Controller op geluidskaart, ja/nee ?

NRJay

Stamgast
Paar simpele ja/nee vraagjes:

- Als ik een externe firewire geluidskaart aansluit, wordt de inspeel-latency op mijn midicontroller usb keyboard dan lager ?
- Moet dit keyboard dan rechtstreeks worden aangesloten op de geluidskaart, of maakt dit niet uit ?
(lijkt me sterk, want heb nog geen geluidskaart gezien met usb-ingang...)
- Is firewire bewezen beter dan usb2 ?

(Gaat allemaal over een M-Audio Oxygen 61 V3, met Ableton Live 8 op Dell Inspiron laptop)
(PS, ja ik heb gezocht, maar nooit wordt mijn vraag letterlijk beantwoord, en sommige mensen hun uitleg is niet altijd helder, dus ga dan maar eens afleiden wat het juiste antwoord is)

1. Ja en Nee. Nee; de inspeel latency blijft exact hetzelfde want firewire en usb staan los van elkaar. Ja; hoe lager de latency van je geluidskaart hoe sneller je iets hoort als je op een toets drukt op je keyboard.
2. Nee. Ik heb nog nooit een geluidskaart gezien met usb ingang. Usb gaat gewoon naar je pc.
3. Weet ik niet. Ik dacht het wel maar kan het niet onderbouwen.

Maar wat wil je? Op je laptop met Live muziek kunnen maken met de Oxygen? Dan mis je inderdaad nog een fatsoenlijke geluidskaart (die zit niet in de Oxygen als ik Google moet geloven).

Die inspeel-latency, kan die beïnvloed worden door iets?
Of verbeterd worden?

Geluidskaart is al onderweg.

Paar simpele ja/nee vraagjes:

- Als ik een externe firewire geluidskaart aansluit, wordt de inspeel-latency op mijn midicontroller usb keyboard dan lager ?
- Moet dit keyboard dan rechtstreeks worden aangesloten op de geluidskaart, of maakt dit niet uit ?
(lijkt me sterk, want heb nog geen geluidskaart gezien met usb-ingang...)
- Is firewire bewezen beter dan usb2 ?

- 99% van de "inspeel-latency" zijn de buffer-instellingen van je geluidskaart(-driver), niet de manier waarop je hem hebt aangesloten.
- Hoe je het usb-keyboard aansluit maakt dus niet uit, maar een usb keyboard kan alleen maar in een usb-poort dus veel keus heb je niet.
- Firewire is niet per se beter dan usb2. Je moet bij usb2 wel meer opletten dat er bv. geen andere apparaten op de bus zitten en zo zijn er nog wat dingen, maar bij gewoon gebruik is er eigenlijk niet echt verschil. Wel zie je firewire alweer steeds minder en usb zit nog steeds op vrijwel iedere PC; usb is dus een toekomstvastere keuze en in die zin is usb dan weer beter.

Back