ASR-10 vs. ASR-X

barn

Detroit nerd
Ik ben erg benieuwd naar de vergelijking tussen deze twee op sample-gebied.

En dan vooral ook weer met betrekking tot de effecten, waar de ASR-10 de naam heeft met de DP/2 FX.
De ASR-X maakt gebruik van de ESP-2 chips...

Heeft iemand meer toelichting hierbij?

en of ervaring qua geluid tussen deze 2 of afzonderlijk?

bedankt

Die kleine ken je makkelekker meejneme.. en die grote niet...

Over die effecten enzo kan ik je niet veel vertellen..

Ik heb al jaren een ASR-10 (toetsenversie) en ik heb ooit eens met de ASR-X gespeeld toen deze net uit was. Het fijne weet ik dus niet van de ASR-X. Ik liep toen met het idee dat, wanneer de ASR-X beter was en meer mogelijkheden bood, ik mijn ASR-10 wel wou ruilen voor een ASR-X. Dit heb ik dus niet gedaan.

Ik vond de ASR-X lastiger te editen, lastiger te bespelen (met die pads) en hij bood voor mij absoluut geen meerwaarde. De FX-processor heb ik niet kunnen beoordelen, maar ik weet wel dat die van de ASR-10 fantastisch klinkt.

Inmiddels staat m'n ASR-10 te koop omdat ik een EMU e6400 ultra heb gekocht. Ik heb er lang over na moeten denken maar uiteindelijk toch maar besloten 'm te verkopen. De hoofdreden voor de switch naar de e6400 is het aantal outputs (16 om 8 ). Ik vind de ASR-10 nog steeds een fantastische sampler met een mooie warme sound, maar ik ben bang dat ie uiteindelijk toch alleen maar stof staat te vreten als ik 'm hou, omdat ik tock sneller naar de e6400 zal grijpen.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

Groetjes...

De ASR-x heeft een klein display en de effects zijn minder dan
bij de asr-10, al is de Asr-10 ouder dan de ASR-x.
Ik heb zelf de TS-10 ook met een dp/2 als effect ( 1/2 dp/4 )
en de Dp/4 effects.
Zonder Scsi zijn beide niet interessant genoeg , dus als je
er 1 gaat kopen let wel dat er scsi opzit en de max aan geheugen
van 16 MB.

De prijs van de asr-10 gaat de laatste tijd omhoog omdat
meestal in de advertentie staat dat een bekende DJ ook deze
heeft gebruikt voor een paar hits van hem.:Z

maar goed ik zal er niet meer dan 600 Euro voor geven. :geslaagd:

Je vraag is natuurlijk ontstaan na mijn post in te koop aangeboden:

https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?s=&threadid=12483

Origineel geplaatst door maxdox
Ik had dit toch wat anders moeten formuleren. Want helamaal excact zijn ze geloof ik niet. Zelf had ooit gelezen dat er zoiets als een dp/2 effecten-unit inzat. (zie o.a. harmony-central.com)

De twee dsp's van de ASR-X zijn volgens mij van een nieuwer type dan die in de dp/2 gebruikt worden. Wél weet ik zeker dat dezelfde algoritmes gebruikt worden. Dus de "software" die op de dsp-chips loopt, zal niet echt verschillen. In de asr-x zitten 2 dsp's, en 2 effect bussen waar eentje alleen maar reverb algoritmes heeft. De andere heeft het volledig aantal algoritmes aan boord, die weer uit een "losse" effect keten bestaan (max 3, bijv eq-reverb-flanger). Je kan dus 2 uitgebreide reverbs parallel gebruiken. Dit lijkt heel erg op de dp/2, maar dan zelfs krachtiger (helaas niet zo als de dp/4 die toch écht meer kan). En de ad/da is 18bits/44khz, dus betere kwaliteit als de dp/2.
De kwaliteit van de effecten in de asrx worden erg hoog aangeschreven in de reviews.

