C64-II voeding gezocht

Status
Please reply by conversation.

renepela

Ouwe rot
Ik ben op zoek naar een voeding van de commodore 64-II. Dat is die iets nieuwere uitvoering van de Commodore 64 (zo'n witte).
Ik heb zo'n voeding nodig voor mijn Midibox SID MB-6582.
De voeding die ik had heeft helaas de geest gegeven.
Heeft iemand nog zo'n voeding liggen voor een zacht prijsje.
Eventueel heb ik nog wel een SID chip te ruil of zo, maar geld is natuurlijk ook prima.

Ik heb voor mijn MB-6582 recentelijk een voeding op E-bay gekocht. Er stonden er op dat moment nog heel veel te koop. Maar mocht het niet lukken kan ik je aanraden een keer naar een retro computer beurs te gaan. Daar liggen er doorgaans zat. Op deze site staan ze altijd aangekondigd:

http://www.retro-gameshop.nl/

Er was er pas eentje in Apeldoorn. Dat is voor mij iig dichtbij.

Ik moet er ergens nog een zooi hebben....moet ik even de box in duiken....heb er nog een stuk of 5 liggen meen ik.

Zou mooi zij Dender! Het moet dus wel een C64-II voeding zijn. Die oude bruine voeding (ook herkenbaar aan de schuine kant) is net niet zwaar genoeg. Als je ze gevonden hebt, hoor ik wel wat het kost om er een van je te kopen.

Heb ze gevonden holladijee....zal er zo ff 1 testen op mijn SID...eerst ff hapje eten...:W

Ik zal maar niet weer waarschuwen voor het doorslaan van oude Commodore voedingen zeker? Werd ik vorige keer ook voor aangeschoten, al heeft het mij al meerdere SIDs en andere C64 onderdelen gekost...

Dit probleem komt voornamelijk met de oude voedingen voor, maar ook die van de C64C (de rechthoekige witte dus) kan doorslaan. Gewoon eerst een duurtest aan een dummy doen van een goed uurtje tot hij zeker warm is, en dan kijken of alle spanningen nog kloppen vooraleer hem aan iets kwetsbaar te hangen. Let vooral op de 5V lijn, een beetje meer en de chips gaan stuk.

Of is zo'd SIDstation en dergelijke beveiligd? De C64 computers zelf in ieder geval niet...

Het probleem is ook gewoon dat er geen goed alternatief is voor die Commodore 64 voedingen. Ze zijn oud en vaak zijn de condensatoren in die voedingen ook niet meer zo geweldig, waardoor ze vaak niet meer zo'n strakke spanning afgeven.
Helaas is het de enige voeding die zowel 9V wissel als 5 volt gelijk spanning af geeft.
Een alternatief weet ik dus niet, tenzij je met twee voedingen gaat werken.

Nou voor de MB-6582 is een C64 voeding niet persee vereist hoor. Er zijn 4 voedings opties waar je uit kan kiezen zelfs. Ik vond het zelf wel leuk om een orginele C64 voeding te gebruiken.

Volgens mij hebben die voedings opties meer te maken met het type sid wat je gebruikt.
Gebruik je 8 8580's dan is het de meest eenvoudige manier om een originele commodore voeding te nemen.

De MB-6582 PCB heeft eigen power regulators iig.

Dat gaat al veel beveiligen wanneer de 5V naar bv 5.4V stijgt. Dat is op zich genoeg om de chips kapot te maken (die dingen hadden echt geen reserve), maar een extra regulator maakt er braafjes terug 5V van.

Als de voeding natuurlijk doorslaat en je de 9VDC op de 5VAC lijn (of was het andersom wat AC/DC betreft?) krijgt -de standaard failure mode van die voedingen- dan zal die regulator toch ook wl beginnen zweten. :)

Dat gaat al veel beveiligen wanneer de 5V naar bv 5.4V stijgt. Dat is op zich genoeg om de chips kapot te maken (die dingen hadden echt geen reserve), maar een extra regulator maakt er braafjes terug 5V van.

