De ineens-doofstom-geworden marktplaats mentaliteit

dob

Helemaal in m'n (k)nopjes
Moet dit toch even kwijt ofzo, vraag me af wat jullie ervaringen zijn.

Steeds vaker ben ik ver in een koop- of verkoopdeal, als ineens de andere partij niet meer thuis geeft en nergens nog op reageert.
Laatst zat ik te wachten op een betaling uit het buitenland die maar niet kwam, terwijl ik andere zeer geinteresseerde kopers, die zelfs meer boden, moest teleurstellen.
Eerst ben ik nog gewoon zo van "en, heb je het geld al overgemaakt?" (dan maak ik me nog zorgen of het afgesproken bedrag b.v. niet op het verkeerde bankrekening gestort is), later ga ik over op "joehoe, ben je daar nog?" achtige mailtjes, tot op het laatst maar een ultimatum moet komen, waarna ik op zoek ga naar een andere koper. Zo moet het dan maar.

Ook als koper komt het soms voor dat ik verregaand in een deal ben, en ineens niks meer hoor. Dan ben ik onder water overboden, denk ik dan maar.

Wat zijn dit voor asociale praktijken? Dat men niet eens het fatsoen heeft even te mailen, desnoods "je kan de boom in met je apparaat"? Ik bedoel niks menselijks is mij vreemd; geld-nood, onverwachte familietoestanden, noem maar op. Maar gewoon niks meer laten horen, dat vind ik absurd.
Het heeft denk ik te maken met de onpersoonlijkheid van zo'n internetforum, iets anders kan ik er niet van maken.

Wat zijn jullie ervaringen; herkenbaar? Wat denken jullie dat hier aan de hand is? Mss. is hierover al een topic hoor, dan wordt ik graag doorgestuurd :)

ik moet zeggen dat dit wel redelijk vaak voorkomt, maar ook de andere kant van de medaille komt gelukkig nog voor. Zoals mensen die iets te koop zetten voor een bepaalde vraagprijs en als je dan de eerste bent, het ook eerlijk aan jou verkopen, ook al wordt er lustig meer geboden; "Je was de 1e en je geeft mijn vraagprijs".

Helemaal niet meer reageren is niet echt netjes nee en kan behoorlijk irritant zijn. LAten we het maar over veranderende normen en waarden hebben....

Ik ben er van te voren op ingesteld. Hoor ik langer dan 1 dag niets van een koper waarmee ik een deal heb gesloten, dan weet ik 99% zeker dat het fout zit.

Ik ben vrijdag extra een paar uur eerder naar huis gegaan van het werk omdat er iemand mijn V-synth zou komen ophalen. Hij zou er zijn om vijf uur. Om een lang verhaal kort te maken, ik heb hem minstens 10 keer gebeld en hem maar twee keer aan de lijn te krijgen om te horen dat hij er binnen een half uur zou zijn. Om acht uur was hij er nog steeds niet waarna hij een smsje van me kreeg dat hij tenminste het fatsoen kon hebben om zn telefoon op te nemen als hij toch niet zou komen....

Gelukkig zijn er ook mensen die gewoon wel komen en je de vraagprijs zonder moeite betalen :)

ik vind het nog netjes dat je zo vaak vraag. ik doe meestal na 1 of dagen nog een mailtje hoor ik dan niks dan ben je wat mij betreft te laat.
Als iemand echt graag iets wil dan gaat ie er wel achteraan. zo is het iig wel bij mij. ben altijd bang dat het dan misschien weg is.

Ik heb toch hoofdzakelijk positieve ervaringen met kopen op marktplaats en internet in t algemeen.
Je moet wel selectief zijn en goed op de communicatie blijven hameren!
Zo deal ik alleen per telefoon,.. wil iemand zn nr niet geven dan is de deal bij voorbaat al
over!

Ik heb alleen maar zeer positieve ervaringen met marktplaats(en).

