volgorde plugins op vocalen

damnskippy

Ingeburgerd
Na lange hevige discussie met een vriend over volgorde van plugins bij deze eventjes een vraag:

wat is bij jullie de (standaard)volgorde van de plugins die jullie gebruiken op een kale stem?

zoals bijv.
de-esser ==> eq ==> compressor ==> reverb

Laatst gewijzigd:
meestal alleen de Voxengo Voxformer...en dan reverb als send effect

Maar je vergeet natuurlijk nog de autotune in je rijtje ;)

Doe ook een gok :

opschonen : gate > de-esser > handmatig knippen/cutten van onregelmatigheden/foutjes
opfrissen : compressen > EQ
opleuken : reverb / chorus / delay / distortion

Zolang je een noisegate maar voor een cmpressor/ limiter zet, anders heeft het niet veel nut.

En als je nu eerst het signaal (bv. vocal) dynamisch wilt controleren
zodat woorden die anders onder de threshold zouden vallen nu nog net boven de threshold liggen?

Vocals die worden gecompresst voordat ze een AD ingaan, gate je best ook pas achteraf.
Anders mis je mogelijk stukken in de opname.

Om maar te zeggen: er is geen volgorde :).
Alles is afhankelijk van het doel / effect dat je wil bereiken.

Aan de topicstarter:
Wat hoop je er wijzer uit te worden als iedereen zijn 'chain' geeft?
Ga je die dan zelf ook gebruiken of .. ? Om welke reden?

Ofwel: de regel is er is geen regel.
Wel leuk van anderen te horen wat zij (in welke gevallen!) doen, kan weer inspireren.

Laatst gewijzigd:
idd
de grootste tip is vooral geen vaste volgordes gebruiken
de toepassing van de ene stem is weer anders.. elke stem is anders
de ene stem neem je op met meer compressie de ander met minder
de een is onderdeel van een koortje de ander is keihard er op lead zang
de enie mis is anders dan de andere, de ene pre ook, de ruimte waarin je opneemt..
hoe kan je in hemelsnaam zeggen welke volgorde het moet zijn
je moet die volgorde gebruiken die het gewenste resultaat oplevert

tja, geen volgorde.. je kan toch bijv. wel zeggen dat EQ-en voor het compressen minder handig is dan andersom?

En als je nu eerst het signaal (bv. vocal) dynamisch wilt controleren
zodat woorden die anders onder de threshold zouden vallen nu nog net boven de threshold liggen?
Maar dan kan de ruis weer harder worden, waardoor het gaten weer lastiger wordt. En iemand moet wel heel zacht fluisteren wil die op hetzelfde db niveau als de ruis komen, tenzij er echt een bak ruis is.

Maar verder mee eens, ik heb nog nooit een rotsvaste volgorde van processen gehad die ik al 5 jaar hetzelfde doe ofzo.. maar ik hanteer wel de volgorde van aanpak (opschonen, opfrissen, opleuken)

tja, geen volgorde.. je kan toch bijv. wel zeggen dat EQ-en voor het compressen minder handig is dan andersom?
nee
want stel dat je veel laag hebt wat niet echt nodig is
dan drukt dat hard in de compressor terwijl bv een 80 hz cutoffje dat zou kunnen voorkomen

Maar dan kan de ruis weer harder worden, waardoor het gaten weer lastiger wordt. En iemand moet wel heel zacht fluisteren wil die op hetzelfde db niveau als de ruis komen, tenzij er echt een bak ruis is.

Soms boek ik betere resultaten door eerst wat te compressen en daarna een gate met een bepaalde hysteresis in te schakelen.
Zo krijg je minder geshatter van de gate omdat (ondanks het dynamiekverlies) de gate regelmatiger open en dicht gaat.
Dus in dat geval blijkt de volgorde die je 99% van de tijd kiest geen goede volgorde.

Waarom is compressor post EQ minder handig?

Neem het voorbeeld van een basgitaar.
Als je EQ na compressie / limiting gebruikt accentueer je bepaalde frequentiegebieden meer dan dat je andersom doet.

