BBC News tune en andere genialiteiten

Oh en Brandpunt!

Tommm tommm tommmm tommmm.....totototommmtommmm........
Tommm tommm tommmm tommmm.....totototommmtommmm........

En dan die kakefonie die er op volgde!

Origineel geplaatst door bikkel
Knight Rider

Echt strak

Vaak gebruikt al

Favorietje ook hier

Origineel geplaatst door Digimod
trouwens ondankbaar werk is het niet, doe het al jaren met veel plezier
en je krijgt wel eens leuke reacties.
Ik heb een tijdje muziek op maat gemaakt dus met timecode dat was
echt zweten zeg maar meteen veel geleerd in die tijd.

zie voorbeeld timecode.

http://home.wanadoo.nl/mwrene2/studio/code.htm

Dat lijkt mij echt moeilijk!

leuke tune

leuke tune

Ik weet niet of iemand het kent, maar de tune van "The Practice" is ook erg gaaf,
met een soort "space" geluidjes erin. Vindt ik tot nu toe de meest "gewaagde" leader ooit!
Vorige week was jammer genoeg de laatste aflevering hiervan op
NED 1, dus misschien volgend jaar weer!

Origineel geplaatst door Hazes
tja, tunes. Als tv series ook meetellen ga ik voor de tunes van Knightrider en Miami Vice

Miami Vice is inderdaad erreg goed.. (o.a. 'Crockett's theme' en 'Tubbs and Valerie' komen daaruit toch?)

veel van die tunes kome van librarie cd's. meestal staan hierop tunes die enorm op een bekende track gelijken, maar net genoeg verschillen om geen royalty/copyright problemen met zich mee te brengen.
Er zijn letterlijk duizenden van deze cd's (de meeste hiervan zijn gewoon slecht) die gebruikt mogen worden voor radio en televisie doeleinden (elke uitgever heeft een beetje zijn eigen royalty regels..het werkt wat anders dan het gebruiken van een standaard commerciele tune..kan zijn betalen per keer gebruikt of voor een jaar bijvoorbeeld).
het gebruik van deze librarie muziek komt veel goedkoper uit dan commerciele tracks te gebruiken (en bij die laatste heb je dan nog eens de toestemming van de uitvoerder/platenfirma nodig en zijn de reproductierechten ingewikkelder)...hoewel ik erbij moet zeggen dat het gebruik van een commerciele tune als achtergronddeuntje in een reportage geen problemen oplevert, meestal betaalt het tv-station (of radio) per jaar een bepaald bedrag aan auteursrechten. Ga je echter de commerciele tune gebruiken als tune voor een generiek dan wordt het allemaal wat ingewikkelder en duurder.
vele tv-stations laten dus hun eigen tunes componeren (bij een zender hoort een eigen logo en tune natuurlijk), en dat geldt dus ook voor sommige programma's.

BBC heeft zijn tunes laten componeren (ze worden door alle BBC netten gebruikt en dragen bij tot de herkenning van het merk) en hebben deze zelfs een tijdje geleden beperkt te koop aangeboden (voor de fans misschien eens de bbc site checken).

het heeft dus alles te maken met eigen merk (de tune zal door niemand anders gebruikt kunnen worden) en het betalen van (soms zeer veel) auteursrechten.

en ja, er is een grote markt voor zulke librarie dingetjes...neem een top 30 hit, verander enkele noten en je hebt al een librarie dingetje...kunst is natuurlijk wel om met eigen ideeen af te komen die gebruikt kunnen worden bij nieuws, spelletjesprogramma's (die loops tijdens het aftellen in een vragenronde bijvoorbeeld).

Bij het nos journaal hoor je ook een tune , deze is echter niet aan
1 stuk door maar heeft verschillende lengtes zo kan de nieuwslezer rustig aandoen zonder dat haast moet worden gemaakt.
je krijgt eerst de hoofd-tune dan wordt er een algemeen muziekje ondergezet en vervolgens de eind-tune.
als je als via auteursrecht looptb , komt het ook voor dat een opdrachtgever je
rechten wil afkopen voor een bepaalt bedrag, of gewoon 50% van je rechten wilt
hebben als deze worden uitgekeerd.
Het is leuk als je wordt aangenomen om muziek te maken voor een produktie
je weet dan zeker dat je elke maand je loon krijgt, nadeel is al je tune 400
keer wordt gebruikt krijg je er niets van ,die gaan naar het bedrijf waar
je in dienst ben.

Dus denk goed na wat je met je rechten doet of niet doet.

televisie leaders

televisie leaders

Ja ik vindt Leaders jaja zo heten die into's ook altijd wel heel heftig! Met name NOS leaders wat daar allemaal inzit!! en het heeft allemaal nog en functie ook!! Snelle tikken = telex Gong = openenig/aanvang Trompetten = koninglijk enzo enzo . Echter worden helaas bijna alle leaders in Nederland door 1 persoon gemaakt!:D Moeilijke industrie om hier tussen te komen ...