De leukste was de verkoop van een oude 16 mm projector uit een museumcollectie die werd opgedoekt (Dat gebeurt ook wel eens...) Ik wist wel wat het was en ook de waarde, maar omdat het een dump betrof ging het ook over dump prijzen, namelijk (nog guldens) fl 25.- dus onkosten. Ik kreeg een verzamelaar op de stoep die ook wel wist wat het was, namelijk de eerste projector die fabrieksmatig was gebouwd om optisch geluid te kunnen weergeven, best wel bijzonder en vooral voor die prijs.
Er ontstond een leuk keukentafel gesprek met glaasjes wijn en hapjes en in de kleine uurtjes vertrok de koper met de aanwinst, nadat we wat afgesproken hadden.
De goede man is eigenaar van één van de grootste lichtshows in Europa met lazers en de hele rataplan. Een week later in Brussel op kosten van zijn zaak een optreden mogen meemaken, van opbouw en afstellen tot en met het weer afbreken en wegrijden. Een grandioze ervaring.

Wout

ik heb één keer een spelletje van marktplaats gekocht die nooit is aangekomen. nou was het 15 euro, maar da's knap lullig. Bij wie de fout lag weet ik niet. De verkoper of TNT.

Bij mails krijg je soms geen reactie meer terug. Maar meestal werkt het wel. Ik vind mensen die onrealistisch bieden vervelender. Zet je een nieuwe laptop op marktplaats en dan krijg je biedingen van 200 euro. Ik had een keer vergeten mijn telefoonnummer bij die specifieke advertentie weg te halen, en dan wordt je dus gebeld uit amsterdam-oost "iek kom hem nu halle vor 200 eujro"
:Z

Wanneer ik iets verkoop houd ik alle belangstellenden op de hoogte van de stand van zaken. Ik deel ze mee met wie ik als eerste tot overeenstemming ben gekomen enz. Mijn ervaring leert dat dit gewaardeerd wordt.

Moet overigens zelf ook wel eens oppassen dat ik niet vergeet te reageren op een mailtje van een verkoper. Komen veel mailtjes binnen per dag en daar wil er wel eens eentje doorheen schieten. Excuses daarvoor aan te bieden lijkt mij niet meer dan normaal.

Mocht ik iets over willen nemen en heb ik nog meer op het oog, dan deel ik dat de verkopende partij mee. Transparantie voorkomt veel irritatie.

Niet reageren is gewoon vervelend dan weet je niet waar je aan toe bent......."heb je ém nog??.....ja ik heb ém nog.....wanneer kan ik ém ophalen??......wil je een afspraak maken... dan wordt ineens stil...............beetje moe word ervan.

grt Gert-Jan

heb meegemaakt dat forumlid iets wilde kopen, ik het vasthouden, andere kopers afzeggen.
zou hem zelfs afhalen van de trein , sta op het station ...
en hij was nog te lapzwanserig om even op te bellen dat ie niet meer kwam
nou eikel, die staat sindsdien dus voorgoed en terecht op de negeerlijst.
na nog wat ervaringen is het nu:
wie het eerst komt met de centen , neemt hem mee. doe maar eens wat moeite.
erg jammer voor de echt goed willende. maar de laatste jaren helaas teveel eikeltjes tegengekomen , ook alhier.

Ik voel me een beetje in een hoekje gezet met dat verhaal over het buitenland :P

Elders op het forum al eens melding gemaakt van een wel heel slechte ervaring met iemand vlak bij Venray, niet naast de deur vanuit Amsterdam.

Wij waren tot overeenstemming gekomen dat ik de helft zou aanbetalen en hij nadien onder rembours een Akai EWI 4000s zou opsturen. Nooit iets gezien. Ik contact met hem opnemen, komt hij met een verhaal over een overleden familielid. Coulantie is zelfs mij niet vreemd, maar na een week verzocht ik hem het alsnog op te sturen. Wacht er nu nog op.

Goed dat ik iig niet de enige ben :)
Wat mij vooral opvalt is dat het gewoon steeds meer voorkomt. Gelukkig zijn mijn ervaringen ook nog overwegend positief, maar het gebeurt gewoon steeds vaker dat het op boute wijze fout loopt. Inmiddels calculeer ik het inderdaad ook maar gewoon in. Zolang ik niet ben langsgeweest kan het subject gewoonweg zomaar verkocht zijn aan iemand anders en hoor ik ineens niks meer van de verkoper/zolang het geld niet binnen is is het nog geen echte deal.

