Protools versus Logic

JohnnyBusca

rocket scientist
Ikzelf heb hier geen ervaring in, maar ik hoorde van Stefan Robbers van de Acid Junkies, dat ie Protools ingeruild heeft voor Logic.

Dus het mega-super-coole protools is misschien toch niet zo'n super middel.

Wat vinden jullie ervan?

hmmm... als je protools alleen gebruikt om audio te knippen en plakken, okee...
ik vind protools en logic [of cubase, for that matter] niet echt te vergelijken, protools is gewoon een hele specifieke opnamestudio. natuurlijk zijn de audio/midi sequencers veel beter geworden de laatste paar jaar en je kan best logic gebruiken en verder niks, maar protools is op zichzelf een nog mooier, geintegreerder, stabieler EN [naar mijn mening] veel beter klinkend programma. [en die RTAS plugins zijn zooo geil :{ ]

Ik kan het fout hebben, maar is ProTools niet een verzamelnaam van heel veel producten.

Kun je ProTools niet helemaal specifiek maken naar je eigen wensen als je veel geld hebt.

Misschien bedoelde die wel de Digi 001 ipv ProTools.

Da's grappig, ik heb met de andere helft van de Acid Junkies gesproken over hetzelfde onderwerp.

Maar het verschil is 4000 tegen 14000€ qua investering.
Als je dan ook nog een paar van die DSP UAD1 kaarten gebruikt is het argument van de DSP effecten ook niet meer zo belangrijk en kun je met bijv Nuendo en bijhorend (RME) hardware net zo goed uitkomen.

Wat mij het grote pluspunt lijkt van PT is dat het is toegespitst op zoveel mogelijk doen in korte tijd. Dingen zoals beat detector en sound replacer heb je gewoon alleen maar in PT en daarmee kun je in een gigantisch tempo je stuff editen en tweaken. En dat is als je dure studiotijd moet dokken echt wel de moeite waard lijkt me. En PT is wel strakker en meestal op de sample nauwkeurig en qua dynamiek en geluidskwaliteit ook een van de betere produkten (Ensoniq Paris is wat dat betreft voor mij nog beter). Je hoort meestal wel als er PT gebruikt is overigens en daar moet je dan ook weer van houden.

Maar als je er een andere werkwijze op na houd maakt het weinig uit welke van de twee je gebruikt en volgens mij doen ze dat ook wel. Zeker als je dan ook nog al je live spul in Ableton Live gaat gebruiken. Want om PT nou live mee te nemen lijkt me een tikkeltje overdreven.

dat zeg ik.
kort gezegd, protools is beter, maar ben je bereid er zo veel meer voor te betalen?

[wel heel kort gezegd hoor...]

Orgineel geplaatst door fuse
Da's grappig, ik heb met de andere helft van de Acid Junkies gesproken over hetzelfde onderwerp.

Zeker als je dan ook nog al je live spul in Ableton Live gaat gebruiken. Want om PT nou live mee te nemen lijkt me een tikkeltje overdreven.
Hij had het inderdaad over Ableton Live. Een laptopje mee en gaan.

Ik lees hier op het forum dat alleen jij het af en toe over Ableton hebt.
Die slash demo is wel vet. Heb jij er ooit mee gewerkt? Zo ja, kun je er iets over vertellen in de Ableton Live Thread? https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?s=&threadid=853

Laatst gewijzigd:
Er staat op dit moment een test of introductie in de interface over Ableton Live. k'Heb ut nog niet gelezen.

Kan um scannu als je/jullie willen ?

shit.... t'is offtopic...... anders gaan we verder via de link van fuse.
https://www.synthforum.nl/forums...s=&threadid=853

Lijkt me 'misschien' ook wel een intressant proggie.

Laatst gewijzigd:
Protools werkt heel lekker (het stukje software dan). Ik heb nog nooit met al die dspfarms enzo gewerkt.

Het is alleen rete duur! Volgens mij draait het bij protools om garanties. Een studio kan zich geen crash van een programma veroorloven. Ook moet een studio een track count garanderen. Niet zo van: "Je kan 24 sporen opnemen als je maar niet te veel reverb en compressor plugins gebruikt." Vandaar die dure plugin kaarten zodat je resources kan toewijzen en precies kan aangeven wat je gegarandeerd kan gebruiken. Bij niet native processing (host based) ligt het er maar net aan hoeveel tracks je hebt, hoeveel plugins, hoeveel achtergrondprocessen etc.
Voor thuis maakt dat geen fuck uit maar voor een proffie studio is dat een beetje kneuterig.

Ik heb wel eens met een band een echte 24 sporen opnamen gemaakt. Dat ging half op 2" tape en half op protools. Werkte prima en syncte als een gek. Het audio editting gedeelte is wat mij betreft het snelste en handigste. De Protools LE versie gebruik ik thuis om hele mixen te knippen enzo. Protools LE is overigens wel zo onstabiel als een zak uien.

Laatst gewijzigd:
als je snel wilt werken moet je ook echt eens nuendo proberen....sommige mensen beweren al dat je er sneller mee kan werken dan in PT.....*alle* commandos zijn aan sneltoetsen toe te kennen, en je kan dat ook helemaal vrij editten...

Olaf

Nuendo ben ik ook zeeeeer benieuwd naar. Ik ben zowiezo opgegroeid op een goed dieet van Steinberg producten. Logic snap ik geen reet van. Ik wil alleen niet meer met illegale versies werken.

Laatst gewijzigd:
Orgineel geplaatst door Nolet
Nuendo ben ik ook zeeeeer benieuwd naar. Ik ben zowiezo opgegroeid op een goed dieet van Steinberg producten. Logic snap ik geen reet van. Ik wil alleen niet meer met illegale versies werken.

Ik ben er eergister voor het eerst mee begonnen. Cubase wil je niet meer gebruiken denk ik, ik iig niet. Alles werkt veel sneller, sneltoetsen, overzichtelijker. Echt een genot om mee te werken. :)

Einde reclamebericht.

Als je het er voorover wilt hebben en een vette kompjoeter hebt dan kun je bij digidesign the PT free versie gewoon 'trekken' hoor.
Dus even een onzin emailadres invullen en klaar is casey. ;)

Dr zitten dan wel niet alle toeters en bellen op maar eh geeft een beetje een idee hoe (instabiel) het werkt. De échte PT is dus helemaal niet zo en dat crashed nooit.

Maar anders moet je voor de gein een keer ergens gaan kijken hoe wreed PT nou eigenlijk wel is. Digidesign geeft ook gewoon regelmatig seminars hier in NL (eindhoven dus) en da's dus echt relaxed om een keer naar toe te gaan.

Of ff naar hun site en een gratis video/cd bestellen. Want qua pr doe ze gewoon niet moeilijk. Zo hoort het ook IMO.

Trouwens wordt logic heel vaak in combo met PT gebruikt omdat ze elkaar ideaal aanvullen. Logic is voor het midi gebeuren ideaal (zegt een cubase adept) en PT is qua all-round DAW gewoon het beste wat er op dit moment voor veel geld op de markt is.

Of ga na een opendag van de SAE in Amsterdam.

rotterdam.

daar hebben ze een protools studio.

Ze kunnen Logic toch ook als frontend voor Protools gaan gebruiken?

Logic 5 schijnt daar nog een veel betere integratie voor te hebben *D

Back