Welke computer moet je kopen?

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
mee eens,

en de gemiddelde offerte is na 30 dagen niet meer geldig...
prijsdalingen zijn vrij sterk procentueel gezien per tijdseenheid..

Tsja, als die vent het zo goed weet dan vraag ik me af hoe groot deel het eigenbelang is. Lijkt me dat je naar je klanten moet luisteren en ze daarbij moet proberen helpen anders gaan ze aan de wandel. Ik laat me in ieder geval niet door een verkoper vertellen wat te kopen, dat beslis ik altijd nog zelf wel.

En als je eenmaal met PC bezig bent lijkt het wel of je aan de gang blijft. Dit in tegenstelling met synths en andere hardware. Die gaan veel langer 'mee'.

Over twee jaar zal de markt er weer heel anders uitzien en is maar de vraag of je dan nog de nieuwste software zonder een nieuw systeem aan te moeten schaffen kunt draaien. Want software veranderd nog veel sneller. Alleen moet je je daardoor niet gek laten maken want als je eenmaal iets goed hebt dan daar gewoon lekker mee (blijven) werken.
Maar als je jezelf laat verleiden dat er iets nieuws en beters is dan lijkt het soms wel weer dat de ellende weer opnieuw gaat beginnen.

Naast Halion heb je ook Native instruments Kontakt. Dat is een hele prettig softsampler en menig forumgebruiker heb ik er ook goede dingen over horen zeggen.

Maar ik vraag me eigenlijk af. Heb je ooit wel eens zo'n setup die je voor ogen gehad in het echie gezien/gehoord of zo? Want misschien krijg je dan zo een beter idee wat je kunt doen en wilt doen. Dit geldt eigenlijk altijd als je studio helemaal anders gaat veranderen. Ook als je een andere mixer aan wil schaffen ed.

Er is niks mooiers dan een winkel binnen stappen met een lijstje waarop staat wat je graag wilt hebben. Heerlijk dat lijstje op de toonbank leggen en zeggen, "DIT wil ik hebben." en denken, "En niet anders!" Fucking verkopers ook altijd! :( :)

linda

linda

ja klopt helemaal
Als je iets goeds hebt blijf er dan bij.

Dit heb ik met mijn cakewalk gebruik ik al meer als 10 jaar.

Maar Digioo1 is echt heel goed, kan ik niks van zeggen , maar heeft z'n beperkingen.
24 sporen is het op.

Plus als ik nu 20 miditracks heb, moet ik die eerst 1 voor 1 over zetten, dus opnemen naar audio.
In cubase SX staat het als je een interne geluidskaart of sampler hebt al in audio, dus scheelt me 20 maal 3 min opnemen.

En de plugins voor digi zijn beperkt en duur.
Plus de audiointerface is niet zo goed, en je kan er geen andere aan zetten.

Ik heb wel alles gezien en gehoord , en vind het een mooi systeem.
Waar ik denk ik wel meerdere jaren mee kan werken.

Zo te horen weet Linda erg goed welke programmatuur en audio hardware ze WIL gaan gebruiken.

Mijn tip: tjek de websites van de merken op een zgn HCL (hardware compatible list) en kijk welke processoren en chipsets ze wel en niet aardig vinden. Da's alles...

Dat gezeik over PC's hier gaat soms nergens over, hou je aan de HCL van de audiohardware fabrikant en er is geen vuiltje aan de lucht. Je kan eenvoudigweg niet dé standaard audio PC even samenstellen.

* Q werkt alweer een tijdje met een Pentium 3 Lexicon Core opzet speciaal voor audio en heeft beslist nog geen behoefte mee te doen aan een nieuwe hype ;) *

Tsja ik heb ook nog een PIII over en als het moet kan ik daar ook nog een track mee bouwen ook al is hij zo'n minstens 4 jaar oud. Maar als ik dat vergelijk met m'n XP systeem dan zit daar zooooveel verschil tussen dan kon ik eerst niet geloven.
Krijg je een beetje zo'n euforisch maandverband verhaaltje eigenlijk. ;)

En ach ja, d'r wordt wel erg veel geneuzeld over PC's en ik weet dat er ook mensen een hekel aan hebben. Maar die hoeven het niet te lezen. Er wordt minstens net zoveel geboomd over mixers en monitor boxen en dat heeft ook weinig met synths direct te maken.

