Problemen met het laag....help

peterdh

Collabs
Hallo Synthvrienden,

Ik heb een track gemaakt, die goed klinkt over mijn monitoren, maar slecht over mijn koptelefoon en mijn hi-fi speakers. Het gaat om het laag. De basdrum alleen klinkt goed, maar samen met de baslijn gaat het fout. Ik heb al correcties uitgevoerd, zoals low cut EQ en de decay van de basdrum inkorten, maar dan verliest het nummer zijn "body". Weet één van jullie raad?
Hieronder vind je een snippet.

Bedankt voor je tijd:okdan:

Attachments

• Snippet Chicago dreams.mp3
    1,8 MB · Bekeken: 94
Lekker met de mode mee: sidechain-compressie! Laat de kick de baslijn wegdrukken.
Of je kijkt ofje de toonhoogte van je kick moet aanpassen.
Of een andere kick.
Of...etc!

Ik maak hierbij al gebruik van side-chain compressie en als ik die teveel opvoer, dan klinkt de baslijn niet lekker genoeg. De kick vervangen of zijn toonhoogte veranderen, ga ik eens proberen. Gijs...ik ben benieuwd naar "etc".

comppressie eq sidechain
idd beter een kik die de bas weg druk dan andersom

je kunt ook eers met heel weinig laag een nummer maken en alst nummer af is
bas erin brenegn dmv een eq compress etc (in het "masteren')

op een ander forum hoor ik vaak zorg dat de kik hoger als de bassline is
maar andersom kan ook perfect
even doorknutselen zouk zeggen

Jongens bedankt! :) Het lijkt erop dat het lukt. Ik heb een nieuwe kick gevonden, de side-chain compressie iets opgevoerd, het volume van de basnoot op de 1e tel (waar vooral de problemen zich voordeden) wat zachter gezet en het laag van de baslijn iets minder zwaar gemaakt.

Is de bass een polyfoon geluid (met langere release) of monofoon?
Het lijkt namelijk of ik soms bij de volgende basnoot nog de vorige noot hoor uitdoven, wat resulteert in een bonkend/rommelig laag die de mix snel dichtsmeerd (en er geen ruimte meer over is voor een goede kick)

Verder was de kick inderdaad nogal hoog gepitcht, maar ik geloof dat je dat al veranderd heb :)

De bas is monofoon. Het was vooral de lange decay van de basdrum die voor de moeilijkheden zorgde.

Als je klaar bent met dat baslijntje wil The Beloved hem weer terug.

Als je klaar bent met dat baslijntje wil The Beloved hem weer terug.

emo.gif

Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar je nieuwe snip, hoe het is geworden :)

In deze botsen de noten van de bassline idd wat, klinkt niet echt strak, afgezien van je kick issue..

Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar je nieuwe snip, hoe het is geworden :)....

Hier is het eindresultaat te beluisteren. Ik hoop niet dat jullie de titel te pretentieus vinden; zo is het in ieder geval niet bedoeld.

Hier is het eindresultaat te beluisteren. Ik hoop niet dat jullie de titel te pretentieus vinden; zo is het in ieder geval niet bedoeld.

Klinkt wel dope :)

Je mix kan een beetje werk gebruiken denk ik alleen wel, je hihats zijn vrij scherp, maar dat kan aan mij liggen, persoonlijke smaak..

Je bass; de hoogste noot klinkt bijna dubbel zeg maar, ophoping van bass, kan mischien wel wat strakker?

EQ doet mischien ook wonderen..

Maar ik hou hier wel van, heerlijk mellow, de bells doen me een beetje denken aan Aphex Twin :)

Back