locators gaan niet mee tempo change

Sander02

Gepokt en gemazeld
Hoi,

Heb een irritant probleem met Cubase (5 studio).. of eigenlijk 2 :erm:

1 - Als ik m'n locators links en rechts van een audio-file heb staan, een loop, en ik wijzig het tempo .. dan verschuiven de locators niet mee met het tempo. Ze blijven stug staan op de absolute plek waar ze stonden met als gevolg dat ik ze telkens moet verschuiven.

Wat heb ik verkeerd staan ?? (Het zal vast een vinkje zijn ergens gok ik, maar welke)

2 - Als ik een audio file importeer, dan stretched Cubase de file automatisch naar het tempo van m'n project. Soms is dit wel handig, maar ik bepaal het liever zelf.

Hoe zet ik dit af ?? Ik wil niet dat Cubase automatisch stretched bij het importeren.

In de manuals kan ik het echt niet vinden, en ik werk al echt een poos met cubase.. best frustrerend als je zoiets als dit niet kan vinden :)

Alvast bedankt.

Wel, ik weet vrijwel zeker dat ze gewoon op de plek op de bars bleven staan ..

Heb je het zelf geprobeerd toevallig? sampletje > locators aan beide zijden > tempo change

Blijven ze om de sample heen staan, of verschuiven ze van de sample af vanwege de tempo-change??

hee sander,

die vraag 2 is simpel. klik op de audio file, dan kom je in een audio editor. Je ziet dan ergens een vakje met een muzieknoot erin, die is oranje gekleurd. Klik daarop en de file is on gestretched.

Die eerste vraag is idd een van de vele irritante dingen binnen cubase.

1 - Als ik m'n locators links en rechts van een audio-file heb staan, een loop, en ik wijzig het tempo .. dan verschuiven de locators niet mee met het tempo. Ze blijven stug staan op de absolute plek waar ze stonden met als gevolg dat ik ze telkens moet verschuiven.
Dat klopt,
dat is normaal ook geen probleem als je audiowarp voor je audiofiles aanhebt staan, die verschuiven dan ook mee kwa lengte aan de hand van het gekozen tempo. Als je audiowarp niet hebt aanstaan, dan kloppen de locators inderdaad niet meer, aangezien cubase niet weet wat je insteek is hoe en welk part je op dat moment als fysiek ijkpunt gebruikt voor de loop locators.

Jij wilt dus niet timegesyncte loops gebruiken voor je locators (dus audiowarp uit). Dan dien je na een tempo change even de locators te herstellen naar de nieuwe lengte van de loop. Dat kan heel simpel door de loop aan te klikken en dan de optie : zet locators to selection te kiezen (of zoiets, de optienaamgeving weet ik niet uit mijn hoofd, maar volgens mij heet die optie zo).
Dan zet cubase de locators strak om de loop heen.

Jij wilt dus niet timegesyncte loops gebruiken voor je locators (dus audiowarp uit). Dan dien je na een tempo change even de locators te herstellen naar de nieuwe lengte van de loop. Dat kan heel simpel door de loop aan te klikken en dan de optie : zet locators to selection te kiezen (of zoiets, de optienaamgeving weet ik niet uit mijn hoofd, maar volgens mij heet die optie zo).
Dan zet cubase de locators strak om de loop heen.

De default keycommand in Windows is Shift+G, ik gebruik m dagelijks 8)

Back