Maar wat me opvalt is dat iedereen verstand denkt te hebben van PC's (tenminste die zich er in de discussie mengen). Maar of ze ook daadwerkelijk alles goed lezen is mij nog steeds een raadsel want sommige post slaan dus helemaal nergens op IMHO. En inderdaad de ideale PC bestaat ook niet, maar wie had dat ooit beweerd? Wat is goed genoeg en werkt voor jouw.

als ik de euro's moest hebben nu kocht ik gewoon heel simpel:

Intel processor
ASUS mobo met intel chipset (altijd intel chipset met Intel processor)
1 GB RAM
2 x Western Digital HD schijfjes
floppy drive
PLextor cdrw
cd/dvd rom speler
Matrox dualhead graphics
1 TFT 17 inch
RME PCI geluidskaart
MIDEX 8 steinberg

soft:
WIN 2000 of XP HOME / PRO
Alles van steiny; Cubase SX, Wavelab 4.0, WAves plugs

Alle hardware goed ingepakt met geluidsdempende gadgets.
OS getuned zoals omschreven staat voor dit systeem.

Das al.
;)

Alleen dat geld altijd hè....

Misschien wel leuk om even te melden.

Ik heb net een systeem aangeschaft en gevraagd om binnen een budget van 2.200,- zonder geluidskaart en software een pc samen te stellen die geweldig kan functioneren als audio pc en dus ook HD-recording.

Ik heb gekregen een P4 2.4Ghz, Asus P4T533 MOBO raid, 2 WD 40 G p.st(8mb cache) voor het raidsysteem bedoelt voor audio(streaming) alone, en 1 WD 60mb (2mb cache) voor windows en programma's (gepartitioneerd in twee stukken)
512MB PC 4200 snelRimm geheugen en een Ati 64 mb videokaart. Voor de rest de gebruikelijke extra zaken zoals cd-romdrive, cd-rewriter, toetsenbord, muis, etc.

Volgens de verkoper een supersnel systeem.

Wel, ben nu een maand verder en heb al aardig wat probleempjes gehad, o.a.: kraakjes in m'n linker uitgangssignaal op al m'n bussen (gebruik een mididelta 1010) en het lang nadenken van de pc over simpele handelingen nu ik wat verder in een project gevorderd ben en wat meer audiotracks en plugins heb open staan. Ik hoor de harde schijf dan dat kirrend geluid maken en moet even wachten totdat m'n pc weer reageert.
Ik heb m'n pc door iemand laten configureren die veel van audio pc's af weet maar die weet ook zo snel de oplossing niet.
(Ik werk voor de rest met XP. Cubase SX en een Powercore card.)

Het zou kunnen zijn dat de powercore en/of de mididelta in conflict liggen met elkaar of het raid moederbord, ik weet het niet. De processorkracht staat op 25% als ik de kraakjes hoor en m'n pc af en toe lang moet nadenken over simpele handelingen dus aan de processor ligt het niet.

Bottem line is; je kunt nog zo'n snelle pc hebben, het is ook van belang te weten of de hardware er omheen met elkaar kan werken en de juiste drivers hiervoor geinstalleerd zijn.

En...weet iemand voor mij misschien de oplossing voor mijn probleem(en).....Fuse?

gr. Tom

Zooo, daar ben ik ook weer, laat ik me ook maar eens ff bemoeien met dit interessante onderwerp: :D

- Kijk, als je hier dan komt, en je gaat je bemoeien met dit alles met je grote mond, weet dan wel "waar" je het over hebt,
en ga dus niet verhalen ophangen die je toevallig ergens anders hebt gehoord en vervolgens ff de toffe pik uithangen en met gevaarlijke technische termen smijten! Kijk alleen al eens naar vergelijkingen van mensen hier tussen pc's en wat er voor een argumenten gebruikt worden! Ik vind het zelfs een beetje triest, alsof we hier een wedstrijd "wie is hier de gene met het meeste aanzien en de slimste hersens" houden ofzo.