Re: televisie leaders

Re: televisie leaders

Origineel geplaatst door DJ_LecZ
Ja ik vindt Leaders jaja zo heten die into's ook altijd wel heel heftig! Met name NOS leaders wat daar allemaal inzit!! en het heeft allemaal nog en functie ook!! Snelle tikken = telex Gong = openenig/aanvang Trompetten = koninglijk enzo enzo . Echter worden helaas bijna alle leaders in Nederland door 1 persoon gemaakt!:D Moeilijke industrie om hier tussen te komen ...

[shameless self-promotion mode]
ik heb de muziek bij de nieuwe leaders van de HKU gemaakt, hehehe *D
[/shameless self-promotion mode]

Sommige leaders zijn echt fantastisch. Die luister je dan even en zap je weer door. ;)

En op bumpers valt me vaak op dat ze gewoon bestaande muziek pakken. Heel vaak zelfs filmmuziek trouwens.

En bij reklame hoor je ook veel interessante muziek. Maar soms is het gewoon een bijelkaar geraapt lappendekentje van sample CD's wat niet bijster orgineel is (maar wel veel opleverd).

Wel interessant om zoiets te moeten maken. Je zit dan met zware beperkingen te werken en moet toch iets speciaals maken.

wel grappig dat je dat zegt van die reclames, vaak hoor je filmmuziek waarvan je denkt "ik kan niet geloven dat ze daar toestemming voor gekregen hebben"
in dat geval moet je eens heel goed opletten. nederland is namelijk het enige land ter wereld waar het toegestaan is om voor dat soort doeleinden het originele nummer gewoon na te maken. gewoon letterlijk. in andere landen moet je dan een paar noten veranderen, hier niet.

het is me trouwens wel een raadsel hoe venco de echte originele footage heeft mogen gebruiken voor die geniale reclame; "zeg jongens... als ik van jullie een zakje tikkels krijg, bouw ik voor jullie een keigave schommel"
hahahaha die is echt meesterlijk :D

Misschien hebben ze een paar keigave schommels betaald. ;)

D'r gaat veel geld in dat wereldje om dus voor geld zul je ook wel veel voor elkaar krijgen. Niet voor niets dat menig muzikant om z'n brood te verdienen wat reclamemuziek maakt.

En dat is dus het debiele.Er wordt te veel geld uitgegeven aan doeleinden die helemaal geen geld verdienen. Waarom 1 marktdominator ? laat muziek gewoon de vrije loop, dat is voor de inspiratie echt wel het beste. Wij bepalen zelf wel wat goed is of niet, niet zo"n figuur die denkt dat ie wat is

Re: BBC News tune en andere genialiteiten

Origineel geplaatst door The Q
Ik heb veel respect voor mensen die de tunes voor de TV in elkaar sleutelen, het is eigenlijk ondankbaar werk omdat niemand het echt opvalt. Soms zitten er echt geniaale dingetjes tussen zoals de BBC News tune, tenminste dat vind ik dan. :)

Is er iemand op dit forum die weet wie het gemaakt heeft en met welk materiaal?

De componist van de BBC news tune is DAVID LOWE.
Niet te verwarren met Chris Lowe, de keyboard-spelende helft van het Pet Shop Boys duo.
Ook heeft de BBC een presentator in dienst die zelf ook David Lowe heet, maar dat is niet diezelfde Lowe die de nieuwstunes heeft componeerd.

De BBC heeft vorig jaar de nieuwstunes van David Lowe uitgebracht op CD-single, met enkele nieuwe remixes erbij.
De single kon je alleen bestellen via de website van BBC World.

Origineel geplaatst door svenn
veel van die tunes kome van librarie cd's. meestal staan hierop tunes die enorm op een bekende track gelijken, maar net genoeg verschillen om geen royalty/copyright problemen met zich mee te brengen. Er zijn letterlijk duizenden van deze cd's (de meeste hiervan zijn gewoon slecht) die gebruikt mogen worden voor radio en televisie doeleinden

Enkele voorbeelden van platenlabels die dergelijke library-music of stock music uitbrengen, zijn bv
Sonoton, KPM, Cavendish, Bruton, Koka, Atmosphere.
Elk van deze merken heeft op dit moment een 400tal CD-titels in stock, die elk gericht zijn op een bepaald soort TV-programma ; bv sport, kids, entertainment, show, historische documentaire, oude archiefopnamen e.d. Ieder jaar vullen ze dit aan met een 40-tal nieuwe titels, die inspelen op nieuwe of recente trends in de muziekwereld. De tunes die je op dergelijke CD's terugvindt, worden meestal aangeboden met verschillende lengtes: bv 3', 1', 30" en 15". Bij VRT-televisie beschikken we op dit moment over ca. 8.000 CD's met dergelijke "library-music".

