synth selcteren per midi kanaal

Furious5

ENOUGH ALREADY!
'er bestaan geen domme vragen'....

Met dat in het achterhoofd stel ik deze dan maar:

als ik een met een pc 2 synths aanstuur, dus van de PC-->synth A-->synth B, hoe kan ik dan per midi kanaal zeggen welke ik wil horen?

Dus ik heb een bassline op kanaal 9. Allebei de synths ontvangen midi data op kanaal 9. Hoe zorg ik er dan voor dat synth A van zich laat horen en synth B zn kop houd?

Kan dat alleen door op B een geluid te selecteren met bv een hele lange attack?

Volume naar beneden draaien gaat niet als er bv een mainvolume CC word gezonden....

in het kader van 'er bestaan geen dommere antwoorden', :: 1 de midi kabel uit de synth trekken, 2 zit er in die synth geen optie dat 'ie geen midi data meer ontvangt? midi receive

Ik weet niet precies met welke synths je werkt, maar er zal een oplossing voor zijn.

Met bijna iedere synth kan je een midi-kanaal instellen waarop je ontvangt. Vaak zijn synths maar 2 of 4 parts multitimbraal en kan je dus voor dat aantal 'geluiden' het midi-kanaal instellen.
Via de midi-thru wordt het complete signaal doorgestuurd naar synth no.2. Daar moet je dan ook weer het midi-ontvangstkanaal instellen. Je moet er dan alleen op letten dat de ontvangstkanalen van beide synths niet overeenkomen, anders stuurt hij hetzelfde signaal naar beide synths.

Kijk even in de handleiding, daar staat meestal wel uitgelegd hoe je het signaal moet instellen. Mocht dat niet lukken, post dan een thread met welk apparaat het niet lukt en wat je al geprobeert hebt.

Furious5, je weet verder wel hoe een synth werkt enzow? (ik stel ook ff een hele domme vraag zeg maar) 8o)

het instellen van een basic midi kanaal lijkt mij toch echt de basis van wat je van midi moet weten... maar goed,
lees in het vervolg dus eerst ff je manual dan... lijkt me echt een aanrader...

Re: synth selcteren per midi kanaal

Je moet of gaan muten of een midi interface aanschaffen.

'Op B een geluid te selecteren met bv een hele lange attack...'

Dat zal hem waarschijnlijk zijn.. de oplossing..

dankoewel..

Origineel geplaatst door Furious5
'Op B een geluid te selecteren met bv een hele lange attack...'

Dat zal hem waarschijnlijk zijn.. de oplossing..

dankoewel..

Sorry, maar dat is echt onzin. Dan kan je het ook niet meer gebruiken voor een string of zo. Gewoon 1 midi-kanaal muten, dus effe de handleiding lezen.

nog maar es

nog maar es

Hmm... ik heb het denk ik niet goed uitgelegd waar het om gaat..

Wat ik dus wil doen is vanuit mn PC mn RM1x en Roland D2 aansturen. Die staan allebei standaard in multimode... Op elk kanaal van beide apparaten staat een geluid toegewezen.

Als je dus vanuit cubase met een program change een geluid selecteerd op kanaal 7, en via een cc bv mainvolume op 100 zet, hoe zeg je dan voor welke synth de midi data is? Beide synths reageren erop lijkt me.

Nou, een oplossing is dan bv op rm1x geen geluid te selcteren op kanaal 7, en op de d2 wel..
Of zoals ik zei, op de rm1x een geluid met een hele lange attack, zodat je'm niet zal horen..

Het was ook meer een algemene vraag omdat ik niet zeker weet of je bij elke synth in multimode een 'leeg'kanaal kan selecteren, dus geen geluid kan selcteren..

En ik wil dus geen kabels de hele tijd uit mn spullen trekken... niet nodig lijkt me

Zo... duidelijker nu?
Niet flauw doen he nu.. ;-)

Een midiinterface kopen met meerdere outs en ins (in jouw geval 2 in/2 uit)

Ik heb een AMT8 (8in/uit) retestrakke timing (in Logic althans, deze ondersteund AMT,active midi transmission)

Andere optie: (ik weet niet of dat met jouw synths ook kan)

Op de synth zelf bijvoorbeeld

Synth A; Midichannel 1-8 (9-16 uit zetten)
Synth B;Midichannel 9-16 (1-8 uit zetten/muten)

ALs de synths bijvoorbeeld maar 4 parts hebben is het nog makkelijker,
zet Synth A part 1-4 op midichannel 1-4 (basischannel is 1)
zet Synth B part 1-4 op midichannel 5-8 (basischannel is 5)

Ook altijd Omnimode uitzetten op de synths, en voor synths met toetsen ook op LOCAL off, anders hoor je ondanks
welke track je ook staat in je Sequencer (bijv Logic) behalve de trackinstrument ook dit toetsenbord.

Take care,

Septic

Back