Copyright schema's

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.

JohnDoe21

Gedeactiveerd account
Rust er copyright op schema's? En na hoeveel jaar vervalt dat copyright?
Overal zie je dat er kloons worden gebouwd van allerlei filters, vca's etc. vnl. in de modulaire wereld. Mag dit zomaar?

Op de letterlijke schema's en print-ontwerpen rust copyright. Net als op alle andere soorten tekeningen.

Op een elektronische ontwerp kan volgens mij alleen patent rusten, als je dat aanvraagt, maar geen copyright.

Op de letterlijke schema's en print-ontwerpen rust copyright. Net als op alle andere soorten tekeningen.

Op een elektronische ontwerp kan volgens mij alleen patent rusten, als je dat aanvraagt, maar geen copyright.

Maar hoe zit dat dan met bv Moog filters, MS20 kloons of een simpele VCA?
Ik neem aan dat je die toch ook niet zomaar mag overnemen terwijl er genoeg modulaire fabrikanten zijn die deze gewoon verkopen...en hoe kan je zo'n patent dan aanvragen? Ik bedoel een electrisch schema is een electrisch schema net als dat een akkoord een akkoord is. Of zie ik dit verkeerd?

Volgens mij moet je voor een patent aantoonbaar de eerste zijn die een bepaalde werking beschrijft en aantoont.

Ik bedoel een electrisch schema is een electrisch schema

Ja, maar het copyright geldt dus alleen voor wat er op het papier staat, voor de tekening puur als tekening, niet voor het idee achter de schakeling of de schakeling zelf. Dat idee kun je wel patenteren, zoals Moog destijds met z'n ladder gedaan heeft. Patenten verlopen alleen relatief snel (in vergelijking met copyright).

Moog heeft ook het klonen van z'n filter door Arp succesvol aangevochten, maar dat patent is allang verlopen, vandaar dat iedereen nu een transistorladder mag maken. Je mag die dan alleen weer niet verkopen op een kopie van de originele printplaat, want op het artwork daarvan rust dan weer copyright dat vermoedelijk nog niet verlopen is.

Yusynth is recent nog tegen dit probleem aangelopen. Hij heeft een module die feitelijk het EMS diodeladder-filter is. Alleen mag hij op z'n site niet het EMS schema zetten (of iets dat daar sterk op lijkt) of de naam noemen (beide vallen nog onder copyright resp. merkenrecht), maar de schakeling zelf is geen probleem, want EMS heeft geen (actief) patent op de diodeladder. Dus afwijkend getekend schema, eigen printontwerp, en klaar.

Dat is in ieder geval hoe ik het altijd begrepen heb.

Patent aanvragen kost ook (veel) geld. Afhankelijk van waar het patent geldig is. Wereldwijd, Europa of alleen NL. Dan is het nog zo dat niet ieder land een octrooirechtenstelsel heeft en daar mag dus ongestoord alles nagemaakt en verkocht worden. Denk aan bepaalde landen in Azie wat betreft merkkleding, horloges, muziekrechten etc.

Lijkt mij eerlijk gezegd toch niet echt een probleem als je VOOR JEZELF een bakkie bouwt met gebruik van diverse bestaande schema's?
Als je het (of je service) te koop gaat aanbieden kunnen er misschien problemen komen
(al denk ik dat 't wel mee zal vallen als je er 1-tje gebouwd hebt en die een keer doorverkoopt..)

Mja..lezen is idd best moeilijk ooit... :erm:

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back