Ik weet niet veel van de ASR10, maar ik zag dat je de effecten softwarematig kan inladen. Lijkt er dus op dat de asr10 geen dedicated dsp's voor zijn effecten heeft, en hoogstwaarschijnelijk dus ook een andere kwaliteit als de dp/2 en asrX.

Dat effecten gebeuren blijkt vaag, en ik geloof graag dat de effecten op de ASR10 erg goed zijn. Ik heb de asr10 nooit gehoord, maar dat de effecten beter zijn, lijkt me ook wat erg voorbarig. Hoe bedoel je dat precies? De asr10 voorborduurt op de eps samplers, en heeft dus ook geen dsp's (waren erg duur in 1993!!) De dp/4 is ook pas rond dezelfde tijd als de asr10 uitgebracht. Lijkt me stug dat ze toen goedkoop die dp/4 technologie wilden/konden implementeren.

:geslaagd:

Origineel geplaatst door Digimod
De ASR-x heeft een klein display ....
:geslaagd:

De asr-x heeft inderdaad wél een klein display en daardoor moeilijk te editten... De chickensys's software of een andere editor (unisyn) is natuurlijk dan welkom (of een logic/cubase profile gebruiken). Een bekend manco is de digitale draaiknop, deze hapert soms door de menuutjes, dat is vrij irritant, maar nog niet zo irri dat het onwerkbaar wordt.
Hij heeft een moderne midi implementatie, dus het is wel weer makkelijk knoppen van je rmx1 of externe realtime knoppen te binden.
De sequencer is erg basic, en ik daarom heb ik hem nooit gebruikt. Die blijkt ook een slechte timing te hebben.... (externe aansturing heeft hier geen last van!).
De modulatie van de wave gaat veel verder als de asr10 en de pads en resample mogelijkheid zijn voor mij juist een voordeel!

Om eerlijk te zijn was deze vraag er eerder en sloot dus perfect aan op jouw thread...:)

Maar zoals ik verder veel lees, zijn de effecten ook op de ASR-X het pronkstuk... ware het niet dat die ook nog instabiel blijkt te zijn.

En volgens mij had ik gelezen ergens dat pas na de ASR-10(r) ze zijn begonnen om de dp effecten stand alone te maken...

Het enige waar ik bij de ASR-X bang voor ben, is dat ie ten opzichte van de 10 te clean klinkt... want de ASR-10 schijnt echt 'karakter' te hebben...

we blijven op zoek naar meer info, maar vooral meningen :engel:

Origineel geplaatst door maxdox
De asr10 voorborduurt op de eps samplers, en heeft dus ook geen dsp's (waren erg duur in 1993!!)

De ASR-10 heeft net als vele samplers en synths van deze tijd custom voice- en FX-chips. Dit zijn in eigenlijk gewoon door Ensoniq zelf ontworpen DSP-chips. Een DSP-chip is niets magisch hoor, het is gewoon een chip met een bepaalde architectuur waardoor het be- en verwerken van signalen (audio, video of welk ander signaal ook) sneller gaat dan met een 'gewone' microprocessor, welke op zijn beurt weer beter is in het handlen van bijvoorbeeld een Operating Systeem. Een ASR-10 heeft dus wel degelijk DSP chips (en nieuwere dan de EPS-serie)

De dp/4 is ook pas rond dezelfde tijd als de asr10 uitgebracht. Lijkt me stug dat ze toen goedkoop die dp/4 technologie wilden/konden implementeren.

Je weet dat de nieuwprijs van een 'kale' ASR-10 destijds fl.5499,- was en met alle uitbreidingen > fl10.000,-. Dus 'goedkoop' implementeren van de DP/4 technologie was niet nodig. Er zitten dezelfde (ook weer custom) FX-chips in als de DP/4 (de zogenaamde ESP chips), dezelfde als ook in de ASR-X zitten. Misschien dat ze in de ASR-X iets sneller lopen waardoor er meer effecten tegelijkertijd mogelijk zijn.

wow, het blijft moeilijk...

of gaan voor het ogenschijnlijke rauwe karakter van de ASR-10? Mede door de ADDA converters?

of voor de wellicht betere specs van de ASR-x (pro)? wellicht te clean karakter?

