Perfecte staat!

SpaceAgent202

Sinds 2001
Bestaat dat tegenwoordig nog?
Steeds vaker merk ik op dat personen iets "in perfecte staat" verkopen, vooral van die mensen die het forum gebruiken als soort marktplaats extention.

Van houten zijkantjes zonder lak tot beschadigde snoeren tot losse cutoffknoppen... dat valt toch niet onder die noemer... perfect?

En als er iets is, zeg het er dan gewoon bij in plaats van zenuwachtig rond te kijken. Zeg dan gebruikt maar in goede staat, ach het zijn allemaal relatieve benamingen natuurlijk, maar ik heb het toch even gehad en dat is de reden dat ik dit hier neerzet, zijn er meer mensen die deze ervaring delen?

Bleh :(

In perfecte staat is natuurlijk een wijds begrip maar het ontbreken/loszitten van knoppen of krassen cq schade is iig geen perfecte staat.
Het is wel zo netjes om even te vermelden wat er aan mankeert.
In nieuwstaat is anders imo. Dat is heel zorgvuldig onderhouden met minimale gebruikssporen of gewoonweg nieuw uit de doos. Meestal adverteer ik in near mint staat met een uitleg van een krasje of butsje.

Zelden zijn ouwde bakken near mint als je ze koopt.

Kleine dingetjes, kom je later altijd achter
Zeg maar de druppel die de vorige eigenaar tot verkoop aanspoorde.

Tegenwoordig koop ik liever defect spul.
Betekent wel dat je eerst moet gaan repareren voor je er wat aan hebt maar je hebt niet de teleurstelling dat je weer eens genaait bent :frons: en alsnog kan gaan repareren

Op dit forum valt het nog wel mee, leden zijn immers minder anoniem als op bv evilbay

"In prima staat" vind ik altijd een enge benaming.. :erm: (zo van: ja hij is okee, maar er mankeert wel een en ander stiekem aan..)

Of ook zo'n mooie:
"In perfecte/nieuw staat, mist alleen een knop hier en heeft een lichte beschadiging bij 't display"... :stupid

OOK ergerlijk:

-"foto's op aanvraag".. plaats ze er dan gelijk bij, luie donder! :frons:
-"kan (ook) afgehaald worden." En vervolgens geen plaats noemen... :frons:

Affijn.. 't zeuruurtje is weer voorbij.. :D
ff koffie :koffie:

In 'gebruikte staat' lijkt mij voor het gros van de tweedehands aangeboden muziekinstrumenten meer op zijn plek.

Wat overigens geen enkel probleem hoeft te zijn.

Kan me overigens wel voorstellen dat menig houten zijkant er niet zo goed uit ziet als pak hem weg 20 of 30 jaar geleden, en dat menig metalen kast her en der deukjes, butsen of krasjes heeft.

Bij vintage saxofoons loopt het overigens pas echt de spuigaten uit. Daar durven mensen instrumenten aan te bieden waarvan ik betwijfel of het wel verstandig is erop te spelen zonder je gezondheid in gevaar te brengen.

Tja, ook de martkplaats terminologie is aan inflatie onderhevig.
Dan kun je beter gewoon schrijven: te koop, zonder iets erbij en plaats foto's om de koper zelf de staat te laten beoordelen. En de rest bij de koop (als je hem niet laat opsturen).
Maar soms heb je van die gasten dan is de deal kwasi rond, en op het moment dat de synth wordt overhandigd zeggen ze pas: er is wel daar en daar een stukje van de lak weg... Tjah... je proeft en ruikt je gewilde synth al bij wijze van spreken, dus de deal dan afblazen doe je meestal niet, vooral als je er ver voor gereden bent.

Als ik zeg dat iets in 'perfecte' of 'prima' staat is dan is dat ook gewoon zo. Dat wil zeggen geen krassen op het bedieningspaneel, alle knoppen en displays zonder beschadigingen en hoogstens minimale rackschade zoals een krasje of butsje bij de schroefgaten. Ook probeer ik altijd een duidelijke, eerlijke foto te plaatsen waarop het product gewoon goed te zien is. Helaas ziet het er soms op de foto beroerder uit dan in het echt als je er bij flitst :)

Ik vind het niet meer dan normaal om gewoon eventuele gebreken te vermelden, niets zo zuur als iemand langs laten komen om vervolgens geconfronteerd te worden met iets dat niet aan de verwachting voldoet. Dus als ik iets verkoop met optische of functionele gebreken dan vermeld ik dat er ook gewoon bij, en zal de vraagprijs daar ook op aanpassen.

Ik hoop altijd dat anderen mij dezelfde dienst bewijzen, gelukkig is mijn ervaring tot nu toe heel positief zowel op dit forum als op marktplaats.

