volgorde plugins op vocalen

okee mensen
mijn nieuwe chain is als volgt:

de-esser ==> EQ ==> compressor ==> reverb of delay ==> saturator

het lijkt al beter te worden!

lichte eq en compressie op de main, terwijl er parallel minstens 2 compressors meelopen en naar verhouding ingemixt worden met de original, zo hou je het redelijk natuurlijk terwijl de parallelle compressors redelijk tekeergaan met hun verschillende instellingen en je op die manier toch een mooie volheid en verstaanbaarheid creeert. 1 of 2 reverbs met verschillende predelay en decay waarden en een extra delay indien gewenst. ben wel fan van fabfilter.

de-esser ook wel belangrijk soms. ik gebruik de eiosis E2 transienter daar vaak voor, werkt top

lichte eq en compressie op de main, terwijl er parallel minstens 2 compressors meelopen en naar verhouding ingemixt worden met de original, zo hou je het redelijk natuurlijk terwijl de parallelle compressors redelijk tekeergaan met hun verschillende instellingen en je op die manier toch een mooie volheid en verstaanbaarheid creeert. 1 of 2 reverbs met verschillende predelay en decay waarden en een extra delay indien gewenst. ben wel fan van fabfilter.

de-esser ook wel belangrijk soms. ik gebruik de eiosis E2 transienter daar vaak voor, werkt top

Ik wil wel graag weten wat jullie doen met de PAN van de main en paralelle compression vocal tracks ?

Ik heb zelf vaak een strip met meerdere EQ's & compressors. Met ertussen/erna/ervoor andere FX als Chorus, Delay, Reverb.

Zelf werk ik graag vanuit de bron en dan luisteren wat er beter moet of hoe ik bepaalde FX moet bereiken. Soms de delay op een bus, soms niet. Maar hier een voorbeeld

-EQ
-Compressor
-Chorus
-EQ
-Delay
-Compressor
-Reverb
-Compressor

Zomaar een voorbeeld, wanneer ik bijvoorbeeld de compressors weg zou laten zou het resultaat heel anders zijn. Zo'n channel zou ik ook naar een bus sturen met een extra delay "post fader" bijvoorbeeld.

De mogelijkheden zijn eindeloos, doe wat je denkt op dat moment nodig te hebben :)

Ik heb zelf vaak een strip met meerdere EQ's & compressors. Met ertussen/erna/ervoor andere FX als Chorus, Delay, Reverb.

Zelf werk ik graag vanuit de bron en dan luisteren wat er beter moet of hoe ik bepaalde FX moet bereiken. Soms de delay op een bus, soms niet. Maar hier een voorbeeld

-EQ
-Compressor
-Chorus
-EQ
-Delay
-Compressor
-Reverb
-Compressor

Zomaar een voorbeeld, wanneer ik bijvoorbeeld de compressors weg zou laten zou het resultaat heel anders zijn. Zo'n channel zou ik ook naar een bus sturen met een extra delay "post fader" bijvoorbeeld.

De mogelijkheden zijn eindeloos, doe wat je denkt op dat moment nodig te hebben :)

Er zijn maar heel weinig gevallen waarin ik een compressor na een reverb of delay zet, omdat je volumeverhouding tussen vocaal en delay en reverb dan wordt ge-egaliseerd en minder stuurbaar wordt.

Je krijgt er een bepaald geluid mee dat ik in ieder geval bijna nooit zoek; vocalen drukken de reverb en delay weg, maar als de vocalen wegvallen wordt de nagalmende delay en reverb juist harder.

Compressie op een dealy of reverb-bus lijkt me in meer gevallen bruikbaar.

goede stemmen hebben weinig nodig
- stemmen goed tracken
- ITB Compressie, evt EQ, wat verb, wat delay
zeker geen noise gate tijdens het recorden
ITB kan je deze overall in je chain gooien, whatever jou het effect geeft wat je hebben wilt, hoewel ik gewoon de vocals eerst offline zou processen voordat je over een chain gaat nadenken

Same here... alleen compressie op de insert en reverb en delay op aux sends.
Less is more. Het zit em altijd in de opname. Ruk in is Ruk uit .... Dis zoals Raphie roept.. 'Goede tracken' niet rukken dus :-) Geldt overigens voor alle bronnen. Goed tracken dus.

Back