- Dat Jantje hier in dit onderwerp op een aanvallende en bedreigende toon tegen Sjaak zegt dat een goedkope oplossing voor een VST system link een moederbord met een onboard geluidskaart is, volgens mij is Jantje dan niet helemaal op de hoogte van hoe zo'n systeem nou precies in elkaar zit, want ten eerste heb ik nog nooit een moederbord gezien met SPDIF waarbij je ook een SPDIF-"ingang" hebt, en die zal je toch nodig hebben om simultaan I/O verkeer te realiseren, verder heb ik ook nog nooit zo'n onboard geluidskaart gezien die hoger komt dan 44.1 khz, om het maar niet over de latency te hebben, en uiteraard moet het een geluidskaart zijn die met het "ASIO" protocol overweg kan, dat zit er in dit geval dus ook niet in. En, duurkoop is lang niet altijd goedkoop! De duurste modellen van bepaalde produkten zijn lang niet altijd veel beter dan goedkopere modellen, het is vaak bijv. ook de naam. Zoals bijv. moederborden Jantje, neem 2 moederborden met dezelfde chipset, de een van Hatjiwawa is 100,- euro en de ander van Asus wel 220,-. De duurste van Asus heeft als xtra: een LAN aansluiting, onboard geluid, een PCI slot meer en meer inbegrepen software en de kleur v/d printplaat is mooi blauw (hoihoi joepieee). Nou, ga jij me nu vertellen dat de Asus beter gaat presteren dan de ander? K dacht t nie he, ze hebben allebei nog steeds dezelfde FSB, dezelfde processorsocket, dezelfde geheugen bandbreedte, dezelfde IDE controllers en de rest, en zo kan ik nog wel honderden voorbeelden geven waarbij zelfs een goedkopere totaal andere configuratie beter werkt dan de duurdere. Dit zijn maar voorbeelden die toevallig betrekking hebben op dit onderwerp, verder "no bad feelings" of wat dan ook voor wie dan ook (voordat ik iemand kwaad op mn dak krijg)

- Je kan gewoon niet zeggen dat AMD of Intel beter is, het is bijna allemaal slap gelul waar het over gaat hier, het is zoals iemand hier al eerder zei: Het gaat erom met wat voor een andere hardware je te maken hebt, en erg belangrijk: hoe je je systeem onderhoudt en hebt ingesteld! Ik heb vele AMD en Intel systemen gezien die allemaal perfect dienst doen als audio workstation!

En als laatste: Laten we hier nou niet van die ruzieende discussies gaan houden over wie het nou het beste weet, want al die mensen die vol verwachting en spanning dit onderwerp gaan lezen zijn gewoon spontaan de kluts kwijt!
Als je echt ergens iets vanaf weet, deel het dan! En als je dan onverhoopt toch fout bleek te zitten, wees dan sympathiek en sportief en geef toe dat je fout zat en/of probeer open te staan voor andermans verhaal en zet de boel weer recht, en ga dan alsjeblieeeeft niet alsnog proberen het laatste woord te hebben, das namelijk best wel irritant.

Verder respect en het beste voor iedereen hier, en dat we allemaal maar mooie muziek en geluidjes mogen maken, op wat voor een manier dan ook!!! :okdan:

Origineel geplaatst door Tom Thomas
Misschien wel leuk om even te melden.

Ik heb net een systeem aangeschaft en gevraagd om binnen een budget van 2.200,- zonder geluidskaart en software een pc samen te stellen die geweldig kan functioneren als audio pc en dus ook HD-recording.

Ik heb gekregen een P4 2.4Ghz, Asus P4T533 MOBO raid, 2 WD 40 G p.st(8mb cache) voor het raidsysteem bedoelt voor audio(streaming) alone, en 1 WD 60mb (2mb cache) voor windows en programma's (gepartitioneerd in twee stukken)
512MB PC 4200 snelRimm geheugen en een Ati 64 mb videokaart. Voor de rest de gebruikelijke extra zaken zoals cd-romdrive, cd-rewriter, toetsenbord, muis, etc.

Volgens de verkoper een supersnel systeem.

Wel, ben nu een maand verder en heb al aardig wat probleempjes gehad, o.a.: kraakjes in m'n linker uitgangssignaal op al m'n bussen (gebruik een mididelta 1010) en het lang nadenken van de pc over simpele handelingen nu ik wat verder in een project gevorderd ben en wat meer audiotracks en plugins heb open staan. Ik hoor de harde schijf dan dat kirrend geluid maken en moet even wachten totdat m'n pc weer reageert.
Ik heb m'n pc door iemand laten configureren die veel van audio pc's af weet maar die weet ook zo snel de oplossing niet.
(Ik werk voor de rest met XP. Cubase SX en een Powercore card.)