Waar je welke effect wil bereiken hangt af van nummer tot nummer, maar je kan toch niet spreken van minder handig?
Meer van minder geschikt in die situatie.

edit: fjoesz was me voor

Waar de topicstarter misschien wat aan heeft:

de-esser > EQ

*als je hoog oppompt met je EQ, dan gebeurt dit gecontroleerd, omdat je hoog dynamisch constanter wordt gehouden door de de-esser
*alle klanken met veel hoge frequenties in, beginnen op elkaar te lijken (ik vind het soms wel een buizeneffect hebben: het klinkt als het uitsmeren van de s-klanken door harmonische vervorming)

EQ > de-esser

*je kan de de-esser triggeren door bepaalde gebieden te boosten
*je doet EQ teniet

comp > EQ

*omdat je inputsignaal vrij constant wordt gehouden, accentueer je meer bepaalde frequentiegebieden
*je dynamiek is meer amplitude-afhankelijk

EQ > comp

*je doet EQ teniet
*je dynamiek is meer frequentie-afhankelijk

reverb > comp

*je smeert origineel en galm meer samen
*galm is meer amplitude-afhankelijk

comp > reverb

*galm is consistenter
*origineel en galm staan losser van elkaar

...

Laatst gewijzigd:
Mijn eerste stap is altijd de pre-amp afstellen op het nummer. EQ zet ik altijd achter de comp. De comp op de pre amp laat ik niet te hard werken, alleen voor een beetje kleuring. EQ idem dito. Alles blijft afhankelijk van de track.
Dan als de hele handel is opgenomen haal ik alles weg wat er niet thuis hoort. Kuchjes, en dat soort shit.
Dan compres ik nog een keertje om de dynamiek onder controle te krijgen. Reverb op een send en klein beetje inzetten. Eventueel laag af filter als het in de weg zit op de track.

Bedankt voor jullie reacties! altijd goed om te lezen wat de ideeen/keten is van anderen. uiteraard is er geen "standaard" omdat iedere stem/situatie/emotie/studio/apparaat weer anders is

maar....

als je de vocalen hebt opgenomen wil je vaak een snelle mix maken om op een cd'tje te branden voor de artiest om mee naar huis te nemen.

dan ga je uiteraard niet eerst nog bijv. 3 uur lang handmatig alle kuchjes en klikjes verwijderen van iedere song die is opgenomen die dag!

iemand nog tips hoe/wat om een beetje snel een "redelijke" vocal afleveren?

bijvoorbeeld:
gate ==> de-esser ==> compressor ==> eq ==> effect (bijv. reverb)

als je de vocalen hebt opgenomen wil je vaak een snelle mix maken om op een cd'tje te branden voor de artiest om mee naar huis te nemen.

dan ga je uiteraard niet eerst nog bijv. 3 uur lang handmatig alle kuchjes en klikjes verwijderen van iedere song die is opgenomen die dag!

In principe neem je je vocalen op met je track ernaast toch?
dus dan edit je het ook gelijk.(dat doe ik igg)
Of je het nou in punched of steeds gedeeltes opneemt, is het verstandig om het gelijk voor een groot deel te cleanen. zo maak je al gelijk een selectie wat je gaat gebruiken, heb je alles er al op de juiste plek onder liggen. en hoef je na afloop niet door allerlei takes te zoeken voor de juiste.
Dit scheelt een hoop werk achteraf.
Ik neem zelf meer voiceover op dan zang. Maar het principe is gelijk. klanten zitten er dan vaak bij. Hierdoor horen ze meteen een soort van eindresultaat.

Ik edit ook direct tijdens de opname sessie zodat je wel alle goed delen op 1 spoor hebt staan maar bewaar wel alles. Ik zet de takes die op dat moment niet goed bevonden waren op een ander spoor. Deze zijn later vaak toch leuk bruikbaar om bijv te dubbelen of een totaal andere mix te maken. Ik bewaar zowiezo alles. Ook de cleane geeditte track. Die neem ik achteraf pas opnieuw op door een buizen pre als track die ik ga gebruiken in de tune. Daar komen dan pas de compressie, EQ en reverb op. Ook in die volgorde.

ik reageer hier maar weer eventjes op, want na zoveel maanden heb ik nog steeds geen bevredigend resultaat. dit is wat ik bijna altijd gebruik om mijn tracks:

1. REQ2 ==> highpass tot ongeveer 100hz
2. RVOX ==> flinke compressie
3. DELAY of REVERB

wie heeft hier nog tips/hints
over het algemeen zijn het vaak rappers en zangers.

ik reageer hier maar weer eventjes op, want na zoveel maanden heb ik nog steeds geen bevredigend resultaat. dit is wat ik bijna altijd gebruik om mijn tracks:

1. REQ2 ==> highpass tot ongeveer 100hz
2. RVOX ==> flinke compressie
3. DELAY of REVERB

wie heeft hier nog tips/hints
over het algemeen zijn het vaak rappers en zangers.

het blijft echt steeds afhankelijk van het doel.. de funktie van de vocal.. de rest van de track etc
wat ik persoonlijk wel vind is dat die rvox een beetje lelijk is
post anders s iets.. wellicht dat lui je dan iets verder kunnen helpen

Back