Cubase en Sonar tegelijk gebruiken

janamdo

Ingeburgerd
Als beginner loop ik steeds tegen het feit aan dat de audiodriver van de geluidskaart slechts door één audioprogramma tegelijk gebruikt kan worden

Bestaat er een audio geluidskaart waarbij met meerdere tegelijk geopende audio programma's gewerkt kan worden ( overschakelen ) ?

Ja, dat zei je al, waarom ?
Achja, als je denkt dat het helpt...

Edit: Je bent trouwens al wel langer bezig dan ik dacht.. aan je berichten te zien. :)
Dan zal het wel een meer serieuze reden hebben.

Ja, ik ben aleen tijdje bezig met muziek als hobby en heb kortgeleden Mulab gekocht en dacht met Project5(cakewalk) wat ideetjes uit dat programma te kunnen gebruiken.
Ik heb trouwens die samplitude music studio 2008 ook aangeschaft

Het is waar dat die illegale software niet goed is, maar ja het kan een opstap zijn tot een definitieve aanschaf :)

Voor zoiets is er maar één degelijk alternatief.
... 2 apparte computers met elk dezelfde daw, en linken.
Deed ik vroeger als wel eens met cubase, en dat werkte na veel zoek en experimenteerwerk.

Hoe je dat bv. gaat doen tussen een sonar en een cubase, heb ik mijn vragen bij. (2 cubaseversies voorzien wel in die mogelijkheid)

De twee audioprogramma's hoeven niet gelinkt te zijn.. ik wil ze alleen op één computer afzonderlijk werkend hebben zonder steeds van audiodriver te moeten wisselen en het ene programma sluiten en het andere opstarten
In feite zou ik twee audiodrivers naast elkaar werkend moeten hebben
Het is nu het éne audiorogramma werkt en de andere niet..dus is het allemaal niet zo ingewikkeld met linken want dat is niet aande orde
Een audiokaart met meerdere audiouitgangen ..?

Verbeeld die Cubase zich wel:) kapsones

Dan moet het computermoederbord wel weer minimaal 2 pcie sloten hebben
Eigenlijk moet je dit in één audiokaart hebben..twee audiokaarten ineen ..
ik denk niet dat zoiets bestaat

Oke nu weet ik wat er mogelijk is..bedankt

Ik zie tot mijn verbazing dat er tegenwoordig ook advies gegeven wordt iemand die aan heeft gegeven dat er sprake is van illigaal downloaden?

Of zie ik dat nu verkeerd en ben ik weer de azijnpisser?

Paul

@ ptaurus
Waarom zou hij geen advies mogen krijgen?
hij support geen warez voor zover ik weet..
Dit is een forum voor adviezen, en iedereen (ja zelfs jij!) hebt ook wel eens stiekem de stoute schoenen aangetrokken en wat illegaals getest, als je dat onkent, tsja..

In princiepe snap ik het wel wat je bedoeld, maar ik vind dat veel mensen een beetje schijnheilig doen over dit soort onderwerpen.

@ jana
Je kan toch Release driver on background in Cubase aanvinken, zodat hij de geluidskaart niet gebruikt zodra jij overswitched op je andere sequencer?
Of is dit niet hetgeen wat jij bedoeld/wilt?

Als drivers van je audiokaart moet driver sharing of multi-client audio ondersteunen, dan zou het mogelijk kunnen zijn om twee programma's tegelijk te draaien, MITS ze niet op hetzelfde moment gebruik maken van dezelfde inputs/ouputs. M.a.w. wil je twee programma's tegelijk geopend hebben, dan zou dat kunnen op het moment dat de drivers multi-client ondersteunen en maar één van beide programma's de gedeelde inputs/outputs aanspreekt.
Wil je daadwerkelijk dat beide programma's tegelijk kunnen afspelen/opnemen, dan zul je een interface moeten hebben met meerdere inputs/ouputs, en beide programma's eigen inputs en outputs toewijzen (en de drivers moeten nog steeds multi-client audio ondersteunen). Andere optie: softwarematige technologien zoals Rewire gebruiken.

En toch is het raar als ik voor 500-600 euro aan fysieke spullen steel uit een winkel en daarbij zeg dat ik ze even wil uitproberen dan wordt dat absoluut niet geacepteerd (terecht), maar als ik voor hetzelfde bedrag aan software illigaal binnenhaal om het uit te proberen dan vind iedereen dat vrij normaal. Ik kan het in elk geval gewoon zeggen. Niemand kijkt me raar aan.

En dat is iets wat ik eigenlijk alleen maar aan de orde wil stellen. Het is tegenwoordig (zeker onder de jeugd) normaal dat je illigaal software en muziek binnenhaalt. En dat is een verschuiving van het normbesef welke ik niet wenselijk vind.

Maar dat zal dan mijn ouderwetse blik wel zijn. Maar ik ben dan ook redelijk conservatief in dit soort dingen.

Paul

En toch is het raar als ik voor 500-600 euro aan fysieke spullen steel uit een winkel en daarbij zeg dat ik ze even wil uitproberen dan wordt dat absoluut niet geacepteerd (terecht), maar als ik voor hetzelfde bedrag aan software illigaal binnenhaal om het uit te proberen dan vind iedereen dat vrij normaal. Ik kan het in elk geval gewoon zeggen. Niemand kijkt me raar aan.

En dat is iets wat ik eigenlijk alleen maar aan de orde wil stellen. Het is tegenwoordig (zeker onder de jeugd) normaal dat je illigaal software en muziek binnenhaalt. En dat is een verschuiving van het normbesef welke ik niet wenselijk vind.

Maar dat zal dan mijn ouderwetse blik wel zijn. Maar ik ben dan ook redelijk conservatief in dit soort dingen.

Paul

+1
Hier nog zo'n ouderwetse conservatieveling.

Bij sommigen duurt dat 'try before you buy' erg lang.

Zoals gezegd, ik weet een oplossing. Voor legale betalende gebruikers. Maar die hebben dit probleem niet, want die geven hun geld niet aan 2 DAW's uit. Dat slaat nl. ook nergens op; 2 DAW's. En gelijktijdig al helemaal niet.

Ik lees ook dat de topicstarter eigenlijk geen probleem heeft, maar vooral erg lui is. En anderen moeten zijn probleem oplossen, zodat hij lui kan blijven............tsja.............:Z

Zelf probeer ik vette drums e.d. te maken met o.a. gratis (effect) plugins.
Als basis heb ik overigens FL Studio 8 en Komplete 5 (legaal).
En best tevreden.. veel experimenteren en dat vind ik ook absoluut leuk en leerzaam,
maar zo hoor je dat iemand een drumcomputer vst download en heeft dan instant vette sounds.
Dat vind ik dan best jammer.

Back