Ik ben het er helemaal mee eens. In perfecte staat moet dus nog redelijk fonkelnieuw zijn. Technische gebreken en optische 'schoonheidsfoutjes' ook gewoon durven vermelden.

Er zit echter een andere kant aan, mensen die zeuren en klagen dat er 1 krasje op een zijkantje zit en daarmee proberen dikke kortingen af te dwingen. Mensen die hele deals afblazen omdat er een krasje op zijkant van een rackeffect zit. Kijk! Als je iets nieuw koopt, mag je dat verwachten. Maar als het tweedehands is, nagenoeg zonder gebruiksporen en technisch 100% in orde, dan moet je niet zo zeiken.

.. als je dan een prijs afspreekt, en de koper komt langst,
... en je dan de opmerking krijgt of er niets van de prijs afgaat omdat er enkele lak-krasjes op het paneel zitten van een synthesizer die al 30 jaar oud is !

... daar heb ik problemen mee... onder de noemer "gebruikt" zitten dergelijke zaken bij een oud toestel er altijd in.
(onlangst nog voorgehad met een juno 106 van 1984)(.."en nee" ik heb niets van de prijs afgedaan,.. "en ja" het is normaal dat de zwarte oppervlakte lagen niet meer blinken zoals bij een nieuw model,... "en ja" er zit een licht wazige verkleuring op de lettering "volume,...enz...)

Perfect is volmaakt, oftewel: een object waar geen enkel gebrek (beschadiging, defect, gebruikerspoor) op aangetroffen kan worden en waaraan niets ontbreekt. Tweedehands apparatuur kan dus bijna niet in perfecte staat verkeren. En ook krasjes aan de zijkant, zichtbaar of niet, zou men in de advertentie gewoon moeten vermelden.

Perfect en nieuwstaat kan, ook bij tweedehands spullen, het ligt er maar aan hoe zuinig mensen met hun spullen omgaan.

Het bestaat echt, nieuwstaat.
Tenzij je over een minusscul klein krasje valt, dat je nauwelijks met het blote oog kunt waarnemen.
Moet daar wel bij opmerken dat het je wel meerdere jaren kost om er één (vooral zeldzame types) te kunnen vinden, en daarbij betaal je wel flink wat meer dan een beschadigd of (gedeeltelijk) defect apparaat.
Zoals zo vaak hier op het forum gezegd, gebruik je hem alleen om muziek te maken en heb je lak aan uiterlijke schoonheid, ga voor zo'n goedkoop mogelijke.
Ben je een perfectionist (net als ik) en/of verzamelaar dan is goede uiterlijke staat een
vereiste, maar betaal je ook vaak de hoofdprijs ;)
Wie is m'n veelbesproken titaan/paarse Synton Syrinx nu al weer vergeten, die was echt in nieuwstaat, heeft me dan ook 3900 euries gekost en dat is toch veeeeeeeeeel meer dan gangbaar is.
Hetzelfde geldt voor m'n Roland SH-5, 35 jaar oud en hij ziet er uit of hij net uit de verpakking komt.
Ongelooflijk maar waar.

Het is natuurlijk een erg relatief begrip. Dus twee kanten van de medaille...
Vooral Nederlanders willen graag een tweede hands die er als nieuw uitziet, dus dat je het geld had om een nieuwe te kopen. Eigenlijk onbelangrijk...
Een nieuwe blolkfluit is een onding en een ingespeelde is echt veel en veel beter.
Dat geldt ook voor gitaren: hoe ouder hoe mooier, vooral als er flink op gespeeld is dan is dat heus wel te zien. De houtstructuur is echt verbeterd door het spel.
Verdraaid, er zijn zelfs bedrijven die een gloednieuwe fabrieksgitaar even verouderen :)

In het museum moet het wel als een gebruikt instrument overkomen...
Ongebruikt wijst naar een onbelangrijk muziekinstrument.

Wout

Perfect is voor mij,.. als t technisch 100% en optisch naar leeftijd nog heel mooi is,.
Natuurlijk is iets wat gebruikt is na 30 jaar niet puntgaaf meer,. maar als er in die 30 jaar netjes mee omgesprongen is,. dan is t voor mij perfect.

Mint in box is weer wat anders. Dan zit de wrapper er nog om! Alle boekjes er bij.
Als nooit gebruikt!
Da's natuurlijk te gek!
Bestaat ook,. maar is wel zeldzaam.

Ik heb al verschillende apparaten in perfecte en zelfs absolute nieuwstaat verkocht, zoals mijn JP-8080, 01v96, Sequentix P3, machinedrum. Allemaal apparaten die ik nieuw heb gekocht en nauwelijks heb aangeraakt, zelfs altijd heb afgedekt met zacht materiaal.
Geen vetvlek, krasje of wat dan ook te ontdekken. Het bestaat dus wel degelijk!

Back