Origineel geplaatst door svenn
het gebruik van deze librarie muziek komt veel goedkoper uit dan commerciele tracks te gebruiken (en bij die laatste heb je dan nog eens de toestemming van de uitvoerder/platenfirma nodig en zijn de reproductierechten ingewikkelder)...hoewel ik erbij moet zeggen dat het gebruik van een commerciele tune als achtergronddeuntje in een reportage geen problemen oplevert, meestal betaalt het tv-station (of radio) per jaar een bepaald bedrag aan auteursrechten. Ga je echter de commerciele tune gebruiken als tune voor een generiek dan wordt het allemaal wat ingewikkelder en duurder.
vele tv-stations laten dus hun eigen tunes componeren (bij een zender hoort een eigen logo en tune natuurlijk), en dat geldt dus ook voor sommige programma's.
[/B]

Klopt, in de auteursrechten-aangifte die de zender verplicht moet invullen voor ieder apart stukje muziek dat in een reportage zit (of eender welke uitzending), wordt een auteursrechtelijk onderscheid gemaakt tussen AM=achtergrondmuziek, en GEN= generiek/tune. Tunes worden meestal in opdracht gecomponeerd; voor achtergrondmuziek worden vaak library-music CD's gebruikt. Dit heeft wel niet louter en alleen met auteursrechten te maken, ook het aspect "productietijd" is een belangrijke factor.

Want meestal is er voor een reportage, documentaire e.d. gewoon de tijd niet om al die muziek op maat te beginnen componeren/opnemen/afmixen. Je bent dus alleen al omwille van de tijdnood/tijdsdruk genoodzaakt om kant-en-klare CD-muziek te gebruiken. Maar om een kenwijsje te maken voor een of ander TV-of radio-programma is er doorgaans wel enkele weken (en soms zelfs maanden) voorbereidingstijd voor de deadline. Want voor dat radio/TVnet is het inderdaad belangrijk om als "merk" een origineel gemaakte en herkenbare tune te hebben; want als je muziek van een CDtje gebruikt als tune, kan een concurrerende zender diezelfde tune zonder problemen ook gebruiken.

Origineel geplaatst door cyan_circle
wel grappig dat je dat zegt van die reclames, vaak hoor je filmmuziek waarvan je denkt "ik kan niet geloven dat ze daar toestemming voor gekregen hebben"

Om te beginnen is er een belangrijk onderscheid tussen auteursrechten, mechanische rechten en uitzendrechten.

Wat betreft de uitzendrechten mag een radio-TV zender doorgaans eender welke muziek uitzenden (en dus ook bv die bekende filmmuziek gebruiken voor trailers), ZONDER hiervoor telkens opnieuw toestemming te moeten vragen aan de rechthebbenden. Want stel je voor, anders zou dit voor ieder stukje muziek (!) zo'n ingewikkelde juridische en administratieve procedure opleveren, dat het onwerkbaar wordt om nog dagelijks al die radio of TV-uitzendingen op tijd klaar te maken.

Daarom betaalt die radio/TV-zender als compensatie ieder jaar een forfaitair bedrag aan de maatschappij die de auteursrechten beheert (in Nederland de BUMA, in België de SABAM). Dat kan bv. een miljoen euro zijn, dat de Sabam dan via verdeelsleutels uitkeert aan al die componisten en rechthebbenden. Daarom is het ook verplicht dat er voor iedere uitzending een auteursrechten-aangifte formulier wordt ingevuld.

www.sabam.be

Origineel geplaatst door Niels
Over de BBC newstune. Petje af !:halleluja

Net zoiets als de sound van BBC radio. Er is vast wel iemand die weet wat voor compressor/limiter daar gebruikt wordt. Ik gok iets van Urei of Joemeek, maar ik kan het mis hebben. Iemand die dit met enige zekerheid weet ?

Ik heb een sterk (maar niet bevestigd) vermoeden dat het een Aphex Dominator II is.

Origineel geplaatst door Digimod
BBC Radiophonic Workshop meer weet ik niet...

Ik heb gehoord dat BBC Radiophonic eind jaren '90 opgedoekt zou zijn. De individuele leden van het Radiophonic-team zouden daarna met eigen bedrijfjes begonnen zijn, en op privé-basis muziek toeleveren aan BBC. Maar kennelijk wou BBC de kost niet meer dragen om een eigen componistenteam in huis te hebben. Die privatiserings-trend heeft uiteraard (niet alleen in Engeland) talloze kleine privé-bedrijfjes en éénmans-studio's doen ontstaan, die allemaal proberen een stukje van de koek mee te pikken. VRT zou dan een van de enige zenders in Europa zijn die nog voltijds een klein team in dienst heeft om hun muziek te maken.

Origineel geplaatst door David
Daarom is het ook verplicht dat er voor iedere uitzending een auteursrechten-aangifte formulier wordt ingevuld.

als je genoeg tijd hebt natuurlijk :-) ... en trouwens, er kijkt toch niemand meer naar ons..iedereen zapt naar de vrt :-)))

Back