Ik zeg ook wel 's heel af en toe iets op het laatst af, dat ik me bedenk, maar dan zal ik dat altijd netjes laten weten.

Ik had laatst ook rare fratsen. Zeg ik ja tegen een deal... ik maak altijd eerst het geld over en vraag geef je bank nr maar...En dan na een weekend....ja ik ben ook wel eens niet achter de PC...gaat het niet meer door...is al aan een ander verkocht... hoezo mentaliteit ???? Afspraak is toch afspraak en idd er kan altijd wat gebeuren...tuurlijk zeg het dan gewoon....

Ik geef zelf het goede voorbeeld.

De eerste persoon die de vraagprijs biedt is de eerste waarmee ik onderhandel. De rest krijgt gewoon netjes een mailtje. Daarnaast is overmaken versturen voor de koper en geen eindeloze lulverhalen. Toegegeven, ik ben ook niet altijd in staat het postkantoor op te zoeken ivm drukke baan, maar binnen een week is dat ding netjes verpakt weg.

Mensen die stilvallen geef ik een week de ruimte om te reageren. Niet reageren is pech gehad.

Ik vind mensen die onrealistisch bieden vervelender. Zet je een nieuwe laptop op marktplaats en dan krijg je biedingen van 200 euro. Ik had een keer vergeten mijn telefoonnummer bij die specifieke advertentie weg te halen, en dan wordt je dus gebeld uit amsterdam-oost "iek kom hem nu halle vor 200 eujro"
:Z

En dan nog oprecht verontwaardigd als het feest niet doorgaat. Ik heb zelfs een keer een koper gehad die eerst wilde kijken en vervolgens zijn bod 200 euro omlaag gooide ( ding zat nieuw in de verpakking) en agressief werd. Hij zou hem krijgen voor 200 euro minder.

Laatste keer dat ik iemand zn neus verbouwd heb, oprotten. Niet in mijn huis bij mijn vriendin flikken die onzin.

Overigens lang geleden en tegenwoordig leuke mensen over de vloer, maar ja die heb je ertussen. Daartegenover ook eens een avond met iemand over muziek geouwehoerd. Hij loopt weg en vergeet zo zijn synth mee te nemen. Toen heb ik em ff gebracht.

tegenwoordig leuke mensen over de vloer, maar ja die heb je ertussen. Daartegenover ook eens een avond met iemand over muziek geouwehoerd. Hij loopt weg en vergeet zo zijn synth mee te nemen. Toen heb ik em ff gebracht.

Is mijn ervaring ook. Uitgezonderd die ene negatieve ervaring heb ik louter positieve ervaringen. Kan bijna ook niet anders, denk ik. want het gros van de verkopers doet iets niet weg omdat het niet goed is of zo, maar omdat ze er op uitgekeken zijn.

Had zelf in eerste instantie ook zoiets van 'alles mag nu wel weg, want goedemorgen wat is die Korg Z1 een heerlijk ding.' Maar goed dat ik relativerende familie heb, die mij dan aanraden die anderen nog maar even te laten voor wat ze zijn. 'Weg is weg,' en zo snel heb ik die niet terug.

Ik heb toch hoofdzakelijk positieve ervaringen met kopen op marktplaats en internet in t algemeen.
Je moet wel selectief zijn en goed op de communicatie blijven hameren!
Zo deal ik alleen per telefoon,.. wil iemand zn nr niet geven dan is de deal bij voorbaat al
over!

kheb veel gekocht/verkocht iets minder aardig watenoemen ,..
nooit egte te laat problemen ..gebeurdt mij dsu ook dat ik te laat reageert of nog net mn centen niet by elkaar heb

tsja
asje egt wat wil ...moetje direct reageren ..en asap langsgaan desnoods cash lenen ..hardcore gear fetish mode on !!

mn kawai k5000 bv komter as week aan hoedanook!!:D:luv::okdan:
into digi shizzle

'k Zie heel vaak leuke dingen op de marktplaats, maar ik probeer bewust én mijn portemonnee en mijn huidige setup te taxeren. Mijn eerste aankopen liepen niet zo vlot omdat ik dat toen nog niet deed. :-) Andersom kan het dus ook, deze koper heeft zijn lesje geleerd en zal niemand meer op 'n mail of telefoon doen wachten.

Back