Beide laten wat te wensen over aan stabiliteit, heb ik vernomen van reviews op het net...

Had ik al gezegd dat ik het moeilijk vind? ;)

Origineel geplaatst door Leudes
De ASR-10 heeft net als vele samplers en synths van deze tijd custom voice- en FX-chips. Dit zijn in eigenlijk gewoon door Ensoniq zelf ontworpen DSP-chips. Een DSP-chip is niets magisch hoor, het is gewoon een chip met een bepaalde architectuur waardoor het be- en verwerken van signalen (audio, video of welk ander signaal ook) sneller gaat dan met een 'gewone' microprocessor, welke op zijn beurt weer beter is in het handlen van bijvoorbeeld een Operating Systeem. Een ASR-10 heeft dus wel degelijk DSP chips (en nieuwere dan de EPS-serie)

Je weet dat de nieuwprijs van een 'kale' ASR-10 destijds fl.5499,- was en met alle uitbreidingen > fl10.000,-. Dus 'goedkoop' implementeren van de DP/4 technologie was niet nodig. Er zitten dezelfde (ook weer custom) FX-chips in als de DP/4 (de zogenaamde ESP chips), dezelfde als ook in de ASR-X zitten. Misschien dat ze in de ASR-X iets sneller lopen waardoor er meer effecten tegelijkertijd mogelijk zijn.

Nu wil ik ook weten hoe het zit :D
Ik ben daarom wat gaan zoeken op internet, en heb onderstaande gevonden:

Je verhaal klopt voor een groot gedeelte overigens...

http://www.synthony.com/vintage/asr10.html

én

http://www.synthony.com/vintage/ASRx.html

Staat duidelijk dat ook de asr10 gebaseerd is op de dsp's en algoritmes die de dp/4 gebruikt! Erg luxe voor zijn tijd!
In de handleiding van asr10 staan ook allemaal ongeveer dezelfde effecten als de dp/4, maar dan toch duidelijk minder krachtig. De asr10 kan max een effecten keten van 2 aan, terwijl de dp/4 en dp/2 ook ketens van 3 achterelkaar geschakelde effecten heeft. (de dp/2 kan 2 tegelijk van die ketens parallel draaien, de dp/4 4 tegelijk!).
Verder verliest de asr10 de helft van zijn polyfonie wanneer de effecten op "hoge" kwaliteit gezet worden (44.1 ipv 32khz).

De asr-x heeft vrijwel een identiek lijstje effecten als de dp/2. De namen komen 100% overeen, en zijn denk ik hetzelfde. Wel kan de asr-x maar 1 keten (van 3 seriele effecten, bijv compr-eq-dist) draaien. Parallel hieraan kan de asr-x over een andere bus alle reverbs draaien.

Conclusie: Beiden zijn op de dp/4 gebaseerd, en dus zullen ze allemaal ongeveer zo klinken.
De asr-x komt veel dichter in de buurt van de dp/2 of dp/4 qua krachtigheid en algoritmes, maar heeft daarbij meer dynamiek door de 20bits dac en dus zal het allemaal minder "jaren-80" klinken.
De asr10 heeft ook een esp dsp chip, maar deze gebruikt 16bits/32khz. Helaas lang niet zo krachtig qua algoritmes als de dp/4, maar wel net zo "lofi".

De asr10 klinkt anders, maar dat de effecten dus beter zijn lijkt me erg stug. Verder blijven de asr10 en asrX broertjes, waarvan ik niet wil zeggen dat de asr10 perse onderdoet.
De filters en de warmte heeft de asr-x van de asr10 overgenomen. De asr-x heeft ook drum-pads, welke echt gaaf zijn! Verder zijn beide samplers bijzonder in hun sound. Vooral de filters en modulatie mogelijkheden van de asr-x zijn beter, zelfde sound, maar meer mogelijkheden.