Het zou kunnen zijn dat de powercore en/of de mididelta in conflict liggen met elkaar of het raid moederbord, ik weet het niet. De processorkracht staat op 25% als ik de kraakjes hoor en m'n pc af en toe lang moet nadenken over simpele handelingen dus aan de processor ligt het niet.

Bottem line is; je kunt nog zo'n snelle pc hebben, het is ook van belang te weten of de hardware er omheen met elkaar kan werken en de juiste drivers hiervoor geinstalleerd zijn.

En...weet iemand voor mij misschien de oplossing voor mijn probleem(en).....Fuse?

gr. Tom

Kijk eens voor de grap naar hoe je IRQ's verdeeld zijn, 9 v/d 10 keer is dit de boosdoener. Als de powercore en de Delta 1010 allebei op dezelfde IRQ zitten, dan is het helaas niet anders maar dan zul je toch XP opnieuw moeten installeren "zonder" ACPI en ervoor zorgen dat ze allebei een ander nummertje krijgen.

mogen de berichtjes wat korter? :) dat leest prettiger.
mee eens dat we niet een wieweethetnouhetbesteofwiedenktdatiehethetbesteweet contest moeten houden...
computers zijn rare dingen, daarom moet je 1 ding kiezen wat je per sé wilt hebben en de rest daaraan aanpassen.

bijvoorbeeld:
wil je een digidesign kaart, koop dan onderdelen voor je computer die door digi zijn aanbevolen, etc, maar dat is al eens eerder genoemd.. ik ga weer verder :z zzzzzzzz..........

Origineel geplaatst door Laurens O
Kijk eens voor de grap naar hoe je IRQ's verdeeld zijn, 9 v/d 10 keer is dit de boosdoener. Als de powercore en de Delta 1010 allebei op dezelfde IRQ zitten, dan is het helaas niet anders maar dan zul je toch XP opnieuw moeten installeren "zonder" ACPI en ervoor zorgen dat ze allebei een ander nummertje krijgen.

Daar wil ik dit nog aan toevoegen:
http://service.steinberg.net/knowledge_pro.nsf/show/acpi_kills_audio_performance

XP hoef je niet perse opnieuw te installeren blijkbaar (zorg wel dat je een backup hebt voordat je gekke dingen gaat uithalen met je PC!), maar het is wel beter om dat te doen. Zelf ben ik op dit moment windows XP aan het installeren, met ACPI. Het lijkt allemaal perfect te gaan! Wat niet in dit artikel staat is dat je eventueel ook je PCI kaarten in een ander slot kan steken. Dit wil er nog wel eens voor zorgen dat windows de kaart een ander IRQ geeft. Ook zijn er in sommige biossen mogelijkheden om kaarten op een ander IRQ te zetten, al heb ik daar niet zo'n goede ervaringen mee. Helaas zijn dit soort dingen niet aan een leek uit te leggen, tenminste, niet met een paar regels. Ik heb toch tijd zat, dus ik wil graag mensen helpen! (vraag me alleen niet om van een mug een olifant te maken.....)

Vreemd dat in het jaar 2003 nog steeds die IRQ's een probleem kunnnen zijn......

Linda

Linda

Ik laat het dan ook lekker over aan degene die het me verkoopt.
Hij beweert een expert te zijn , en 250 PC met VST en SX per jaar te verkopen ?????????

Dus hij ziet maar wat hij erin doet, laat hij zich maar bewijzen.
Dan betaal ik maar duurder, maar laat het wel op papier zetten dat het moet werken.

Denk dat dit voor mij de beste oplossing is.
Niet goed OPLOSSEN.

En wat betreft de SPDIF, dat doe ik wel via een geluidskaart, zo kan ik toch wat plugins kwijt op mijn oude Pentium 111.

Ja en zo zie je maar weer , mijn fiets van de Aldi fietst net zo Lekker als de Gazelle van mijn moeder.

Bedankt allemaal Linda

Re: Linda

Re: Linda

Origineel geplaatst door linda
Dus hij ziet maar wat hij erin doet, laat hij zich maar bewijzen.
Dan betaal ik maar duurder, maar laat het wel op papier zetten dat het moet werken.

Ga dan naar een goede winkel en niet zo'n prutser.
En dat hij 250 machines verkocht heeft zegt niet zoveel hoor.

