Hoe krijg je dit effect op een stem? (sample inside!)

Hoi,

kan iemand mij uitleggen hoe je dit effect bereikt op (in dit voorbeeld) een stem? Kan dit bijvoorbeeld met Kontakt?
(en dan bedoel ik niet de distortion maar de manier hoe de stem in snelheid omlaag gaat)
alvast bedankt!

Attachments

• stuck.mp3
    485,4 KB · Bekeken: 112
lfo of enveloppe koppelen aan de starttrigger van een stukje sample.
Je kan ook met de hand tekenen, maar dit stukje is wel iets vloeiender gedaan denk ik.

Of iedere verandering van een controller (bv modulatiewheel) koppelen aan de starttrigger.

Niet vergeten daarbij ook nog de toonhoogte te moduleren (pitch envelope).

lfo of enveloppe koppelen aan de starttrigger van een stukje sample.
Je kan ook met de hand tekenen, maar dit stukje is wel iets vloeiender gedaan denk ik.

Of iedere verandering van een controller (bv modulatiewheel) koppelen aan de starttrigger.

Niet vergeten daarbij ook nog de toonhoogte te moduleren (pitch envelope).

bedankt voor de snelle reacties! zouden jullie svp kunnen uitleggen hoe ik dit precies kan doen? kan dit bijvoorbeeld met Kontakt of/en Cubase?

Volgens mij heb je nu wat waardevolle pointers gekregen, probeer t daar zelf eens mee. Dat kun je vast!

Ik hoor niet alleen dat het begin stukje wordt getriggered, maar terwijl die wordt getriggered "reist" het loop-window verder door de sample heen.. is geen pitch modulatie, luister maar goed.

Weet niet of je Fruityloops hebt? met de granulizer is dit in een hand omdraai voor elkaar.

Wat er gebeurd is dat er een loop-window ~~[~~]~~ over de sample schuift.

Maar of die gasten dan de loop-korter maken en laten verschuiven, of sneller laten lopen en verschuiven, of het start-punt langzaam richting het (stilstaande) eindpunt verschuiven, tjsa dat valt te betwijfelen, dat zal je zelf moeten uitdocteren welke het beste past ; geheim van de smit.

De Fruityloops-granulizer doet dat proces al voor je, plus nog wat extra's :)

Het is én retrigger, én loop positie modulatie, EN pitch modulatie.
Op het laatste is de toonhoogte immers minstens een terts gezakt (pitch shift).

Ok, heb het thuis geluisterd en idd nu hoor ik het ook ja.. wordt naar beneden gepitched. Dacht eerst dat het gewoon kwam omdat het 'woord' werd afgemaakt, en dat daardoor de pitch afzakte.

Met Kontakt moet dat toch wel lukken, is behoorlijk uitgebreid pakket helemaal gericht op samples.. als het daar niet mee kan.

Ff googlen, of het manual erbij pakken.

Als ik dit zou doen doe ik dat met NNXT sampler van reason, waar je de velocity kan koppelen aan de waarde van het startpunt.
Of aan een lfo/osc pulse uit een synth als trigger die je met je modulatie/pitchwheel stuurt.
Maar dat zijn specifieke reason trucjes waar je met virtuele kabels kan werken.

Krijg het niet voor elkaar in Kontakt2 :(
Ik kan bij modulation verschillende modulators koppelen aan bijv loop start point, maar dat heeft geen enkel effect... als ik de pitch als destination kies, dan hoor ik de pitch wel moduleren...maar de loop startpoint of lenght maakt geen verschil.
wat doe ik verkeerd?

kontakt2.jpg

Back