identieke kopiëen. Valt één harddisk weg, dan reboot je je systeem en start je met de reserve hard disk op. Geen tijd verloren.

In kritischere toepassingen wordt meestal overgeschakeld naar RAID level 5. Hier gaat het om een harddiskset van 5 disken: 4 data disken en één zogenaamde pariteitsdisk. De gegevens worden weggeschreven op de datadisken, maar zodanig dat de bits over de vier disken verspreid staan. Nadat dit werd weggeschreven, wordt een pariteitsbit berekend en op de 5de schijf weggeschreven. Valt er nu één van de vier datadisken uit, dan kan aan de hand van de pariteitsbit toch berekend worden wat de bitwaarde van de gegevens op de defecte schijf was en is er geen data verloren. Valt de pariteitsdisk weg, dan is er ook geen probleem want dan heb je nog steeds je dataschijven. Er is wel een probleem als 2 disken tegelijkertijd wegvallen. Maar ook dan zijn er weer specifieke oplossingen.

Uiteraard: hoe hoger het RAID-level, hoe duurder. Daarom denk ik dat voor de meeste amateurmuzikanten de mirroringoptie of RAID level 1 voldoende is (of waarom gewoon geen backup?)

Wat doet SCSI hiermee te zien? RAID-oplossingen zijn binnen de PC-wereld hoofdzakelijk voor SCSI-systemen ontwikkeld (dit omwille van de specifieke eigenschappen van SCSI, zoals bv de opbouwbaarheid van SCSI-kettingen.)

Misschien wat moeilijk, maar hopelijk toch duidelijk.

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.

Vergelijkbare discussies

Back