E-mu XL7 (3de keer, goeie keer)

dr. JoneZ

Ingeburgerd
E-mu XL7 help?
Ik had al eens een thread geplaatst ivm dit probleem, maar ben uit de reacties niet veel wijzer geworden.

Ik heb namelijk al enige tijd een emu xl7 met xl7 en Rob papen rom...
Het ding geeft als je hem opstart enkele minuten prachtig geluid, en dan... spookt ie!!!
De symptomen zijn als volgt: het lcd display wordt wazig en de tekst op het randje van onleesbaar, alle led-lampjes lichten op en op toetsen drukken doet niets meer...
Ik vermoed dat de stroomverdeling niet meer zo goed zit en dat die daarom "freezed" , maar dit is maar een veronderstelling aangezien mijn kennis van deze elektronica miniem is.

Wie o wie, kan me helpen? Een woordje advies, of iemand die er wat vanaf kent zou al veel helpen... Of ken je een bekwame reparateur?

Het bovenstaande bericht heb ik al enige tijd geleden geplaatst en uit de reacties niet veel wijzer geworden.
Ondertussen al vastgesteld mits wat gepruts met een voltagemeter, dat de interne voeding, de stroomverdeling van de XL7 niet meer aankan. Dus met andere woorden rest er mij 3 opties:
1) naar het repaircenter in duitsland sturen, wat een dure kostelijke boel gaat zijn
2) een interne voedingsblok bestellen die mits een beetje research volgens mij alleen nog maar in de USA te verkrijgen valt.
3) proberen een externe voeding te verkrijgen of inéén te knutselen die de stroomverdeling van de XL7 aankan

Heeft er iemand meer informatie over waar ik een voedingsblok kan verkrijgen? Of heeft er iemand ervaring met het repareren van E-mu gear?
Please let me know

Please, let me know (anders ben ik genoodzaakt om de roms apart te verkopen en de xl7 als tafelornament te gebruiken )

Als je erg aan dat ding gehecht bent: naar het erkende repaircenter in Duitsland sturen en laten maken.... Dan heb je de meeste kans dat het goed komt.

Heb je al eens geprobeerd te draaien met alleen de standaard ROM-kaart? Misschien is er iets met die Rob Papen ROM die je er in hebt - zit hij niet goed of wat dan ook. Ik weet, hij kan er eigenlijk maar op 1 manier in, maar voor hetzelfde geld zit er een vuiltje tussen oid.

jammergenoeg is het resultaat hetzelfde met of zonder rom-kaarten :frons:
Dus het is wel degelijk de voeding.
Aan gehecht? niet echt, maar heb er zoveel tijd en geld ingestoken dat ik er op zn minst één f*!%$in deftige synthlijn uit wil krijgen...

De voedingsblok kan redelijk makkelijk vervangen en geplaatst worden, maar waar o waar kan ik er één vinden (binnen europa that is)

En de voedingsblok is bij eprelectronics, de amerikaanse verdeler niet meer te verkrijgen... :(
+ Het repaircenter in duitsland doet enkel repair, zij sturen blijkbaar geen losse onderdelen op.

What to do, what to do

Als je de XL-7 opstart met de cursor '<' en '>' tegelijk ingedrukt kom je in het test menu.
Denk niet dat je hier iets mee kan in jouw geval, maar je kan het altijd proberen.

Zo'n voeding zal toch wel te repareren zijn!?

Mijn voeding van de XL7 ging ooit ook kapot. Nieuwe besteld bij de maker in taiwan van de voeding (geloof dat het taiwan was). Vriendelijke lui, maar niet goedkoop. Geloof 50 dollar voor de voeding en een 50 euro voor verzending. Nadat ze de betaling hadden ontvangen hebben ze ONTZETTEND snel verstuurd.

Heb helaas de naam van de persoon niet meer aangezien ik de rekening voor de nieuwe voeding mee heb gegeven aan de koper van m'n XL7.

Bij mij waren de kenmerken dat hij helemaal niet meer op startte.

Ik weet wel dat EMU/Ensoniq geen POOT uitstook en dat was ook het allerlaatste wat ik ooit van Emu/Ensoniq en/of creative kocht. Zo, ik heb gezegd! ;-)

Dus ff zoeken op internet naar de naam op de voeding . Succes!

Oja, dit was denk ik een jaar of 5 geleden.

Dr. joneZ, heb je een multimeter? Zo ja, sluit die dan eens aan op de punten waar de kabels uit de voeding naar de synth gaan. Meet het voltage als hij fatsoenlijk werkt, en nadat hij aan het spoken geslagen is. De meeste multimeters geven aan of de kabels goed zijn aangesloten. Die van mij geeft bijvoorbeeld een - voor het getal als de connectoren verkeerd om zijn aangesloten. Je moet daar goed op letten. Als hij aan het begin (als hij het nog goed doet) geen - of zoiets geeft, en na het 'spoken' wel, of juist andersom (in het begin wel een -, bij het spoken niet) dan wisselt je polariteit. Let uiteraard ook op het voltage.

EDIT: mocht je geen multimeter hebben, doe de synth dan eens open en kijk of je een kapotte condensator vindt. Als ze kapot zijn staan ze bol zoals deze

capacitor.jpg

of deze
blowncap.jpg

Laatst gewijzigd:
Thanx 4 the great responses guys :okdan:

Bij nader nazicht blijken er geen condensatoren bol te staan en vertonen geen roestplekken of dergelijke...

Maar, heb ondertussen al wel kunnen vaststellen dat er in de voedingsblok, nabij de condensator die zorgt voor de 15v (-15v) het allemaal behoorlijk warm wordt, tot het punt dat die dus volledig "freezed"

Ik ben nog steeds op het net aan het uitspitten welke Taiwanese producent die voedingsblokken maakt.

En het repaircenter duitsland wenst geen info te verschaffen of "spare parts" te verkopen, enkel verzenden+repair=peperdure boel.

Nogmaals, big thumbs up voor de reacties, begin bijna al terug hoop te krijgen dat ie nog es zal werken ook. :P

je zou eens contact op kunnen nemen met Music Service Center in Beegden (NL).

Hier heb ik mijn Alesis Andromeda ooit laten fixen alsmede recentelijk mijn Juno60 een onderhoudsbeurt gegeven. Ze zijn voor veel merken erkend officieel service center. Erg vriendelijke lui ook overigens.

http://www.music-service.nl/algemeen_nld.html

Back