Als de voeding natuurlijk doorslaat en je de 9VDC op de 5VAC lijn (of was het andersom wat AC/DC betreft?) krijgt -de standaard failure mode van die voedingen- dan zal die regulator toch ook wl beginnen zweten. :)

Die SID chips werken op 9V of 12V...en daarbij zit er ook een zekering op de voeding zelf van 200mA...
En ik snap niet waar dit toch vandaan komt...ik heb hier al heel lang meerdere voedingen en C64's en nog geen 1 ervan is ontploft of wat dan ook...:?

Kom dit topic toevallig tegen. Ik ben zelf ook opzoek naar een C64 (de bruine breadbox) voeding... Heb het probleem van de slechte voedingen idd vaker gehoord. Ik zie dat mensen de C128 voedingen aanraden omdat deze stabieler zijn?

Anyway heeft iemand er nog eentje in de aanbieding?

Kom dit topic toevallig tegen. Ik ben zelf ook opzoek naar een C64 (de bruine breadbox) voeding... Heb het probleem van de slechte voedingen idd vaker gehoord. Ik zie dat mensen de C128 voedingen aanraden omdat deze stabieler zijn?

Anyway heeft iemand er nog eentje in de aanbieding?

pb me maar... ik heb nog 3 bruine liggen..

@Dender: ik ben niet bepaald iemand waarbij de apparaten steeds onder mijn vingers stuk gaan, maar het aantal doorgeslagen C64 voedingen hier is niet te tellen. De 9V lijn komt dan op de 5V lijn. Ook typisch is een te hoge 5V lijn (5.4V) bv, die maakt je C64 ook stuk. Om de SID stuk te krijgen moet je al wat moeite doen. een kapotte SID heb ik nog maar eenmaal gehad. Gelukkig had ik een andere C64 die helemaal dood was door een doorgeslagen voeding, maar daar had enkel de SID het overleefd. :) Zo had ik eens geluk met de pech van iemand anders die zijn nostalgische gevoelens samen met zijn oude Commodore zag doorslaan...

Het is dus geen broodje aap verhaal; voor mij is het met enig overdrijven gezegd dagelijkse kost dat C64 voedingen doorslaan. Ik heb er nu 2 die ik min of meer vertrouw. En een hele hoop met een groot kruis erop. Dat wil zeggen "dood" of "onbetrouwbaar". En allemaal potted, dus niks aan te doen...

Door die ervaringen gebruik is sowieso nooit geen bruine meer. De witte (van de C, de rechthoekige) nog wel, maar liefst zou ik ooit ergens 3rd party voedingen op de kop tikken. Ik weet niet of die van de C128 al dan niet beter zijn, geen ervaring mee.

Dit geldt dus voor het gebruik van deze voedingen icm een C64. icm een SIDstation ofzo is het risico kleiner, omdat de SIDs niet meteen dood zijn bij doorslag, en de SIDstation (en aanverwante) extra beveiligd zijn door hun eigen regelaars.

Van dat doorslaan van de voeding merk je overigens niks; geen vuurwerk ofzo. Alleen is je C64 ineens (half) dood. En de multimeter verklaart meteen waarom.

Hm, denk toch dat ik maar afzie van het aanschaffen van een bruine voeding... Sowieso niet al te veel vertrouwen in de dingen. Dan maar even op Ebay kijken of iets.

Evengoed bedankt voor het aanbad Dender!

Hm, denk toch dat ik maar afzie van het aanschaffen van een bruine voeding... Sowieso niet al te veel vertrouwen in de dingen. Dan maar even op Ebay kijken of iets.

Evengoed bedankt voor het aanbad Dender!

Ik heb ook nog 2 witte hier liggen hoor...:okdan:

Die witte voedingen zijn stukken beter. Nog bedankt voor de voeding trouwens Dender. Mijn midibox sid mb-6582 werkt weer perfect en brom vrij.

Status
Please reply by conversation.
Back