Maar goed, ik begrijp eigenlijk dat m'n allereerste post van deze thread niet goed was en ik zal het ook nooit meer in m'n hoofd halen om zulke onzin te posten. Hij spijt me zeer dat ik jullie daar mee lastig heb gevallen. Ik hoop dat jullie het me kunnen vergeven. Ik zal het zo weinig mogelijk over computers proberen te hebben voortaan.

En als iemand mijn hulp denkt nodig te hebben. Ik reken een tarief per uur. Daar krijg je wel een geschoold vakman voor met zeer veel ervaring. En of er iemand beter is op dit gebied of niet boeit me niet zo (ik wist wel dat ik een foute opmerkingen daarover ging maken) ik red mezelf uitstekend en daar ben ik zeer content mee.

Linda

Linda

Voor Fuse.

Ik heb er dan wel wat aan gehad, wat een ander ervan denkt moeten ze zelf weten, mij heb je er enorm mee geholpen.

Maar wat er nou allemaal precies aan detail ingaat weet ik niet, maar ik hou het bij die Atlon, omdat ik nu eigenlijk een beetje begrepen heb dat het ook veel aan de software ligt, en hoe dat met elkaar communiceerd.

Je eerste tread was voor mij al doorslaggevend toen je het over de Athlon had.

En die componenten zal ik ook zeker aangeven bij de winkelier.

Van de rest wat hier geschreven staat daar snap ik inderdaad niet zoveel meer van, dus dat gaat mijn petje toch allemaal te boven, als leek zijnde.

Bedankt voor alle info groetjes Linda

Origineel geplaatst door fuse
Maar goed, ik begrijp eigenlijk dat m'n allereerste post van deze thread niet goed was en ik zal het ook nooit meer in m'n hoofd halen om zulke onzin te posten. Hij spijt me zeer dat ik jullie daar mee lastig heb gevallen. Ik hoop dat jullie het me kunnen vergeven. Ik zal het zo weinig mogelijk over computers proberen te hebben voortaan.

Ik vind het wel goed dat je je op deze manier inzet! Er wordt hier op dit forum wel eens wat gezeken over computers. Maar bijna iedereen heeft er eentje nodig. Zeker in het huidige tijdperk van de softsynts. Eigenlijk zou ik het wel goed vinden als er een apart forum (binnen het syntforum) komt. We kunnen de mensen wel naar T.net sturen, maar ik vraag me af of ze daar mee geholpen zijn. T.net is wel erg technisch. En van audio hebben ze niet veel verstand. En daar komt ook nog eens bij dat het daar wel erg druk is.

Laatst gewijzigd:
Zooo, daar ben ik ook weer, laat ik me ook maar eens ff bemoeien met dit interessante onderwerp: :D

...want ten eerste heb ik nog nooit een moederbord gezien met SPDIF waarbij je ook een SPDIF-"ingang" hebt, en die zal je toch nodig hebben om simultaan I/O verkeer te realiseren, verder heb ik ook nog nooit zo'n onboard geluidskaart gezien die hoger komt dan 44.1 khz,...

Dan bent u helaas niet goed geinformeerd. Want sommige Asus borden hebben wel Spdif I/O en ondersteunen 96 khz.

- Je kan gewoon niet zeggen dat AMD of Intel beter is, het is bijna allemaal slap gelul waar het over gaat hier, het is zoals iemand hier al eerder zei: Het gaat erom met wat voor een andere hardware je te maken hebt, en erg belangrijk: hoe je je systeem onderhoudt en hebt ingesteld! Ik heb vele AMD en Intel systemen gezien die allemaal perfect dienst doen als audio workstation![/B]

Laat ik me dan verder van de discussie onthouden. Ik ben naast Apple addept ook nog een blije P4 gebruiker en supporter van rambus technologie met Hyper Threading. :-) De HST onder de PC's...lol

Origineel geplaatst door sKeLeTvM
Dan bent u helaas niet goed geinformeerd. Want sommige Asus borden hebben wel Spdif I/O en ondersteunen 96 khz.

En je hebt ze met buizen versterkers erop :)

Origineel geplaatst door Mostatic
En je hebt ze met buizen versterkers erop :)

idd zelfs digitale buizenamps !!! & plasma-keramische AD convertors

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.

Vergelijkbare discussies

Back