Deze post bevestigt ook dat de asr-x wel heeel erg veel op de dp/2 serie lijkt (deze newsgroup bevat trouwens nog meer info!):
http://groups.yahoo.com/group/asrx/message/15976
ASR-X wordt ook wel vergeleken met de dp/4 of dp/2 maar ook met de dp/pro, das de dp/4 maar dan met 24bit dsp's en een 20bit ad/da. (dp/4 heeft maar 16bits/32khz, klinkt daarom toch anders, eigelijk slechter, meer jaren 80, wat voor bepaalde muziek niet persee slecht hoeft te zijn natuurlijk!)

overview van ensoniq producten:
http://www.sweetwater.com/publications/sweetnotes/sn-earlysummer97/page-01.html

handleidingen van de asr-x, asr10 en dp/2-4
http://www.emu.com/products/archives/archives.html

Origineel geplaatst door barn
wow, het blijft moeilijk...

Beide laten wat te wensen over aan stabiliteit, heb ik vernomen van reviews op het net...

Had ik al gezegd dat ik het moeilijk vind? ;)

De asr-x's zijn absoluut niet onstabiel! Dat komt omdat de os versies hiervóór duidelijk wel problemen hadden! De scsi problemen zijn allemaal opgelost in de nieuwste os release!

De asr-x pro is de rode broer van de zwarte asr-x. De zwarte asr-x met het laatste os verschilt maar heel weinig. De rode asr-x pro is nieuwer. Kan 32mb meer ram alloceren en heeft hele kleine features zoals de stomp-drum computer aan boord (klinkt cool, maar dat gratis progje loop 100x sneller op je pc...) Verder heeft de asr-x pro een flashrom ipv een harde rom zoals de asr-x.

blijft lastig...

het zou te simpel zijn om ASR-10 effect te krijgen om met minder bit/KHz te werken...

en effecten zijn sowieso met meer bits...same as DAC's...

en qua effecten algoritmes:
ASR-10 - New custom algorithms can be composed and loaded
ASR-X - Effects fixed within ASR-X hardware

plus het feit dat je bij beide kan resamplen, maakt het verschil niet groter tussen beide denk ik...

misschien pepsi-testje ofzo? :engel:

Wel oppassen met de outputs, want ik geloof dat output-expanders voor zowel de ASR-10 en ASR-X niet meer te krijgen zijn, dus als je er eentje koopt zorg dan dat 'ie al uitgebreid is op dat gebied.

Zelf zit ik er over te denken om ook een ASR-10 of X te nemen ipv me ESI-4000, vooral vanwege de resample functie

OK,

Nog even een vraagje...
Is het geheugen van de ASR-10 nog te koop?

Weet iemand hier meer vanaf?

thnx

In de Manual staat dit:

If you want to expand the memory, the ASR-10 can address up to 16 MegaBytes/8 MegaWords,
using industry standard 1m x 8 or 4m x 8 non-parity SIMMs.

Ik heb hier echt geen verstand van... maar kan ik hier nog 'makkelijk' aan komen?

simms

simms

je kan er nog wel aankomen, maar wordt nog weinig gebruikt,eigenlijk alleen in samplers, het komt alleen nog al nauw, de ene werkt en de andere niet. Ik heb hier bv. nog wel 2 8 mb simms liggen uit een Yamaha a3000, die kun je wel krijgen voor weinig maar kweet niet of ze het doen.
keb er trouwens 2 verschillende setjes van wellicht past er een setje.

Ik heb sinds gister een ASR-10 in bezit... en ben er nu al erg blij mee...

Nu zit ik te denken hoe ik het met opslag van samples e.d. ga doen.

Er zit een SCSI aansluiting op, maar nu zit ik te denken... een Harddisk en/of een ZIP...

Mij lijkt een ZIP het handigst omdat mocht de ZIPdrive stuk gaan je iig je samples nog hebt.

Nou weet ik niet of je zomaar elke ZIP-drive met SCSI eraan kan hangen?

En zijn er nog bepaalde merken, ik kan weinig vinden...

De Iomega 250 ZIP met SCSI wordt in Amerika (iomega.com) wel verkocht.
Maar in Europa (iomega.com/europe) blijkbaar niet.

Zijn er alternatieven...tips/advies?

Back